Ronny S B Svart 27.April.2015 Del på Facebook Svart 27.April.2015 vipp den ut med en skru trekker , eller ta en nebb tang å dra den ut i metallet Ronny Smith Bakkane Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mons Olav Svart 27.April.2015 Del på Facebook Svart 27.April.2015 Hei.Ingen vits å prøve denne i varmt vann for å se om den er iorden,uansett sett inn en NY når du først har den ute. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetillunde Svart 27.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2015 Ok da prøver jeg å ta den ut med tang. Dersom den er iorden er det vel ikke nødvendig å bestille ny? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetillunde Svart 29.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2015 Jeg fikk tatt termostaten med hjem for å koke den og den både åpnet og lukket seg. Betyr det at den er iorden? I hullet jeg tok den ut fra motoren lå det noen bittesmå skjell, er det negativt eller helt vanlig? Jeg rekner med at det er der kjølvannet går. Termostaten så litt medtatt ut og siden jeg ikke hadde fått prøvd den nye 50w ultralyd-vaskeren min puttet jeg termostaten oppi. Her er bilde før og etter: Idag tok jeg oljeskift på motoren mens båten lå på sjøen. Jeg kjøpte denne oljesugepumpen som fungerte glimrende og gjorde jobben enklere. Kanskje litt vel stor til en 40hk, men den var iallefall god. Jeg skiftet samtidig oljefilteret. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetillunde Svart 30.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2015 Dersom sladrestrålen har en veldig god stråle, betyr det at jeg impelleren er iorden og ikke trenger å sjekkes? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetillunde Svart 1.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2015 Må bare si at jeg var utrolig fornøyd med den oljesugepumpen! Kan jeg nå konstantere at både termostat og impeller er iorden og ikke trenger videre oppfølging? 1) Termostaten åpnet og lukket seg under koking 2) Sladrestrålen til kjølevannet har en kraftig sprut Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mons Olav Svart 1.Mai.2015 Del på Facebook Svart 1.Mai.2015 Det er nok iorden begge deler men har man først ute termostaten er det vanlig å sette inn en ny da den er en slitedel og en ganske rimelig sådan.Setter du tilbake den du har kan den selvfølgelig vare i mange år enda for det jeg vet. Uansett lykke til med service. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post Share on other sites More sharing options...
jerognal Svart 1.Mai.2015 Del på Facebook Svart 1.Mai.2015 Målte du om termostaten åpnet ved riktig temperatur da? Den så så sliten ut at eg hadde ikkje brukt den opp igjen..... Sladrestrålen sier bare at impeller funker akkurat NÅ. Hva den gjør om 5 mnd. vet du ikke. Impeller har vell skifteintervall hvert 5. år tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetillunde Svart 1.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2015 Takk for det Miki. Multimeteret mitt fungerte ikke på Celsius-måleren, og mens jeg fant ut det lå termostaten og hadde allerede åpnet seg før det begynte å koke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetillunde Svart 4.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2015 Kan man skifte girolje når baten ligger på sjøen med opptiltet motor? Eller er motoren nødt til å være nede? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Svart 5.Mai.2015 Del på Facebook Svart 5.Mai.2015 den må være nede for å få riktig nivå, kanskje du kan spørre noen om å låne en henger en times tid ? da får du gjort jobben Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetillunde Svart 7.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2015 Jeg har henger men ikke bil. Får prøve å få lånt en bil med hengerfeste. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetillunde Svart 9.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2015 Jeg prøver å gjøre det meste jeg kan mens den ligger på sjøen da jeg ikke vet når den kommer på land igjen. Fant ut at jeg kunne legge tyngde i baugen, vippe motoren opp og dra den over en flytebrygge. På den måten fikk jeg muligheten til å sjekke anoder. På tide å skifte disse? Den ene bolten på anoden ved akterspeilet hadde brekt av. Hadde ikke mulighet til å få den ut så jeg bare festet den nye anoden over med kun den øverste bolten. Ny anode på plass Jeg må kanskje skifte styrefinnen også snart? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
småbåtentusiasten Svart 10.Mai.2015 Del på Facebook Svart 10.Mai.2015 Generelt bør anoder byttes mens de ennå har så stor overflate at de ofrer seg like raskt som tidligere. Hvis de slutter å minskes så er de blitt passivisert. De kan skje hvis du børster dem med en metallbørste og tilfører litt av metallet (ioner) fra børsten til anoden. De som selger anoder anbefaler bytte innen 50-70% erosjon, altså mens det er halvparten til innpå en fjerdedel igjen av anoden. Finne-anoden under kavitasjonsplaten skal i tillegg styre så den bør kanskje ikke bli så slitt. Finnen på bildet kan du benytte fremdeles etter størrelsen å bedømme. Slå opp (offer-)anoder og passivisering på internett. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
småbåtentusiasten Svart 10.Mai.2015 Del på Facebook Svart 10.Mai.2015 (redigert) Originalt oljefilter fra Yamaha kan være vesentlig annerledes og bedre enn andre oljefiltre, med langt større overflate og annet filtermateriale. Ihvertfall er det slik til min 50 hk. Skjær opp det gamle og se hvordan den ser ut, og legg gjerne ut bilder. Flere av filterfabrikantene har påfallende sparsomme eller dårlige konstruksjoner. Kanskje får du ikke så mange av dem i Norge, men i USA hvor folk kan gni på hver eneste dollar så viser undersøkelser opptil store forskjeller. Termostater viser også forskjeller i metallkvalitet og levelengde. Ikke lurt å bytte ut motoren bit for bit med uoriginale deler. Du kan ikke sammenligne bilmarkedet med utenbordsmotor-markedet (mener jeg) når det gjelder slitedeler. Ferskvannskjøring etter sesongen eller så ofte du kan er en god investering. Jeg kjører min i en stor murerbøtte (ca 150-200 Kr) med rikelig vannutskifting. Kontrollstrålen kan tettes på alle motorer, bruk forsiktig en ståltråd til å pirke i stråletuten. Der kan det sette seg fast partikler eller større saltkrystaller. Redigert 10.Mai.2015 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetillunde Svart 10.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2015 Hvis de slutter å minskes så er de blitt passivisert. De kan skje hvis du børster dem med en metallbørste og tilfører litt av metallet (ioner) fra børsten til anoden. Boltene til anodene smurte jeg inn med aluminiumspasta så de ikke skal bli så vanskelige å få ut igjen. Men så kom jeg til å tenke på dette med anoder og passivisering, gjorde jeg noe dumt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetillunde Svart 10.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2015 Jeg leste i denne tråden om å sette inn boltene til anodene med aluminiumspasta, så da har jeg kanskje ikke gjort noe galt likevel? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Camarque44 Svart 14.September.2018 Del på Facebook Svart 14.September.2018 Hei. Når man vinterkonserverer , holder det med å kjøre den varm i ei bøtte, og la den renne seg tørr? Eller må man kjøre gjennom frostvæske? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 14.September.2018 Del på Facebook Svart 14.September.2018 Jeg bruker "øreklokker" koblet til en hageslange og lar motoren gå til kjølevannet har fått litt varme etter 10-15 minutter, men bruker aldri noe frostveske. Motoren drenerer seg selv når den står tiltet helt ned. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Camarque44 Svart 14.September.2018 Del på Facebook Svart 14.September.2018 Ok. Takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.