RumpelStiltskin Startet 17.Oktober.2014 Link til dette innlegget Startet 17.Oktober.2014 Hva kan man gjøre for å beskytte båten sin for tordenvær og lyn-nedslag, slik at man forhindrer at elektronikk og utstyr blir ødelagt ? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 17.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2014 Hva slags båt har du. Er det seilbåt så er faren til stede for lynnedslag. Er det motorbåt er faren veldig liten. Jeg har vært mye i båten i kraftig tordenvær. Men aldri opplevd at det har slått ned. Så jeg har ingen sikring på min båt. Men jeg vet noen seilbåter har lyn avleder fra masten til sjøen. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Ove T Svart 17.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2014 Hej Här finns information: http://www.hvi.uu.se/Lightning/blixtskydd/askskydd_for_segelbat.html http://www.hvi.uu.se/Lightning/blixtskydd/askskydd_for_motorbat.html Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 17.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2014 En vanlig forsikring er klart best og billigst. Det er veldig liten sansynlighet for lynnedslag i båt. Hørt vandrehistorer, men kjenner ingen som har opplevd det. Risikoen for skader på elektronikk er mye høyere på landstrømsystemet. Jeg synes det er rart at så mange er så redd lyn og torden, da det matematisk er så liten risiko. Sitér dette innlegget Link to post
Fjord725SE Svart 17.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2014 Jeg synes det er rart at så mange er så redd lyn og torden, da det matematisk er så liten risiko. Mennesker generelt er veldig dårlige til å vurdere risiko (på et instinktivt nivå). Vi er redde for å dø på grunn av årsaker som flyulykker, lynnedslag, terrorisme og andre spektakulære årsaker. Selv om risikoen for å dø av pga noe slikt i virkeligheten er helt minimal. De tingene vi i virkeligheten kommer til å dø av er vi ikke redde for i det hele tatt. For eksempel skli i dusjen og knekke nakken, ekstremt mange dødsfall i hjemmeulykker sammenlignet med de tingene jeg listet opp over. For ikke å snakke om å krysse gaten og andre trafikkrelaterte dødsfall. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 17.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2014 Ta det med ro det er ingen tilfeller av mennesker i Norge som er skadet av lynnedslag i båt. Det finnes mange smarte selgere som pusher divere rare greier som skal hjelpe men... Se forøvrig her: https://baatplassen.no/i/topic/71106-lynavleder-i-seilbaat-virker-det/?p=995730 Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 17.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2014 Er ikke så mange årene siden Sørlandet måtte bytte alt navigasjons og radioutstyr pga lynnedslag. Med stål i master og skrog skulle en kanskje tro at den hadde god nok lynavleder.. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Svensk Svart 17.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2014 Själva lyn och torden är ingen större fara. Har du däremot fått 25 - 30m/sek i ett riktigt tordenväder utomskärs med 15 nm till land får man garanterat respekt för vädrets makter. Sitér dette innlegget Link to post
176-671 Svart 17.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2014 Ikkeno'. Du har aldri noen garanti mot at utstyr ikke blir ødelagt. Dersom du tar en "direct hit" skal du være glad dersom noe som helst fungerer etterpå. Sats heller på at det er en godt jordet seilbåt i nærheten, som tar støyten. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Bigmac Svart 18.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2014 (redigert) Hva kan man gjøre for å beskytte båten sin for tordenvær og lyn-nedslag, slik at man forhindrer at elektronikk og utstyr blir ødelagt ? Kan ikke svare på hvordan beskytte båten din. Men litt om hvordan beskytte deg og dine: tordenværet er fryktelig nære og du kommer garantert til å våkne dersom du sover, tiden fra lyn til bulder oppleves som null tid, lufta dirrer, hjertet slår litt fortere, adrenalin kommer, du skjønner at noe kommer til å skje. Men hold deg i ro nede i båten, og ikke berør elektrisk utstyr. Evt er lynet mer enn 900meter (3sek) unna så vurder en tur på land. Teknisk: alle vant som er i kontakt med annet metall vil lage sveiseperler, disse kan falle på dekk og lage små svimerker, ikke hold i vanta med henda, da blir du også svidd. All elektronikk vil mest sannsynlig bli svidd av, batteripakker vil nok gjøre et kraftig "hopp"-oppleves som noen hopper ned på båten din. Så hvis du er våken så ikke ligg/sitt over batteriene. Elektronikk som er gjennom skroget vil mest sannsynlig være veien som lynet tar ut av båten, forvent derfor at eksempelvis ekkolodd sensor vil eksplodere og vannet fosser inn, derfor viktig med nødplugg og hammer. I det lynet treffer så kjennes det litt ut som man helt uten forvarsel ramler ut av en stor bølge, litt fordi båten blir løftet i vannet. 2 sekunder etter smellet vil det meste av ræl i mastetoppen falle ned, windexen kommer som en pil, antenner mm. Så ikke vær på dekk. Ps; det smeller noe helt sinnsykt og er egentlig ganske "spennende". ;) Redigert 18.Oktober.2014 av Bigmac (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Downwind Svart 19.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2014 (redigert) Jeg ser av kommentarer ovenfor at mange mener at lynnedslag i båt er svært usannsylig, og det mente jeg også inntil for noen år siden, da jeg faktisk opplevet det to ganger med ett års mellomrom. Begge gangene var nedslaget i nabobåter, med relativt store skader. Første gang i en havn hvor mange seilbåter lå longside utenpå hverandre, og hvor det oppsto brann i båten det slo ned i. Andre gangen i en uthavn, hvor en båt 20-30 meter unna fikk treffet, med brann og sviskader i tillegg til ødelagt elektronikk. Det ødela all elektronikk hos meg også, vindmåler, logg, ekkolodd, VHF, mm. Dette ikke ment for å skremme, men for å si at det faktisk kan skje. I min nåværende seilbåt er masten jordet til kjølen ved en kraftig kabel. Noen mener at dette øker faren for nedslag ved at lynet tiltrekkes av et jordet punkt. Selv vet jeg ikke om dette er riktig, men jeg er ganske sikker på at eventuelle skader blir redusert ved jording av riggen. Redigert 19.Oktober.2014 av Downwind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 19.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2014 Hva slags båt har du. Er det seilbåt så er faren til stede for lynnedslag. Er det motorbåt er faren veldig liten. Jeg har vært mye i båten i kraftig tordenvær. Men aldri opplevd at det har slått ned. Så jeg har ingen sikring på min båt. Men jeg vet noen seilbåter har lyn avleder fra masten til sjøen. Tja, tja. Sannsynligheten for at lynet slår ned i seilbåt er nok adskillig høyere enn sannsynligheten for at lynet slår ned i motorbåt, men ser man isolert på risikoen for personskader eller død, så er man langt tryggere i seilbåt. Det er delte meninger om hvorvidt lynavleder i båt er smart eller ikke - sannsynligheten for å bli truffet av lynet øker nok litt dersom man har en god lynavleder, mens skadepotensialet ved lynnedslag reduseres. http://www.baatwiki.no/wiki/Lyn Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 19.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2014 Forøvrig, jeg tror det er svært stor forskjell på størrelsen på forskjellige lyn. Hva som har skjedd ved et lynnedslag gir ingen fasit for hva som kommer til å skje ved et annet lynnedslag. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hakkannen Svart 19.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2014 En ting er sikkert, lyn er uberegnelig. I ei trang vik mellom Oanes og Idse/Idsal (mot Jørpeland) slo lynet ned i en cabincruiser for et par år siden. Båten var ikke den høyeste av båtene som lå der, i tillegg lå den tett mellom småfjell på 40-50 meter høyde (kledd med fuktig mose og furutrær), det ene med en værhane/vindpil av jern på toppen. Vanlig" fornuft skulle gjerne tilsi at lynet skulle slått ned på høyeste punkt, men den gang ei. Statistisk sett er det gjerne tryggere å holde seg nærme land når det lyner, enten det gjelder motor- eller seilbåt, men man kan aldri være sikker. Selv går jeg og setter meg i bilen når det lyner (og jeg ligger i hjemmehavna), selv om jeg har lynavleder/jording av vantene . Har ikke den høyeste masta i havna, men likevel. Men når det er sagt, sannsynligheten for å bli truffet skal jo være minimal. Det er langt mer risikabelt å koke poteter, da er man jo på kjøkkenet, husets farligste rom Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.