Jump to content

Scand Baltic, hentetur Hidra-Tvedestrand. Anbefalinger/advarsler?

Møkkalasset

Recommended Posts

Etter misære med forlis og kondemnert båt ser jeg fremover og planlegger hentetur for "ny" båt. Baltic igjen. Det er meldt en del vind så vi tenker å gå på innsiden av Hidra og ta båttrekket over til Listeid. (Har snakket med han som opererer det.) Deretter Spangereidkanalen og så mest mulig innaskjærs. Turen starter rundt middag fredag, og da er det varslet 10-12 m/s vind, men avtagende. Er det noen som har noen anbefalinger i forhold til å gå strekningen innaskjærs? Noen korte strekk over åpent område må vi jo ha. Har med en båtvant kompis og tar det som en tur, men håper å nå Kristiansand før det blir mørkt fredag. Tips mottas med takk.

Hei Møkkalasset.

Du har en fin tur foran deg nesten uansett hva slags vær de melder.

Fra Hidra til Sigersvoll er det ikke så mye le utenom Andabeløy. Etter dette kjører du innaskjærs nesten hele veien.

Inn til steinmoloen på Sigersvoll holder dere til høyre i de to trange pasasjene.

Listeid-Farsund-Spangereid (kanalen) er innaskjærs, etter Spangereid går du på innsida

Østre/Vestre Imsa. Du går gjennom Svinør og avhengig av været så kan du ligge i le under land bort til innløpet av Snikfjorden, etter dette er det med sørlig/sørvest vind ett stykke på ett par tre Nmil som er åpent før du er nord for Hille.

Etter dette er det ett lite åpent stykke i Mandalsfjorden utsatt for Sørlig vind, dere må runde Tånes (utsatt sørlig vind) Søgne/Mandalsgrensa kan så kjøre innaskjærs til Kobbernaglen (utsatt sør-sørvestlig vind)før du er i Krbye.

En kjempefin tur som burde nytes over flere dager men dere kommer fint frem til Krbye før mørket.

Hva skjedde med forige båt?

larss

Hva skjedde med forige båt?

larss

Det som absolutt ikke skulle kunne skje, i farvann jeg kjenner som min egen bukselomme. Denne tråden handler først og fremst om fremtida, og ikke om det som skjedde. Men det ble skrevet litt i lokalavisa. Et par journalistiske svakheter, men det får gå. Realiteten er at båten gikk ned. Hekkmontert ror røsket ut, og da sank den fort. Leit. http://www.tvedestrandsposten.no/lokale_nyheter/article7621496.ece

Trist med den gamle båten, men gratulerer med ny båt.

Ja, ofte er 15 - 20 knop ganske ubehagelig i en slik båt dersom 10-12 m/s og 1-2 meter bølgehøyde slår til. Men dette vet du jo best selv Møkkalasset. 14-15 knop synes jeg fungerer fint i sånt vær, selv om jeg for egen del gidder jeg ikke å gå særlig langt i såpass vær da jeg synes det blir altfor "masete".

Apropos dette med ekstra dieselfiltre så er det selvsagt viktig å ha med, men jeg synes faktisk man heller burde sjekke tankene og se om der er mye "graps". Å skifte dieselfiltre i 1-2 meter bølger er en fryktelig trist aktivitet.

God tur!

Med nord-øst vind vil jeg tro det faktisk er verre på andre siden av Lindesnes enn på Lista. Med nord-øst bygges ikke sjøen opp av vinden som den gjør ved andre vindretninger mot land. Stesønn min vært på utsida av Hidra i dag og trukket hummerteiner, var ikke mye sjø sa han.

Men å gå rundt Lista i stiv kuling i ny ukjent båt, der du ikke kjenner status på tanker etc, ville jeg tenkt meg om 2 ganger før jeg la ut på. En har ikke bare vinden å ta hensyn til, havstrøm kan skape like mye ubehag hvis går mot vinden.

Går evt an å ringe Los-tjeneste eller RS for å høre hvordan forholdene er på fredag (?)

Men å gå rundt Lista i stiv kuling i ny ukjent båt, der du ikke kjenner status på tanker etc, ville jeg tenkt meg om 2 ganger før jeg la ut på. En har ikke bare vinden å ta hensyn til, havstrøm kan skape like mye ubehag hvis går mot vinden.

Planen er å ikke gå rundt Lista. Har snakket med bonden som har båttrekket mellom Sigersvoll og Listeid. Han kunne trekke båten over i morgen, samt åpne brua. (tar båter opp til 35 fot)Eller mange takk for tips.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...