Jump to content

40ft tok inn over 1000 liter saltvann, kan jeg kreve kondemnering?


Rune Hovland

Recommended Posts

Fikk ett sjokk når båten ble tatt opp i opplag , etter en 4 timers rolig tur det var minimum 1000l saltvann i bunnen av båten , dette gikk over batteripakke , generator delevis motorer og masse elektronikk , samtidig har begge motorene suget til seg saltvann mellom luftfilterene , nå ser jeg for meg at om forsikringselskapet går for reprasjon så vil jeg plundre med følgeskader i lang tid , har jeg krav på å forlange kondemering av båten ? det er en 40 fot båt så jeg merket ikke annet enn at mer og mer elektronikk sluttet å virke.

Link to post
Share on other sites

Nei , båten ble straks tatt vare på av ett VP værksted men de har kun tatt førtehjelp og har ikke funnet årsaken enda , jeg ser for meg en masse følgeskader og ødelagte ferier da saltvann og elsystem / motorer og generator ikke er glad i saltvann så jeg er lite lysten på å få båten tilbake etter en slik episode.

Link to post
Share on other sites

Huff. Kjedelige greier det der.

Gir du ut litt mer info om alder, båt. motorer, generator og utstyr er det nok lettere å få konkrete råd om hva som bør gjøres/ sjekkes.

 

En kompis fikk betydelig vanninntrengning for kort tid siden. Også han på vei til opplag.

Var ute å kjørte og merket at motorlampene kom på en liten stund før alt kortsluttet og ble svart.

 

Vannet stod midt på motoren når han åpnet lukene og fikk vannspruten fra reimhjulene i fleisen. Motoren fikk han ikke skrudd av (mekanisk motor)

 

Vi gjorde førstehjelp den kvelden og spylte med mange hundre liter vann i alle kriker og kroker og så crc før vi stoppet motoren vel vitende om at den ikke kom til å starte igjen.

 

Dagen etter kom båten på land, takstmann på plass og konstaterte umiddelbart at det var en forsikringssak. Skuldrene kunne da senkes flere hakk.

Avtale med verksted ble gjort på stedet samme dag.

 

Motor var ute allerede neste dag for å lette jobben, alt elektrisk helt ned til ledningsnett og sensorer byttes. Også på dash.

Motor skal så sjekkes grundig. Girkasse skal av, registerdeksel skal av, starter og dynamo byttes og mye mer.

 

Selskapet var veldig opptatt av senskader, og i samråd med mekanikeren ble de enige om alt som skulle gjøres.

Der ble også endel vann over dørk i akterkabin som skal sees på.

 

Dette er en eldre båt, men med nyere motor.

Årsak var lekk rorhylse. Den dekkes ikke, men alle følgeskader dekkes.

 

Kompis er nå sjeleglad at han var forsikret i et ordentlig selskap (IF - totalkunde) som tok ansvar uten noe mukk og ikke i et jallaselskap som som krangler på alt og skal trekke for ditt og datt.

 

Råder deg til å ha en god dialog med takstmann og selskapet ditt og håper de følger opp like bra hos deg.

Lykke til :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Båten er en 2000 m Cranchi 40 fly med 2x vp63 , det er mye elektrisk og elektronikk som har vært under vann , bla har den montert forbruksberegner som er ganske dyr , lader el oljeskifter landstrøm mm i tilegg har det stått vann over generator så det jeg er redd for er en masse feil som kan dukke opp etter en reprasjon å ødlegge ferie / bruk for flere sommere , i tilegg er jo dette en foringing ved eventuelt salg da skaden selfølgelig må opplyses om ....... og jeg er lite lysten på å dra på en lengre familietur med en båt man ikke føler seg trygg over , ser for meg mange problemer i etterkant

Link to post
Share on other sites

Det er vel lite sannsynlig at forsikringselskapet vil kondemnere en (kostbar?) båt pga vanninntrengning uten å få avklart hendelseforløpet og ansvarsforholdet knyttet til det. Da vil nok forsikringspremier fly i været. Men det er kanskje mulig å få en avtale med selskapet hvor en kan komme fram til enn tapsfordeling ved salg av båten.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kan selvsagt kreve kondemnering, men om du vil få kravet innfridd er vel heller tvilsomt .. Får man dette kravet innfridd så vil det være særdeles enkelt å bli kvitt store dyre båter for en god pris

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kjedelig hendelse. Håper forsikringen tar skadene.

 

Men disse to historiene forundrer meg. Jeg har bare en 24- og en 31-foter, men begge har henholdsvis to og tre lensepumper med varsellys og signal.

Ventervs pent på å få vite årsaken.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Altid et sjokk å se motor rom fult av vann !

Om det verkstedet du har båten på er proffe på båtskade og du har en fornuftig takstmann så blir båten sannsyneligvis bedre enn før du fikk vann inn. Mye av det du har under dørk om det er orginalt montert er modent for utskiftning eller gjennomgang. (alt blir byttet av kabler og komponenter. motorer blir primet og konservert o.s.v)

Om du har et ryddig forsikrings selskap så blir dette bra :yesnod: å¨du får en helt trygg å fin båt å feriere med neste sommer.

PS. Jeg ville også montert et bedre lensepumpe system når du først var i gang !

Lykke til !!!!

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Kjedelig hendelse. Håper forsikringen tar skadene.

 

Men disse to historiene forundrer meg. Jeg har bare en 24- og en 31-foter, men begge har henholdsvis to og tre lensepumper med varsellys og signal.

Ventervs pent på å få vite årsaken.

 

Veldig enig med deg NilsPils. Jeg har montert en Rule 3700 pumpe i hver av båtene som bare kan styres fra panelet og er beregnet på å pumpe ut vann fort ved vannlekkasje inn som ikke lar seg stoppe. I tillegg at jeg en automatisk pumpe som er på hele tiden som tar seg av det daglige vannet (regnvann, søl etc som samler seg i motorrom). Ved siden av dette har jeg montert egen vannalarm som slår ut stiger vannet til ett vist nivå i motorrom, og det er lenge før dynamoer, servoer, startere etc er under vann. Veldig rart slikt ikke er standard på flere båter og at eiere ikke ettermonterer slikt utstyr der hvor det mangler. Til slutt har alle avdelte skott også sin egen automatpumpe. Går jo rett og slett på sikkerhet dette, føler hvertfall jeg. (Sikkert jeg som er overforsiktig, men har opplevd å fått inn vann i båten med motorstopp som resultat, var ikke noe dramatikk i det, men fikk meg til å tenke på hva i dårlig vær, langt til havs etc etc)

Link to post
Share on other sites

Blir ekstremt overrasket hvis det blir kondemnering som følge av dette. Men det må ha kommet veldig mye ganske fort for at ikke lensesystemer holder unna?

 

Hvis oppfølgingen av motorer og el under vannet skjer på en ordentlig verksted hadde jeg ikke hatt noen skrupler med å dra på ferie etterpå. Har sogar vurdert å kjøpe druknede motorer som er reddet til min egen båt (større motorer). At du må opplyse ved senere salg er vel naturlig, at det har påvirkning på prisen har det sikkert. Men sliker det vel bare.

 

Du får sende meg en IM om motorene skal byttes :-)

 

Hele episoden er jo trist, så jeg håper forsikringsselskap og verksted er av seriøse utgaver. Hos meg sitter det enormt med lensekapasitet, og jeg tester jevnlig at flottører og pumper virker.

Link to post
Share on other sites

Byttes alt elektrisk er ikke dette noe problem.

Motorene bør jo også sjekkes. Som regel hvis de suger saltvann blir det bråstopp/ væskeslag.

 

Har automatisk pumpe i min båt, pluss alarm på egen vippebryter hvis pumpa ikke skulle virke/ holde unna lekkasjen. Hele opplegget kostet under tusenlappen. Billig forsikring!

Link to post
Share on other sites

1000 liter vann i en 40 fots båt er ikke mye, det er ett tonn det.. om dette fordeler seg over ett areal på 5m2 så er dette 20cm..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tror jeg ville vært forsiktig med å gå sterkt ut og kreve kondemnering. Kall meg gjerne paranoid, men jeg tror dette ville skrudd på alle alarmklokker hos et forsikringsselskap. Spesielt i dagens marked. Og når man ser hva feks Stavanger Maritime selger slike båter for, er jeg redd en kondemnering ikke hadde gitt rare beløpet for en slik båt. Hvis du ønsker kondemnering, er det best å tydeliggjør hva du ser som forsvarlig utbedring av skaden og få det til å virke som om du vil ha båten reparert. Ta med såpass mye, uten å "drite på draget" med urimelige krav, at selskapet kommer selv til en sum som nærmer seg eller overstiger båtens verdi. Da kan kondemnering foreslåes utfra argumentet at det kan dukke opp mer senere...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Hvilket minner meg på at jeg må få installert automatiske lensepumper i mine båter, pr i dag har jeg bare med manuell bryter.

 

Har aldri tenkt tanken på at man kan ha en så alvorlig lekkasje under gange uten å være klar over det - men det kunne skjedd meg også. (og jeg hadde en mini-fadese da jeg slengte et batteri til en sammenleggbar elsykkel i et skap og fant det liggende i saltvann da sykkelen senere skulle brukes).

Link to post
Share on other sites

"1000 liter vann i en 40 fots båt er ikke mye, det er ett tonn det.. om dette fordeler seg over ett areal på 5m2 så er dette 20cm.."..............og "dette gikk over batteripakke , generator delevis motorer og masse elektronikk , samtidig har begge motorene suget til seg saltvann mellom luftfilterene " :rolleyes::confused:

Link to post
Share on other sites

Kan ærlig talt ikke forstå hva poenget er med den konstante "kveruleringen" enkelte av medlemmene her inne til stadighet klarer å lire av seg. Ha heller sympati for situasjonen trådstarter har kommet opp i fremfor å komme med kommentarer som direkte eller indirekte søker å trekke trådstarters troverdighet i tvil!

Til trådstarter:

Håper det ordner seg for deg. Det er heldigvis flere her som har kommet med konstruktive innspill, og det meste lar seg faktisk reparere.

God helg!

?

Link to post
Share on other sites

Det blir nok byttet alt av elektronikk som har vore i sjøvann og motorer får en service/sjekk. Tenker dette blir gullende godt.

Dersom takst på skaden overstiger verdi på båt blir den kondemnert og det blir fort penger det der men jeg tror det er gjort mye for 150-200.000

 

En hydrolift til min svoger fikk vann i motorrommet og her ble det meste byttet av elektronikk/kabler og det kom tilslutt på ca 100.000. Følte det ble nytt alt nedi der..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...