Jump to content

båt som egner seg å bo i.


owie

Recommended Posts

RSL. Tape fast bobleplasten på utsiden så slipper du kondensproblemet i aul eller syrefast.

Men klart, betraktelig mer økonomiskt å holde en seilbåt enn en motorbåt varm gjennom vintersesongen.

Siden jeg ikke er en 100% båtboer, siden både arbeider og ferierer mye i utlandet

Men noen uker blir det ombord fra sept. til april. Når jeg ikke er omord har jeg ca 1kw tuslende på termoster. Når jeg er der. går det selvfølgelig mer strøm + diesel.

Typiskt forbruk siste årene4-5000kw strøm og 150- 200ltr Diesel. Men da har jeg heller ikke htt noen problemer med frossne vannrør og fuktigheten ligger på rundt 55-60 % betydlig lavere når jeg bor ombord,

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Fikk litt problemer med redigeringen.

Når jeg ikke er ombord ligger tempraturen på rundt 5-10 grader, ned mot 0 når det bikker -20 på utsiden.

Kjøre hvis jeg skal være borte i ukesvis full konservering på motor og tømmer ferskvannslinjene, men beholder ferskvann på tenkene.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Tenker på vannrør som går opp langs skrogsider til bysse og bad. Utsatt for frost, over vannlinjen. Eller?

 

I Mariell var mesteparten av ferskvannslinjer i kobberrør ut mot skutside over vannlinjen. Dette bygde jeg om. slik at nå er linjene lagt nede i kjølen med kort vei opp til vasker og dusher. Case closed.

Stenger av og blåser tørre vannrørene som går ut til dushen på badeplattformen.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Store vindusflater, er liksom ikke så veldig isolerende at det gjør noe.

Jeg taper fast bobleplast på innsiden av mine vinduer når frosten kommer og det minsker varmetapet noe enormt.

I mine siste år i Tromsø (på land, altså) hadde jeg store panoramavindu fra sekstitallet i salongen ... "dobbeltvindu", altså to vinduer med god avstand mellom vinduene. Vinterstid er det jo også temmelig mørkt, så man har ikke noe utsikt. Innsikt, derimot ... uten at det var noe problem, jeg hadde ingen naboer den veien. Jeg vurderte det dithen at det ville være en god idé å legge mineralull mellom vinduene, kanskje klippe til noen små mini-vinduer i isoleringen ... men det ble bare med tanken. :-)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...