kjetillunde Svart 23.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2014 (redigert) Kan denne brukes og hvor mye trenger jeg? Holder det med denne 1literen? Redigert 23.Oktober.2014 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kasper22 Svart 24.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2014 (redigert) Heter den ikke noe mer, det står flere typer i manualen: Yamaha F40 BMHD Yamaha F40 BED Yamaha F40 BET F 40 BETL Hadde vært kult med en link så jeg kan sjekke selv. Kan nok ikke hjelpe der, du må kontakte et Yamaha verksted for å sjekke. Kan jeg bruke denne biltemaoljen? Den "oppfyller markedets strengeste krav i samsvar med normer fra NMMA FC-W og API SG" Ja Eller denne Castrol oljen? Denne har jeg i kjellerboden Ja I Yamaha manualen står det: API SE, SF, SG, SH, SJ SAE 10W-30, 10W-40 Redigert 24.Oktober.2014 av Kasper22 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sluggern Svart 24.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2014 (redigert) 2 liter ser jeg det står i manualen på den motoren,Men da er det ikke medregnet olje i oljefilter. Jeg vil anbefale deg at hvis du skal gjøre ting selv så kjøp deg en service/repair manual. http://technicalrepairmanuals.wordpress.com/2014/05/05/yamaha-marine-f40b-1999-2003-service-repair-manual/ Redigert 24.Oktober.2014 av sluggern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetillunde Svart 24.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Oktober.2014 Alt av vedlikehold står her i denne owners manualen. Men det står f.eks ikke sånne ting som hvor mange liter olje jeg burde kjøpe inn. Nå kjøpte jeg et par flasker til så jeg har totalt 3liter Castrol olje, og to tuber biltema girolje. Holder det? Jeg kjøpte også et bensinfilter, fungerer det? Slik ser det originale bensinfilteret ut. Også lurer jeg på om jeg må skifte disse to anodene? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 24.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2014 Joda, det står klart og tydelig i Chapter 4 under specifications! Det er side 70 i manualen. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetillunde Svart 24.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Oktober.2014 Joda, det står klart og tydelig i Chapter 4 under specifications! Det er side 70 i manualen. Betyr det 2.2 liter olje og 430 dl girolje? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Søringen Svart 24.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2014 Anoder ser ut til å kunne holde et år eller to til. http://www.youtube.com/watch?v=R0FNVrhblwg En video vedr service av Yamaha 4-takt utenbordsmotor. Større motor enn din, fant ikke på F40. Men uansett mange gode tips for at du skal se prinsippene. Så får du lese deg opp i owners manual / service manual hvordan det er på din motor, der det er forskjeller. Sjekk om du har vannutskiller-filter bak i tankrommet. Noe av det viktigste å skifte jevnlig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sluggern Svart 24.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2014 (redigert) Husk det sitter flere anoder i motoren som bør sjekkes ut. Ved tennpluggene så ser det ut som det sitter en for hver sylinder, kapittel 4/25 det nederste bilde Denne videoen har ingen sammenheng med din motor,Men bare for å vise at det sitter flere anoder rundt omkring på motoren(meget kjekt å vite) Redigert 24.Oktober.2014 av sluggern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetillunde Svart 24.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Oktober.2014 (redigert) Ja jeg har sett en del videoer på youtube inkludert den du linker til, veldig god hjelp. Jeg så faktisk etter vannutskiller i båten idag, men det var ingen der. Dette er kanskje noe jeg burde montere selv om forige eier har greid seg uten siden 2003? Anodene ser greie ut ja. Det skal være en anode på braketten ved powertilt motoren, men for å sjekke den må jeg ha båten opp på henger tror jeg. Prøvde å få aktersiden litt opp på en strand idag men det gikk ikke. Skal også sjekke de tre anodene ved tennpluggene. Det er en del rust også her: Redigert 24.Oktober.2014 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 25.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2014 Betyr det 2.2 liter olje og 430 dl girolje? 430 dl (43 liter) blir vel litt mye? Tipper dine to tuber holder for de er vel 3 dl per stykk eller noe sånn. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Søringen Svart 25.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2014 Biltema har en rimelig pumpe for gearolje. Synes den letter arbeidet med å skifte gearolje betraktelig. Du pumper rolig inn olje i dreneringsskrue, til olje begynner å renne ut av nivåskruen. Er noe klin med tuber. http://biltema.no/no/Bat/Motortilbehor/Verktoy-og-tilbehor/Pumpe-for-giroljeskift-25776/ Hører vel egentlig sammen med gearolje flaske på 0,5 liter fra Biltema. Mulig du kan få byttet de 2 tubene inn i en slik? http://biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Motorolje/Girolje-EP-SAE-90-36319/ Evt om du kjøper en ny 0,5 liter flaske, så kan du fylle over tubene til flaska ved neste skifte. Pakninger rundt skruer bør byttes når du skrur ut plugger for drenering og nivå. Disse må du kjøpe originale Yamaha, men koster ikke stort. Biltema har en tube med marine-grease. Denne er fin til å ha på gjenger på skruer, propellaksel etc. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetillunde Svart 25.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2014 (redigert) Gleder meg til å ta fatt på arbeidet. Skal sjekke tilstanden på registerreimen. Jeg må bare kjøpe alle deler jeg trenger så tar jeg båten opp på henger og gjør all motorservice på èn gang. Jeg bestiller kun det nødvendigste av original deler, resten kjøper jeg på biltema etc: Originale deler: 3 Tennplugger - NGK DPR6EA-9Oljefilter Anoder Uorginale deler:OljeGirolje Pumpe for giroljeskift PowertrimoljeBensinfilter Vannfast grease Propellakselfett Propellsplint Motorkonservering Vannutskiller sett 3 spørsmål: 1) Kan denne anoden fra biltema brukes for denne fra manualen? De likner veldig. 2) Jeg har to pakninger for en Tohatsu 9,9 2-takt 2003. Kan jeg bruke de?3) Hvordan vet jeg om jeg trenger å skifte termostat? Redigert 25.Oktober.2014 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Søringen Svart 25.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2014 1) Kvalitet på anoder (effektivitet i forhold til å fungere som offer ved korrosjon) varierer veldig (ref test i Båtmagasinet). Jeg ville nok kjøpt original, men går jo an å prøve, det som er avgjørende er om det er samme avstand mellom skruehull, slik at den passer på hullene på motoren. 2) Ville kjøpt originale pakninger. Koster ikke mange kroner. Billig forsikring mot vanninntrengning i undervannshus. 3) Jeg byttet termostat på min Yamaha 9,9 Sport nettopp. Tok den egentlig ut bare for å ta en sjekk av tilstand (motor gikk ikke som den skulle). Termostat var defekt. Etter bytte gikk motor fint på alle turtall (fikk lite turtall før bytte pga automatchoke koblet inn pga kald motor), og sladrestråle ble mye sterkere. Min motor hadde vært lite i bruk de siste 3 årene før jeg overtok den i sommer, sannsynligvis derfor termostat var defekt. Du kan teste termostat ved å ta denne ut, og legge den i en gryte med kaldt vann. Når vannet etter hvert varmes opp til +/- 70 grader (tipper litt her), skal termostat gradvis åpne seg. Har du grunn til å tro at termostat ikke er i orden? Vil tro at hvis den ikke åpner, vil du få et motorvarsel om varme. Hvis den ikke lukker, vil kjølevann være kaldt i lang tid før du får en lunk i det. Hvis du ikke har grunn til å tro at den feiler noe, inngår vel ikke sjekk av denne i årlig service. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetillunde Svart 28.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2014 Da bruker jeg originale anoder og pakninger. Jeg har ingen grunn til å tro at termostat ikke er i orden, så da lar jeg den være. Er det skadelig for motoren å ta av dekselet når det regner? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Søringen Svart 28.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2014 Utenbordsmotorer er jo konstruert for å tåle vann Gjør ingenting om du tar av deksel når det regner. Eneste er å passe på at ikke blir FOR mye vann rundt elektriske dippedutter. Men det meste er isolert og beskyttet mot litt vannskvett. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arny Svart 29.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2014 Ville absolutt sjekket thermostaten,da de i mange tilfeller tar kvelden etter 4-6 år. Blir da som regel stående åpen ved kald motor,og du kan få kondensering (grå olje) eller oljen blir tynnflytende og lukter bensin. Thermostaten koster ca. 400,- Reg reima skiftes etter 1000 timer eller 5 år(det som intreffer først) veldig viktig at du da skifter load ringen under svinghjulet iom. denne holder reg. reimhjulet i press,ellers må du i værste fall skifte veiva etter en stund (sporkileproblem) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetillunde Svart 4.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2014 Jeg kjøpte dette bensinfilter, og slik ser det originale bensinfilteret ut. De ser ikke helt like ut. Er det bare å ta av det gamle, tre det nye på slangeendene og sette på klemmene igjen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Svart 4.November.2014 Del på Facebook Svart 4.November.2014 ja, påse flow retning, som regel merket med pil på filter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetillunde Svart 11.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2014 (redigert) Jeg stakk innom båten idag for å skru ut termostaten og ta den med hjem (for å teste om den åpner/lukker seg i oppvarmet gryte med vann). Men som man ser på bildet kommer jeg ikke helt til boltene da ledninger er i veien. Holderen til ledningene er festet i den store firkanten, hva er det? Kan jeg skru ut festet uten at jeg ødelegger noe eller noe ramler ut? Redigert 11.November.2014 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Søringen Svart 12.November.2014 Del på Facebook Svart 12.November.2014 Vet ikke hva den boksen er, men kan neppe være noe fare med å løsne bolten som holder klammer for ledninger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetillunde Svart 19.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2015 Jeg finner ikke stedet jeg skal smøre med fett som står i manualen (med rød ring). Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nicolaien Svart 20.April.2015 Del på Facebook Svart 20.April.2015 Det er der kontrollwirene er festet til stagene for gass/gir Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetillunde Svart 25.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2015 (redigert) Skrudde opp for å ta med termostaten hjem og teste den i kokende vann, men hvordan får jeg den ut? Det er der kontrollwirene er festet til stagene for gass/gir Takk, nå fant jeg de. Redigert 25.April.2015 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetillunde Svart 26.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2015 Er det bare å dra den ut med makt? Eller må jeg løsne flere skruer? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetillunde Svart 27.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2015 Jeg er redd for å ødelegge noe dersom jeg tar den ut med makt og det er feil. Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.