Jump to content

Yamaha 40hk 4-takt - gjøre service selv


kjetillunde

Recommended Posts

 

Heter den ikke noe mer, det står flere typer i manualen:

Yamaha F40 BMHD

Yamaha F40 BED

Yamaha F40 BET

 

F 40 BETL

 

Hadde vært kult med en link så jeg kan sjekke selv. :smiley:

 

Kan nok ikke hjelpe der, du må kontakte et Yamaha verksted for å sjekke.

 

Kan jeg bruke denne biltemaoljen? Den "oppfyller markedets strengeste krav i samsvar med normer fra NMMA FC-W og API SG"

Ja

 

Eller denne Castrol oljen?

Denne har jeg i kjellerboden

Ja

 

I Yamaha manualen står det:

API SE, SF, SG, SH, SJ

SAE 10W-30, 10W-40

Redigert av Kasper22 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

2 liter ser jeg det står i manualen på den motoren,Men da er det ikke medregnet olje i oljefilter.

Jeg vil anbefale deg at hvis du skal gjøre ting selv så kjøp deg en service/repair manual.

http://technicalrepairmanuals.wordpress.com/2014/05/05/yamaha-marine-f40b-1999-2003-service-repair-manual/

Redigert av sluggern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Alt av vedlikehold står her i denne owners manualen. Men det står f.eks ikke sånne ting som hvor mange liter olje jeg burde kjøpe inn. Nå kjøpte jeg et par flasker til så jeg har totalt 3liter Castrol olje, og to tuber biltema girolje. Holder det?

 

Jeg kjøpte også et bensinfilter, fungerer det? Slik ser det originale bensinfilteret ut.

 

Også lurer jeg på om jeg må skifte disse to anodene?

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Anoder ser ut til å kunne holde et år eller to til.

 

http://www.youtube.com/watch?v=R0FNVrhblwg

 

En video vedr service av Yamaha 4-takt utenbordsmotor. Større motor enn din, fant ikke på F40. Men uansett mange gode tips for at du skal se prinsippene. Så får du lese deg opp i owners manual / service manual hvordan det er på din motor, der det er forskjeller.

 

Sjekk om du har vannutskiller-filter bak i tankrommet. Noe av det viktigste å skifte jevnlig.

Link to post
Share on other sites

Husk det sitter flere anoder i motoren som bør sjekkes ut.

Ved tennpluggene så ser det ut som det sitter en for hver sylinder, kapittel 4/25 det nederste bilde

Denne videoen har ingen sammenheng med din motor,Men bare for å vise at det sitter flere anoder rundt omkring på motoren(meget kjekt å vite)

Redigert av sluggern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja jeg har sett en del videoer på youtube inkludert den du linker til, veldig god hjelp. :smiley:

 

Jeg så faktisk etter vannutskiller i båten idag, men det var ingen der. Dette er kanskje noe jeg burde montere selv om forige eier har greid seg uten siden 2003?

 

Anodene ser greie ut ja. Det skal være en anode på braketten ved powertilt motoren, men for å sjekke den må jeg ha båten opp på henger tror jeg. Prøvde å få aktersiden litt opp på en strand idag men det gikk ikke. Skal også sjekke de tre anodene ved tennpluggene.

 

Det er en del rust også her:

 

bilde

Redigert av kjetillunde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Biltema har en rimelig pumpe for gearolje. Synes den letter arbeidet med å skifte gearolje betraktelig. Du pumper rolig inn olje i dreneringsskrue, til olje begynner å renne ut av nivåskruen. Er noe klin med tuber.

 

http://biltema.no/no/Bat/Motortilbehor/Verktoy-og-tilbehor/Pumpe-for-giroljeskift-25776/

 

Hører vel egentlig sammen med gearolje flaske på 0,5 liter fra Biltema. Mulig du kan få byttet de 2 tubene inn i en slik?

 

http://biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Motorolje/Girolje-EP-SAE-90-36319/

 

Evt om du kjøper en ny 0,5 liter flaske, så kan du fylle over tubene til flaska ved neste skifte.

 

Pakninger rundt skruer bør byttes når du skrur ut plugger for drenering og nivå. Disse må du kjøpe originale Yamaha, men koster ikke stort.

 

Biltema har en tube med marine-grease. Denne er fin til å ha på gjenger på skruer, propellaksel etc.

Link to post
Share on other sites

Gleder meg til å ta fatt på arbeidet. :smiley: Skal sjekke tilstanden på registerreimen. Jeg må bare kjøpe alle deler jeg trenger så tar jeg båten opp på henger og gjør all motorservice på èn gang. Jeg bestiller kun det nødvendigste av original deler, resten kjøper jeg på biltema etc:

 

Originale deler:

3 Tennplugger - NGK DPR6EA-9
Oljefilter

Anoder

 

Uorginale deler:
Olje
Girolje

Pumpe for giroljeskift

Powertrimolje
Bensinfilter

Vannfast grease

Propellakselfett

Propellsplint

Motorkonservering

Vannutskiller sett

 

 

3 spørsmål:

 

1) Kan denne anoden fra biltema brukes for denne fra manualen? De likner veldig.

2) Jeg har to pakninger for en Tohatsu 9,9 2-takt 2003. Kan jeg bruke de?
3) Hvordan vet jeg om jeg trenger å skifte termostat?

Redigert av kjetillunde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1) Kvalitet på anoder (effektivitet i forhold til å fungere som offer ved korrosjon) varierer veldig (ref test i Båtmagasinet). Jeg ville nok kjøpt original, men går jo an å prøve, det som er avgjørende er om det er samme avstand mellom skruehull, slik at den passer på hullene på motoren.

 

2) Ville kjøpt originale pakninger. Koster ikke mange kroner. Billig forsikring mot vanninntrengning i undervannshus.

 

3) Jeg byttet termostat på min Yamaha 9,9 Sport nettopp. Tok den egentlig ut bare for å ta en sjekk av tilstand (motor gikk ikke som den skulle). Termostat var defekt. Etter bytte gikk motor fint på alle turtall (fikk lite turtall før bytte pga automatchoke koblet inn pga kald motor), og sladrestråle ble mye sterkere.

Min motor hadde vært lite i bruk de siste 3 årene før jeg overtok den i sommer, sannsynligvis derfor termostat var defekt.

 

Du kan teste termostat ved å ta denne ut, og legge den i en gryte med kaldt vann. Når vannet etter hvert varmes opp til +/- 70 grader (tipper litt her), skal termostat gradvis åpne seg. Har du grunn til å tro at termostat ikke er i orden? Vil tro at hvis den ikke åpner, vil du få et motorvarsel om varme. Hvis den ikke lukker, vil kjølevann være kaldt i lang tid før du får en lunk i det. Hvis du ikke har grunn til å tro at den feiler noe, inngår vel ikke sjekk av denne i årlig service.

Link to post
Share on other sites

Ville absolutt sjekket thermostaten,da de i mange tilfeller tar kvelden etter 4-6 år. Blir da som regel stående åpen ved kald motor,og du kan få kondensering (grå olje) eller oljen blir tynnflytende og lukter bensin. Thermostaten koster ca. 400,-

Reg reima skiftes etter 1000 timer eller 5 år(det som intreffer først) veldig viktig at du da skifter load ringen under svinghjulet iom. denne holder reg. reimhjulet i press,ellers må du i værste fall skifte veiva etter en stund (sporkileproblem)

Link to post
Share on other sites

Jeg stakk innom båten idag for å skru ut termostaten og ta den med hjem (for å teste om den åpner/lukker seg i oppvarmet gryte med vann). Men som man ser på bildet kommer jeg ikke helt til boltene da ledninger er i veien. Holderen til ledningene er festet i den store firkanten, hva er det? Kan jeg skru ut festet uten at jeg ødelegger noe eller noe ramler ut?

 

bilde

Redigert av kjetillunde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...