Jump to content

Yamaha 40hk 4-takt - gjøre service selv


kjetillunde

Recommended Posts

Jeg fikk tatt termostaten med hjem for å koke den og den både åpnet og lukket seg. Betyr det at den er iorden?

 

I hullet jeg tok den ut fra motoren lå det noen bittesmå skjell, er det negativt eller helt vanlig? Jeg rekner med at det er der kjølvannet går.

 

Termostaten så litt medtatt ut og siden jeg ikke hadde fått prøvd den nye 50w ultralyd-vaskeren min puttet jeg termostaten oppi. Her er bilde før og etter:

 

bilde

 

bilde

 

 

Idag tok jeg oljeskift på motoren mens båten lå på sjøen. Jeg kjøpte denne oljesugepumpen som fungerte glimrende og gjorde jobben enklere. Kanskje litt vel stor til en 40hk, men den var iallefall god.

 

Jeg skiftet samtidig oljefilteret. :smiley:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Må bare si at jeg var utrolig fornøyd med den oljesugepumpen! :smiley:

 

Kan jeg nå konstantere at både termostat og impeller er iorden og ikke trenger videre oppfølging?

 

1) Termostaten åpnet og lukket seg under koking

2) Sladrestrålen til kjølevannet har en kraftig sprut

Link to post
Share on other sites

Det er nok iorden begge deler men har man først ute termostaten er det vanlig å sette inn en ny da den er en slitedel og en ganske rimelig sådan.Setter du tilbake den du har kan den selvfølgelig vare i mange år enda for det jeg vet.

Uansett lykke til med service.

Båt med fjernkontroll

Link to post
Share on other sites

Målte du om termostaten åpnet ved riktig temperatur da? Den så så sliten ut at eg hadde ikkje brukt den opp igjen.....

 

Sladrestrålen sier bare at impeller funker akkurat NÅ. Hva den gjør om 5 mnd. vet du ikke. Impeller har vell skifteintervall hvert 5. år tror jeg. 

Link to post
Share on other sites

Jeg prøver å gjøre det meste jeg kan mens den ligger på sjøen da jeg ikke vet når den kommer på land igjen. Fant ut at jeg kunne legge tyngde i baugen, vippe motoren opp og dra den over en flytebrygge. :smiley:

 

bilde

 

På den måten fikk jeg muligheten til å sjekke anoder. På tide å skifte disse? :yesnod:

 

bilde

 

bilde

 

Den ene bolten på anoden ved akterspeilet hadde brekt av. Hadde ikke mulighet til å få den ut så jeg bare festet den nye anoden over med kun den øverste bolten.

 

bilde

 

Ny anode på plass :smiley: Jeg må kanskje skifte styrefinnen også snart?

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Generelt bør anoder byttes mens de ennå har så stor overflate at de ofrer seg like raskt som tidligere.

Hvis de slutter å minskes så er de blitt passivisert. De kan skje hvis du børster dem med en metallbørste og tilfører litt av metallet (ioner) fra børsten til anoden.

De som selger anoder anbefaler bytte innen 50-70% erosjon, altså mens det er halvparten til innpå en fjerdedel igjen av anoden.

Finne-anoden under kavitasjonsplaten skal i tillegg styre så den bør kanskje ikke bli så slitt.

Finnen på bildet kan du benytte fremdeles etter størrelsen å bedømme.

 

Slå opp (offer-)anoder og passivisering på internett.

Link to post
Share on other sites

Originalt oljefilter fra Yamaha kan være vesentlig annerledes og bedre enn andre oljefiltre, med langt større overflate og annet filtermateriale. 

Ihvertfall er det slik til min 50 hk. Skjær opp det gamle og se hvordan den ser ut, og legg gjerne ut bilder.

 

Flere av filterfabrikantene har påfallende sparsomme eller dårlige konstruksjoner. Kanskje får du ikke så mange av dem i Norge, men i USA hvor folk kan gni på hver eneste dollar så viser undersøkelser opptil store forskjeller.

 

Termostater viser også forskjeller i metallkvalitet og levelengde.

Ikke lurt å bytte ut motoren bit for bit med uoriginale deler. Du kan ikke sammenligne bilmarkedet med utenbordsmotor-markedet (mener jeg) når det gjelder slitedeler.

 

Ferskvannskjøring etter sesongen eller så ofte du kan er en god investering. Jeg kjører min i en stor murerbøtte (ca 150-200 Kr) med rikelig vannutskifting.

 

Kontrollstrålen kan tettes på alle motorer, bruk forsiktig en ståltråd til å pirke i stråletuten. Der kan det sette seg fast partikler eller større saltkrystaller.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis de slutter å minskes så er de blitt passivisert. De kan skje hvis du børster dem med en metallbørste og tilfører litt av metallet (ioner) fra børsten til anoden.

 

Boltene til anodene smurte jeg inn med aluminiumspasta så de ikke skal bli så vanskelige å få ut igjen. Men så kom jeg til å tenke på dette med anoder og passivisering, gjorde jeg noe dumt?

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...