Jump to content

Mercruiser 350MAG, hvor kan vannet komme inn hen?

tangkvast

Recommended Posts

Hei alle sammen!

Håper det er noen av dere der ute som kan hjelpe meg med noe som fremstår som et lite mysterium for meg.

Saken er den at motoren min kvelda på slutten av sesongen og jeg fant ut at det var kommet vann i oljen på motoren.

Jeg antok at det måtte være toppakningen som hadde gått og begynte i går å demontere for å få fikset det.

Fant ut at det hadde skjedd noe på styrbord sylinderrekke da det kun var der det var antydning til vann.

Etter å ha fått av styrbord topp ble jeg meget forundret da toppakningen var "hel og pen".

Nå lurer jeg sterkt på hva som kan ha skjedd og hvor jeg kan ha fått vannet inn fra.

Til opplysning er det helt nye manifolder og risere på motoren og den har kun gått 50 timer siden bytte.

Disse delene ble byttet kun for å være føre var.

Motoren er en 2006 modell som er saltvannskjølt.

Takker så meget for all hjelp.

Har ikke noe oljekjøler, annet enn til servoen.

Innsuget så veldig bra ut, men tar gjerne mot tips til ting som bør sjekkes der i tilfelle jeg har glemt noe.

Jeg var også inne på tanken om at det kunne være manifolden DieselDahl. Jeg ser jo klare spor etter vann i form av et lite"rustlag" som lett kan tørkes bort med ei fille på styrbord side.

Men ville jeg ikke lagt merke til dette litt tidligere enn etter i underkant av 50 timer. Det var først på siste turen av gangen begynte å bli litt "rufsete" på lavere turtall, men kom seg på litt høyere turtall.

Etterhvert så jeg at oljetrykket begynte å øke noe og bare kjørte pent inn i båsen før jeg stengte av motoren.

Da har jeg gått over toppen og gjort den klar for montering igjen. Absolutt ingenting galt med den.

Begynte også å rengjøre innsuget, og da kom jeg over dette....

https://baatplassen.no/bildearkiv/31/31751/innsug_2.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/31/31751/innsug_3.jpg

Kan dette være nok til å skape problemer? Eventuelt vann som ville lekket ut her vil jo komme ned til støtstengene og rundt der.

Eneste jeg ikke får til å stemme her er at det også har vært vann i sylinder og inntak- / eksosventiler.

Blokka er også helt "strøken".

Kan vannet på noen måte ha slått tilbake og inn i motoren?

Lekkasje fra vannkanalene i innsuget har ingen mulighet til å komme inn i innsugskanalene som du sier. Det er derimot mulig å få vann inn gjennom eksosen ved såkalt "water reversion". Husker ikke hvilket år disse motorene kom med "dry-joint exhaust", men hvis du har det er muligheten for dette problemet minimalt.

Mange takk for svar. Min motor er 2006 modell, og jeg har ikke "dry-joint exhaust".

Har googlet litt og funnet at Mercruiser visstnok begynte med "dry-joint" rundt 2002-2003.

Da kan det jo være en mulighet at det ble byttet til en annen type manifolder når de ble byttet.

Har fått et tips om å fylle manifoldene med vann for å se om de lekker gjennom. Skal prøve det og håper virkelig det er manifolden som lekker.

• 4 uker senere...

Da har jeg endelig fått sammen motoren igjen etter mye arbeid og nye deler.

Starta opp motoren og den startet relative greit, men gikk ikke på alle sylindere. Jeg byttet til helt nye plugger, brukte de gamle først, men det hjalp heller ikke.

Syntes gangen var litt tung også, så jeg ante "ugler i mosen" og tok ut pluggene. Ut av sylinder 2 rant det faen meg vann på nytt igjen samt litt fra sylinder 6.

Nå er jeg rimelig oppgitt her, og har ingen aning hva jeg skal gjøre.

Toppene er nyslipte med nye ventiltettinger +++, toppakninger er byttet, innsugsmanifold er helt ny, alle pakninger rundt den er nye, eksosmanifold, risere og kne har nye pakninger. Disse komponentene har jeg også fått sjekket at er plane og fine.

Hva i allverden kan nå være galt? Kan det være en sprekk i blokka eller noe slikt som forårsaker noe slikt?

Topp og blokk så veldig fin ut uten noe tæring rund kjølekanalene. Begynner så smått å lukte ny motor her nå..... :-(

Hvis du nå tar av manifold og riser på styrbord side uten å skru disse fra hverandre og tar de ut av båten så kan du se etter om vann har kommet inn herfra. Sett manifolden vannrett og fyll vann i kjølekanalen og se om det lekker inn i eksoskanalene. Ta også ut alle pluggene og kjør motoren tørr på starteren med full gass, coilen frakoblet. Kjør til det ikke kommer vann ut av sylindrene. Nå er det lurt å fogge motoren.

Ja, det kan være sprekk i blokk eller topp. Har selv opplevd at en nyoverhalt motor sprakk i en sylinder. Hvis du da får vann i flere sylindere må det i såfall renne ut i eksosen og tilbake i en annen sylinder.

Redigert av DieselDahl (see edit history)

Hvis du nå tar av manifold og riser på styrbord side uten å skru disse fra hverandre og tar de ut av båten så kan du se etter om vann har kommet inn herfra. Sett manifolden vannrett og fyll vann i kjølekanalen og se om det lekker inn i eksoskanalene. Ta også ut alle pluggene og kjør motoren tørr på starteren med full gass, coilen frakoblet. Kjør til det ikke kommer vann ut av sylindrene. Nå er det lurt å fogge motoren.

Manifolden er tatt av og ligger i garasjen. Kom jo noe vann ut av den og da jeg demonterte den, men dette kunne jo vært som en følge av at vann har blitt blåst ut av motoren. Jeg skal fylle den med vann i morgen og se om det kan komme derfra. Takk for tipset. Hadde ikke tenkt på det selv.

Jeg tok begge manifoldene og alle pluggene av motoren, kjørte den rundt til det ikke kom mer vann ut, fylte sylindere og eksosporter med foggingspray, tørnet motoren og fylte på mer. Tok også noe gjennom innsuget som var på full gass. Har ikke lyst til å åpne motoren igjen, så håper dette var nok.

Du har nå to vannslanger fra termostathuset til bånn på manifoldene som er demontert. Hvis du binder, stripser eller på annen måte fester disse oppover slik at du kan fylle vann inn i termostathuset vil du se om det renner ut vann noe sted dersom det er lekkasje i blokk eller topp. Sjekk også om det er vann i olja.

takker så meget for svar DieselDahl!

Det er riktig at jeg har to slanger fra termostathus til bunn av hver manifold, men i tillegg kommer det to andre slanger også inn i bunn av hver manifold, slik at det er to slanger som er koblet til noe som ser ut som en tilbakeslagsventil som er skrudd fast i bunnen av manifoldene. Men jeg plugger bare alle sammen og fyller på frostvæske slik at jeg kan se fargen i tillfelle lekkasje, men motoren var helt tørr utvendig i går kveld.

Vann i olja kan jeg bekrefte at jeg har fått igjen, så alt er akkurat som sist.

Kan ikke tro at kjølevannet kan trykkes fra kjølevannsutløp på eksoskne og inn i eksosutløpet og ned i sylindere mens motoren går med kun vann i drevposen, men man vet jo aldri.

Kjenner jeg begynner å bli ganske lei hele greia nå....

OK, da har du en slags easy drain, dette er levert i flere varianter. De slangene som går fra poppet valves under manifoldene og ned til denne "vann manifolden" nede i forkant av motoren er der for å drenere vannet i manifoldene når båten ikke brukes.

https://www.mercruiserparts.com/Show_pictures3.asp?dnbr=884717&ivar=IMAGES/COMMON/1740.png&inbr=8093&bnbr=200&bdesc=Standard+Cooling+System%28Single+and+3+Point+Drain%29

Ser det sånn ut?

OK, da har du en slags easy drain, dette er levert i flere varianter. De slangene som går fra poppet valves under manifoldene og ned til denne "vann manifolden" nede i forkant av motoren er der for å drenere vannet i manifoldene når båten ikke brukes.

https://www.mercruiserparts.com/Show_pictures3.asp?dnbr=884717&ivar=IMAGES/COMMON/1740.png&inbr=8093&bnbr=200&bdesc=Standard+Cooling+System%28Single+and+3+Point+Drain%29

Ser det sånn ut?

Det stemmer. Bare at jeg har en annen type manifolder enn den dry-joint typen på bildet der.

Hvorfor har du byttet til annen type?

http://www.michel-christen.com/ExhaustElbows.pdf

Dette høres jo akkurat ut som det jeg har opplevd med min motor...

Jeg har ingen aning hvorfor det er byttet til annen type manifold hos meg da dette var gjort da jeg kjøpte båten i mai i år.

Motoren har vært godt vedlikeholdt av forrige eier, og den hadde ikke vært på sjøen etter bytte av manifolder pga. helsemessige årsaker hos forrige eier.

Jeg prøvekjørte båten før vi kjøpte den, og da virket alt som det skulle. Det gjorde motoren for øvrig i 50 timer før den fyltes med vann siste turen.

Jeg har bare hatt 4 sylindrede Mercruisere før, og var ikke klar over at det fantes disse dry-joint manifoldene. Dermed ble ikke noe spørsmål stilt når jeg kjøpte båten.

Kan noen enkelt forklare hva dry-joint manifolder er i forhold til standard? Kjenner engelsken ikke henger helt med i dag;-)

Er ikke noe ekspert på dette sjøl, men om jeg ikke tar helt feil så er disse "dry-joint" manifoldene bygd opp slik at kjølevannsdelen som normalt har vært 4 avlange kanaler på toppen av manifolden nå er lokalisert i to runde hull på hver side av eksosutløpet og riserne som skal kobles på disse manifoldene har et bend på hver side som vannet skal gå gjennom. Dette skulle visstnok være med på å eliminere problemer med lekke pakninger mellom manifolder og risere pga. de tynne anleggsflatene den gamle manifoldtypen hadde.

Denne linken viser dette "dry-joint" systemet.

bilde

Det er visstnok det som er tanken bak dette designet ja.

Etter å ha lest artikkelen som DieselDahl linket til rett ovenfor så begynner jeg å mistenke at det er de nye manifoldene på min motor som er rota til alt vondt.

De har kjøpt et sett manifolder, risere og bend merket Sierra som jeg ikke kjenner noe til da jeg alltid har fortrukket å bruke originale deler siden de er relativt rimelige.

Disse benda fra Sierra mangler tydeligvis en slags vacuum breaker som skal hindre at eventuelt vann som ressonnerer tilbake vil havne ned i motoren og fylle den med vann.

@ Torsen67: Har ingen aning hvor manifoldene jeg har ble kjøpt hen. De var som sagt splitter nye da jeg kjøpte båten, så hva han jeg kjøpte den hos har gjort siden han satte på disse i stedet for de som skulle vært brukt aner jeg ikke, men aner meg at det nok var et økonomisk motiv....

@ jensemann2: Jeg har sjekket at anleggsflater mellom manifold, riser og kne er jamne, og jeg bytta alle pakninger da jeg monterte hele systemet sammen igjen, så vil tro de er tette. Manifoldene står faktisk nå ute i garasjen fylte med vann for å se om det lekker.

Dette vil da utelukke sprekk i manifold og utett riser/manifold.

Sprekk i topp er jeg usikker på. Jeg har hatt alt på toppen demontert, slipt ventiler, bytta tettinger og slipt pakningsflate. Kunne ikke finne noen som helst antydning til sprekkdannelse noe sted.

Skal ta en komptest på motoren i morgen for å se om alt er bra der.

Må innrømme at jeg famler litt i blinde nå, men holder en finger på DieselDahl sin teori om ressonans og vann som vandrer tilbake og renner ned i manifold og videre i sylinder gjennom eksosventil.

Har funnet dette settet som jeg lurer på å teste før ny longblock handles inn. Noen som har noen erfaring med Barr???

http://www.michiganmotorz.com/barr-marine-centerrise-dryjoint-exhaust-manifoldriser-package-2002current-p-3912.html

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...