kjetillunde Startet 15.Oktober.2014 Link til dette innlegget Startet 15.Oktober.2014 (redigert) Jeg tenker å vinterkonservere min nyinnkjøpte Yamaha 40hk 4-takt og må vite hvilken modell jeg har. Heter den F40 der F`en står for Four stroke? Jeg så etter serienr på motoren idag og fant denne som det ikke står så mye på. Her stod nok alt jeg trenger å vite men det er blitt skrapet vekk. Hvordan finner jeg ut årsmodell og serienr? (Ifølge selger var det en 2003-modell) Redigert 15.Oktober.2014 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arny Svart 15.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 Det skal være en rund klistrelapp på toppen av blokka med et 7 sifret nummer,ellers er de ganske så like fra 90tallet til ca 2009.Vanligste slitedeler er reg-reim,load ring,thermostat,anoder inn og utvendig,plugger,impeller,olje+filter. Magneter på svinghjul må sjekkes at de ikke har løsnet.Sannsynligvis en F40BETL du har om det er trim/tilt på den. 2003 modellen har blank/glatt regulator- fom. 2004 har de grå med kjøleribber regulator. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 15.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 (redigert) Er det den klistrelappen på toppen her du mener? Redigert 15.Oktober.2014 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arny Svart 15.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 Du må sannsynligvis skru av plastdekselet over svinghjulet for å se klistrelappen-på størrelse med en 50øring Sitér dette innlegget Link to post
Pinhead1974 Svart 18.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2014 Legger til litt på posten til "Arny" Husk å bytte gearolje for å være sikker på at det ikke er vanninntrenging i undervannshuset. Ta av propellen og se at det ikke er noe som ligger mot tetninga inn mot gearhuset. Fett opp aksling og sett på propellen igjen. Kjør igjennom ferskvann. La motoren gå lenge slik at du er sikker motoren oppnår ordentlig arbeidstemperatur. Avslutt med å fogge motoren med konserveringsolje som du spruter inn i innsug/forgasser mens den går. Øk på mengde til den stopper. Da ryker det godt og det er helt normalt. Fjern pluggene og spray inn i hver sylinder etter at den er stoppet. Dra motoren forsiktig rundt og sett inn pluggene igjen. Gjerne en sprut med WD40 inn i plugghetta før du setter den på plass. Sjekk bensinfilter om det er vann der. Jeg bruker å vaske motoren ordentlig slik at alt av salt og dritt forsvinner. Etter den er tørket sprayer jeg hele motoren med WD40/CRC 6-67 (ikke på anoder). Jeg bruker også å vokse motordeksel. Fett opp i alle nipler med marin grease. Fyll etter til det kommer ut ny grease for å være sikker at vannansamlinger er kommet ut. Ta styrekabelen i samme slengen om du ikke har hydraulisk styring. Sitér dette innlegget Link to post
sluggern Svart 18.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2014 (redigert) Motorolje + filter og gearolje, og pakkningene for påfylling og avtappningspluggene for gear olje bør skiftes ved olje skift. Regreim bytte etter 1000 timer eller hvert 5 år, eventuelt tennplugger og bensinfilter ,sinker byttes ved behov. Jeg har nå også kjørt i gjennom motoren med frostvæske til slutt når jeg har hatt båt og motor på land om vinteren. Redigert 18.Oktober.2014 av sluggern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 18.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2014 Pratet med sjef for service / båtmotorer hos Yamaha Mandal. Han mente at bytte av bensinfilter var noe av det viktigste en burde gjøre ved service, helst hvert år. Ellers er det også en del anoder plassert rundt om på motoren. Det beste er nok å kjøpe / laste ned en verkstedhåndbok / service manual (ikke owners manual, dette er ment mer for bruk av motoren), der er det masse gode tips og illustrasjoner som vil hjelpe deg til å finne fram. Registerreim kan byttes sjøl hvis du har skrudd litt motor før, men vær obs på at du trenger spesialverktøy (ters for å få av svinghjul, verktøy for å holde fast svinghjul når skal ha av mutter som holder svinghjul / eller muttertrekker) for å få av svinghjulet. Så kan sikkert være greit å få med en som driver med motorservice på akkurat denne jobben (i hvert fall første gang du skal gjøre det). Jeg bestilte regreim fra boats.net da skulle bytte på min 9.9 Sport, og fant ut at regreim var mye smalere enn den som stod på. Irriterende når tatt av svinghjulet / gammel reim Pga fortsatt garanti på vår Yamaha 40 hk (3 år gammel) tok vi service i forbindelse med en reklamasjon på power-trim hos forhandler. Service kom på ca 3500,-, syntes ikke dette var så galt. Sitér dette innlegget Link to post
Pinhead1974 Svart 18.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2014 Søringen skrev On 18.10.2014 at 12.22: Pga fortsatt garanti på vår Yamaha 40 hk (3 år gammel) tok vi service i forbindelse med en reklamasjon på power-trim hos forhandler. Service kom på ca 3500,-, syntes ikke dette var så galt. Spørs hvor mye de gjør for 3500,- Er redd det går ganske fort for seg og ikke blir stort mer enn motorolje og -filter, gearolje, et par press med greasepressa og en kjapp kjøring med ferskvann. Når jeg snakket med de som hadde hatt service på motoren jeg har kunne de ikke en gang med sikkerhet si hvilken olje som var benyttet under servicen (synt eller mineral)... Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 18.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2014 Du har kanskje et lite poeng her. Service var på 2 arbeidstimer, pluss deler. Så at anoder ikke var byttet (ikke med på deleliste). Men Yamaha verksted, så godt å få et stempel i serviceboka så lenge det er 5 års kjøpslov som gjelder mtp evt fremtidige problemer. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 20.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2014 Jeg tenker å bestille alle deler jeg trenger og gjøre servicen selv. Da både sparer jeg penger, lærer mye selv og ikke minst vet nøyaktig hva som har blitt gjort og hvor grundig. :) Er det risikabelt å ta av motorlokket i regnvær? Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 21.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2014 Arny skrev On 15.10.2014 at 20.58: Du må sannsynligvis skru av plastdekselet over svinghjulet for å se klistrelappen-på størrelse med en 50øring Risikerer jeg å ødelegge noe dersom jeg skrur av plastdekselet over svinghjulet? Er det noe som står i spenn som kan falle av? Eller er det bare å løsne alle boltene og ta det av? Sitér dette innlegget Link to post
sluggern Svart 21.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2014 (redigert) Du ødelegger ingen ting med å skru av dekselet. Redigert 21.Oktober.2014 av sluggern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sluggern Svart 21.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2014 Har i dag tatt service på min Selva 80xs ( samme som yamaha 100hk ) Det tok ca 4,5 time og da ble registerreim byttet ,impeller,olje gear/ motor ( jeg bruker vanlig mineralolje 10-30 på motor ) + bensinfilter og oljefilter. Sjekket propell aksling og smurt opp, skiftet splint 3 stk anoder som sitter i blokka ble også byttet ,tennplugger ,sjekket også termostat og rengjøring av denne. Prisen på deler kom på 5500,-kr. Bare bensinfilteret koster 759-kr + moms så det er noen helt utrolige priser på service deler. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 21.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2014 (redigert) Ok jeg skrudde av plastdekselet over svinghjulet nå. Skulle det vært en klistrelapp på størrelse med en 50øring her? Jeg ser ingenting... Det begynte å regne mens jeg holdt på å skru av dekselet, kan det ødelegge motoren? Ja service deler er dyrt Sluggern. Jeg må på en eller annen måte finne ut av hvilken årsmodell jeg har for å kunne bestille riktige service deler... Redigert 21.Oktober.2014 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 21.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2014 Skal klistrelappen med serienr være her? Sitér dette innlegget Link to post
Arny Svart 21.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2014 Kan være at den har forsvunnet,men ikke så viktig ifb. med bestilling av deler da de er de samme på B serien.Beste indikasjon på årsmodell pre/post 2004 er regulatorens utforming om den da ikke er blitt skiftet ila. levetiden. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 21.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2014 Ok, jeg kan jo ta bilde av regulatoren og legge ut her så kan du si om det er pre/post 2004? (ingen deler skal ha blitt skiftet ila. levetiden) Hvilken side av motoren er regulatoren? Sitér dette innlegget Link to post
Kasper22 Svart 21.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2014 Du burde kontakte selger og få noe dukumentasjon på serienr på motoren. Dette skulle stått på salgskontrakten. Du har jo bare selgers ord på at det er en 2003 mod, og du trenger vel serienr for forsikring/registrering også.. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 21.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2014 Ja i kontrakten står det Motor nr: 67c1002694 Jeg har sjekket dette opp mot nettsider som Marinshopen.se men jeg finner det ikke ut. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 22.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2014 Viktig at du sjekker zink-anodene i toppen. En ved hver cylinder. De må ut for å se om det er noe igjen av de. Er de oppbrukt tæres motoren FORT! (Snakker av erfaring) Sitér dette innlegget Link to post
Kasper22 Svart 22.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2014 kjetillunde skrev On 21.10.2014 at 22.30: Ja i kontrakten står det Motor nr: 67c1002694 Jeg har sjekket dette opp mot nettsider som Marinshopen.se men jeg finner det ikke ut. Det er en F40 B 2003 Mod Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 22.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2014 Kasper22 skrev On 22.10.2014 at 7.36: Det er en F40 B 2003 Mod Hvordan fant du ut det? Sitér dette innlegget Link to post
Kasper22 Svart 23.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2014 Fant i Yamaha sitt enhetsregister. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 23.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2014 Hvor finner jeg det, har du en link? Er dette noe jeg kan sjekke selv? Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 23.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2014 (redigert) Kasper22 skrev On 23.10.2014 at 11.58: Fant i Yamaha sitt enhetsregister. Heter den ikke noe mer, det står flere typer i manualen: Yamaha F40 BMHD Yamaha F40 BED Yamaha F40 BET Hadde vært kult med en link så jeg kan sjekke selv. Kan jeg bruke denne biltemaoljen? Den "oppfyller markedets strengeste krav i samsvar med normer fra NMMA FC-W og API SG" Eller denne Castrol oljen? Denne har jeg i kjellerboden I Yamaha manualen står det: API SE, SF, SG, SH, SJ SAE 10W-30, 10W-40 Redigert 23.Oktober.2014 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.