Jump to content

Hvordan montere septiktømming i Saga27 fra landstasjon?


Lars H.

Recommended Posts

Tror nok eg hadde investert I en hullsag som passer, feks. denne .

Det var liten flens på stussen, du burde egentlig hatt en "tank fitting" Der er flensen større slik at du får god tetting. Eventuelt kan du sette på (lime) en mutter for å få større flens. Tror det vi gi mye bedre flate for tetting enn å lage en skive.

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for linkene. Hullsagen var ikke direkte billig, og så kommer vel monteringsdelen i tillegg. Får tenke på det.

 

Og selvfølgelig var det en Tank Fitting jeg skulle kjøpt. Den stussen jeg har, kjøpte jeg hos AktivMarin/BestMarin Lillestrøm. Jeg finner imidlertid ikke Tank Fittingen i katalogen deres, så nå har jeg sendt dem en mail om de kan skaffe den slik at jeg kanskje kan få byttet den jeg har.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe problem, jeg har mannlokk på toppen av tanken. Men da jeg skulle inn i tanken tidligere, måtte jeg skjære hull i dørken for å komme til lokket! Tanken var plassert inn under dørken og plastret fast uten tanke på at mannlokket da kom 3cm opp under dørken og var helt utilgjengelig!

 

Nå fant jeg forresten den Tank Fitting'n jeg skulle hatt hos Seatronic, så kan ikke BestMarin skaffe den, blir det en tur til Seatronic. Der skal jeg forøvrig kjøpe noen meter av en anbefalt 38mm septikslange.

 

mannlokk.jpg

 

 

Her et bilde av sugestussen til den vanlige tømmingen via kvernpumpe til sjø. (bildet tatt med kompaktkamera holdt nede i tanken)

 

4d565224d381f189e2929ea658e6b678.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nei, tanken er formet helt etter bunn/side på båten. Den eneste måten å tømme tanken er slik jeg har tenkt det med sugerør ned i tanken. Det er ikke plass på toppen eller på siden nede heller. Se det første bildet i starten av denne tråden. Å gå inn på slangen til pumpen som tømmer til sjø, er ikke særlig lett å få til i praksis heller. Det er også debattert tidligere i tråden.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå fant jeg forresten den Tank Fitting'n jeg skulle hatt hos Seatronic, så kan ikke BestMarin skaffe den, blir det en tur til Seatronic. Der skal jeg forøvrig kjøpe noen meter av en anbefalt 38mm septikslange.

Har du noen link til denne fittingsen, Lars H? Jeg er vel i omtrent samme situasjon som deg når det gjelder å komme til den opprinnelige tømmeslangen. Der er det ganske trangt, og vanskelig å komme til. Derfor kunne jeg godt tenke meg å lage en lignende løsning som det du tenker på. Da kan jeg lage en tømmeløsning som er ganske rett ned fra dekksgjennomføringen. Eneste ankepunktet er nok om dette blir tett, og holder i lengden?

Link to post
Share on other sites

Går du inn på Seatronic og søker på 'Trudesign', finner du den fittingen jeg er ute efter her. Ikke var den så dyr heller.

Og det ser ut til at Seatronic har brukbart utvalg av Trudesign deler.

 

TRU_y-ventilstuss.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Se der burde det være muligheter. Bør vel kanskje ha en skive med større ytterdiameter som anleggsflate mot tanken, som nevnt ja. Og en nippel skrudd fast på undersiden også, for å få festet en slange skikkelig? Eller hvordan tenker du deg feste av slangen inni tanken? Jeg er livredd for å få lekkasje i dette punktet.

Link to post
Share on other sites

Inne i tanken blir det et 90o bend med innvendige gjenger som jeg skrur fast på tank fittingen (bytter ut den svarte nippelen til høyre med den hvite)

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takk, Lars H. Det burde gå an å få til noe slikt hos meg også.

Men hvordan er det med å bruke tech 7 eller Sikaflex (291?) for å tette her? Vil det stoffet bite på plasttanken? Har vært borte i at det er enkelte underlag som kan være vanskelige å få slike tettemidler til å bite skikkelig på. Tanken i båten min er laget av polyethylenplast, ifølge leverandøren. (Plastinvent)

Link to post
Share on other sites

Det er jeg også usikker på. Kanskje Vanntro her på forumet kan si noe om det? Han er ekspert på lim og tetningsmasse. Når det gjelder gjengetetting for disse Trudesign delene, ser jeg at Seatronic anbefaler Loctite 5331.

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg er vel i omtrent samme situasjon som deg når det gjelder å komme til den opprinnelige tømmeslangen. Der er det ganske trangt, og vanskelig å komme til. Derfor kunne jeg godt tenke meg å lage en lignende løsning som det du tenker på. Da kan jeg lage en tømmeløsning som er ganske rett ned fra dekksgjennomføringen. Eneste ankepunktet er nok om dette blir tett, og holder i lengden?

Dersom du kan komme til tanken ovenfra, har Trudesign utstyr med sugerør rett ned i tanken. Hos Ilasmarine kan du laste ned et pdf-dokument med forskjellige Trudesign-løsninger. Se spesielt side 17 der du finner dette opplegget. Fittingen uten sugerør som jeg er ute efter, er på side 12.

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dersom du kan komme til tanken ovenfra, har Trudesign utstyr med sugerør rett ned i tanken. Hos Ilasmarine kan du laste ned et pdf-dokument med forskjellige Trudesign-løsninger.

Jøss, her kommer det jo løsninger på rekke og rad. :thumbsup:

Det eneste jeg kom til å tenke på nå, er om det er mannlokk i septiktanken min. Mener det skal være det, men husker søren ikke.... :blush: Må få sjekket det snarest mulig.

Link to post
Share on other sites

Auda, du må advare oss før du legger ut slike bilder. De er vanskelige å få ut av hodet igjen.

 

Da kommer det en advarsel om et nytt bilde fra septiktanken om 5min! :saint:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

og her kommer et bilde av flottøren på tankgiveren, det boblet godt. Men med armen godt ned i tanken og en god skrubb, ble det ikke så værst.

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Men hvordan er det med å bruke tech 7 eller Sikaflex (291?) for å tette her? Vil det stoffet bite på plasttanken? Har vært borte i at det er enkelte underlag som kan være vanskelige å få slike tettemidler til å bite skikkelig på. Tanken i båten min er laget av polyethylenplast, ifølge leverandøren. (Plastinvent)

 

Det er jeg også usikker på. Kanskje Vanntro her på forumet kan si noe om det? Han er ekspert på lim og tetningsmasse.

 

Har nå hatt kontakt med VannTro, og han kjenner godt problemet med slike myke plaststoffer som omtrent ingenting biter 100% på. Men han anbefalte meg likevel å sause godt inn med Sika 291. Og dette er jo ikke en gjennomføring ut til "havet". Det er jo ikke limeeffekten vi er ute efter, men pakningeffekten. Så jeg kommer til å bruke Sika 291 (som jeg har liggende).

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det ser ut for at du har et rikt biologisk mangfold I den tanken din..

 

Ja, her jobber de aerobe bakteriene for fullt. Og det var faktisk nesten uten lukt.

 

Gummipakning er kanskje bedre, men hvor får jeg en slik pakning med indre diameter 47mm og ytre minst 1cm mer?

 

Nå venter jeg på en ny stuss til tanken, og stemmer det som står om den, så har den allerede en pakning. Jeg får vente og se. BestMarin hadde den ikke på lager for øyeblikket.

 

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...