Jump to content

Hvordan montere septiktømming i Saga27 fra landstasjon?


Lars H.

Recommended Posts

Ikke annet enn at noen deler er innkjøpt. Jeg mangler slange og dekksgjennomføring. Men i dag gikk burkaen, så når jeg får kjøpt dekksgjennomføring, kan jeg komme til og montere den.

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg har ennå ikke kommet i gang med jobben, må få kjøpt en gjennomgang fra dollboard og en hullsag til å ta hull i tanken. Men nå begynner det å haste, om 2 - 3 uker setter vi kursen sydover mot Svenskekysten og blir der til litt ut i juli. Og før det, har vi tenkt å ha to langhelger i båten i nærområdet. Frem til nå har vi hatt 19 overnattingsdøgn i båten.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Så var i hvert fall alle deler innkjøpt, gjennomføring og slangeklemmer hos AktivMarin (BestMarin) i Lillestrøm, og hullsager hos Tools 5 min gangvei unna her jeg bor på Skjetten.

 

Forrige år solgte de 4 - 5 slike septikgjennomføringer hos AktivMarin. I år hadde de allerede solgt over 40 stykk! Så det ser ut til at det er mange i området som skal til Sverige

og har tatt forbudet mot tømming i sjøen på alvor.

 

 

bilde

 

 

 

 

 

Det er alltid en fryd å handle hos en proffbutikk som Tools. Der får en hjelp av fagfolk, og i dag var det en svenske som hjalp meg og som

var ihuga båtmann, han hadde faktisk også hatt snekke tidligere. Og som kunde fra nabolaget, ble jeg VIP-kunde og fikk med meg to T-skjorter

og en caps! Slikt får jeg aldri for mye av.

 

bilde

 

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg nesten ferdig med opplegg for septikavsug til land. Jeg fikk montert deksforskruvningen på dollboardet og gjennomføring inn i septiktanken med sugerør ned til bunn. Nå gjenstår det bare å strekke septikslangen mellom tank og dollboard.


bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ser bra ut Lars, selv endte jeg på 3-veis ventilen fra side 1 i denne tråden da det akkurat var plass mellom batterikasse og manuell pumpe. Har koblet til alt men litt usikker på hvor mye jeg gleder meg til første tømming fra sugestasjon...  :pray:

xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen  

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...