Sone II Startet 17.Oktober.2014 Del på Facebook Startet 17.Oktober.2014 (redigert) Debattene går friskt rundt mulige innstramminger i lover og regelverk for å øke sikkerheten og miljø til fritidsbåtbrukerne. Promillegrense, vestpåbud, fartsbegrensninger og tømming av dass. Ved å lese trådene på båtplassen får jeg et inntrykk av at alle innstramminger vil føre til betydelig ulempe for mange båtfolk. En ting jeg synes går igjen i debattene, er at det er mange som er i mot ethvert endringsforslag, og et fåtall forkjempere (dog er de utholdene og ivrige i sitt syn). Det jeg lurer på er, hvilken innstramming vil ramme deg hardest hvis den blir innført? Ikke debatt, bare en prioritert liste, (og gjerne hvorfor). Kommer du på andre saklige forslag som kan ramme deg, er det selvfølgelig tillatt å ta det med i prioriteringslisten. Her er min prioritering, fra "1 = værst - 4 = ikke så farlig": 1 Tømming av dass - vi oppholder oss over lengre tid i skjærgådrden uten havne- eller marinaanløp. 2 Vestpåbud - Bruker "alltid" vest underveis, men ikke en solskinnsdag med 25 grader og vindstille. 3 Promillegrense (0,2) - Rører aldri alkohol forut for eller underveis, men kan teoretisk bli tatt for dagenderpå o.l. 4 Fartsbegrensninger - Aldri noe problem med seilbåt. Redigert 17.Oktober.2014 av Sone II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 17.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2014 1 og 4, i den rekkefølgen. Bruker alltid vest og drikker ikke alkohol under fart. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 17.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2014 1 Tømming av dass - vi oppholder oss over lengre tid i skjærgådrden uten havne- eller marinaanløp. 2 Vestpåbud - Bruker "alltid" vest underveis, men ikke en solskinnsdag med 25 grader og vindstille. 3 Promillegrense (0,2) - Rører aldri alkohol forut for eller underveis, men kan teoretisk bli tatt for dagenderpå o.l. 4 Fartsbegrensninger - Aldri noe problem med seilbåt. Ditto. Det hender fortsatt at jeg tar meg en øl underveis, men preferansen nå er 3.5%. Rekkefølgen er dog den samme. Det er ganske urealistisk med strenge fartsgrenser til sjøs, men for min del kunne det gjerne vært mange flere 5-knopssoner og lav generell fartsgrense - bare man sørger for at det finnes leder med fri fart (særlig slik at rutetrafikken ikke blir unødig hindret) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Erik Svart 17.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2014 (redigert) Vanskelig å si. Å dra til sivilisasjonen annen hver dag for å tømme dass er uaktuelt uansett regler, så det blir nok som før å planlegge dasstømming langs dagens åpneste/dypeste/mest avsidesliggende punkt på ruta. Forskjellen blir nok at jeg da er en lovbryter den dagen det ikke lenger er lov. Men det kommer ikke til å tære veldig på min miljø-samvittighet der jeg siger avsted på vindkraft, mens det buldrer digre doninger forbi og svir 1000 liter diesel i timen i søken etter neste tømmestasjon. Vest bruker jeg alltid når det føles naturlig, så der blir det ikke veldig stor forskjell egentlig, men blir litt upraktisk når vi skal sole oss eller bade underveis, men det er jo heldigvis ikke hvert år det er en reell problem,stilling . Promille er heller ikke en stor problemstilling. Tar en pils i solsteiken når vi siger sakte avsted, men hvor ofte skjer det? . Blir ikke veldig mange sekspakninger i året jeg må forsake, og de dagene det er slike forhold er jeg normalt langt unna der det er muligheter for å treffe promillekontroll uansett. Prioriterer svensk-øl underveis, men det blir vel sjeldnere å få tak i nå med de nye dassreglene de innfører... Fart er ikke en problemstilling ombord hos oss i seilbåten eller i jolla med 2,5 hk. Største ulempen blir egentlig den generelle irritasjonen av at over-urbaniseringen har nådd helt ut i de ytterste bastioner, men vissheten om at formynderne som har sittet bak sitt skrivebord og vedtatt dette neppe vil oppdage meg uansett der jeg dupper rundt for meg selv blir nok en slags fattig trøst. Men jeg vil snu på spørsmålet. Hvilke regel endringer vil ha størst effekt på sikkerheten ? Da tror jeg i prioritert rekkefølge : 1 Forby fyll. (Men det er allerede forbudt, og det hjalp jo ikke ) 2 Avskaff mørke (Umulig i praksis, må evt forby nattseilas eller kreve sertifikat/konsesjon) 3 Reguler fart (Her er det mange muligheter, så jeg ville nok begynt her). Redigert 17.Oktober.2014 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Sydvesten Svart 17.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2014 (redigert) Debattene går friskt rundt mulige innstramminger i lover og regelverk for å øke sikkerheten og miljø til fritidsbåtbrukerne. Promillegrense, vestpåbud, fartsbegrensninger og tømming av dass. Ved å lese trådene på båtplassen får jeg et inntrykk av at alle innstramminger vil føre til betydelig ulempe for mange båtfolk. Selv mener jeg dette ikke vil føre til ulemper, det at folk har større sjanse for å overleve er for meg en fordel og ikke en ulempe.. men alle har forskjellig syn på hva som er fordeler og ulemper .. Når det gjelder disse 4 alternative så er 3 viktige, det fjerde om dasstømming spiller ingen rolle for sikkerheten til sjøs Redigert 17.Oktober.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
tilplan Svart 17.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2014 Enig med Bonus her. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 17.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2014 Som en del av samfunnet (bidragsyter gjennom skatt osv) og en av de som ferdes til sjøs av og til vil alle endringene ramme. Jeg/familien/bekjente kan bli rammet direkte av folk som fører båt i rus, i for høy fart, eller som pårørende om noen drukner pga manglende vest, eller som letemannskap, eller gjennom de utgifter som samfunnet påføres pga dette. Rent personlig fører vel dassregler til noen praktiske utfordringer ifht lovlig tømming, men på den positive siden slipper man kanskje så høye nivåer av tarmbakterier at man kan bli sjuk om man bader i indre Oslofjord, Perleporten, Pjolterbukta, Fredagshølet eller andre litt lukkede uthavner hvor det er mange båter på en fin dag. Og ikke minst vil det føles mer riktig å la ungene bade uten å tenke på hvor mange som tømmer tanken i smug, selv om noen gjøre det uansett. ---- Er det ikke håpløst å se på lover kun med et personlig perspektiv? Navleloperspektiv er sjeldent særlig konstruktivt. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 17.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2014 (redigert) ... Er det ikke håpløst å se på lover kun med et personlig perspektiv? Navleloperspektiv er sjeldent særlig konstruktivt. Helt enig i det. Men, TS ba om en personlig prioritering for antageligvis, etter å ha mottatt endel slike, aggregere dette opp til en mer eller mindre signifikant oversikt. Derfor svarte jeg kun ut ifra meg selv og impact direkte for kun meg. Redigert 17.Oktober.2014 av Bonus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 17.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2014 1 Klarer ikke se for meg hvordan dette kan løses i praksis, vi har en lang kyst i Norge. 2 Vest ligger alltid klar, vil ikke bety noe for meg å ha den på under fart. 3 Overhode ikke tema for oss, venter alltid til vi er godt fortøyd. 4 Tilhører ikke målgruppen selv om potensialet er ca 30 knop, går sjelden over 15 kn. Trives godt i 5 også. Sitér dette innlegget Link to post
Sone II Svart 17.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2014 (redigert) Er det ikke håpløst å se på lover kun med et personlig perspektiv? Navleloperspektiv er sjeldent særlig konstruktivt. Jo, for all del. Men slik jeg oppfatter det, er det mange bidragsytere her på Båtplassen som gir uttrykk for sin mening fordi de synes en innstramming er inngripen i deres egen frihet. Retten til å ta seg en styrepils, retten til selv å bedømme når det er påkrevet med vest, retten til selv å vurdere hva som er trygg fart for seg selv og omgivelsene, ulempene ved å tømme sin egen dass i sugeanlegg. Min innfallsvinkel er at motstanden mot innstramminger på ethvert område er stor. Det jeg funderer på er hva båtfolket, i et navlebeskuende perspektiv, synes er værst: pest, kolera, ebola eller svineinfluensa (Dass, promille, fart eller vest), og da gjerne i prioritert rekkefølge. Redigert 17.Oktober.2014 av Sone II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 17.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2014 Ok, ser poenget. Jeg er så kjedelig at jeg ikke rammes av noen endringer rent personlig, utover å måtte få sugd dassen tom. Skal vel klare det samtidig som vi stikker nesa innom gjestehavner for å fylle vann eller diesel. Med litt flaks så samlokaliserer de alle tre tjenestene så det blir enkelt og praktisk. Sitér dette innlegget Link to post
Stradivarius Svart 17.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2014 1. Tømming av dass 2. Vestpåbud - Det er veldig ofte naturlig for meg å ta vesten av når været er fint, sjøen er rolig og farten er lav 3. Promillegrense 0.2 - Egentlig ikke et stort problem, speseielt med tanke på at jeg aldri har blitt kontrollert, men som det er i dag synes jeg det er greit å kunne ta en øl og drikke den opp før den blir doven uten å risikere bot. Som båtfører har jeg aldri tatt mer enn en øl i timen, så jeg tviler på at jeg noen gang har vært oppe i 0.5, men i solsteken kan forhold som dehydrering gi høyere promille enn forventet og jeg er derfor glad for å ha gode markiner i dag. For min del er det hensynet til egen sikkerhet som er viktig, så jeg drikker uansett ikke så mye i båt uansett hvem som står til rors eller om vi er i havn. Promillegrensen fremstår for meg som en litt snever og rar lov i så måte, dersom hensikten er å begrense antall ulykker på sjøen generelt, enten grensen settes til 0.2, 0.5 eller 0.8. 4. Fartsbegrensninger - Muligens verre enn en promillegrense på 0.2, avhengig av hvilke fartsbegrensninger som eventuelt innføres. Båten min kan gå litt over 40 knop, men brukes mest godt under 10. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.