Lazyjack Startet 17.Oktober.2014 Link til dette innlegget Startet 17.Oktober.2014 Noen som har erfaring med å oppbevare seil i rullemast over vinteren? Jeg er i utgangspunktet skeptisk men tenker at om det er tørt når det rulles inn så kan det kanskje gå greit. Jeg er selvsagt mest redd for mugg og jordslag så jeg gjør ikke dette om det er noen som har dårlige erfaringer. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 17.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2014 jeg har positive erfaringer med å ha rulleseil i masta. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
magnuje Svart 17.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2014 Jeg har tatt det ut nå, men fant ut at det bråker en hel del om du ikke får spent fast rullen inni masten. Virker dog som det er ganske vanlig å la det stå på masten Sitér dette innlegget Link to post
Busk Svart 17.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2014 Har tatt seilet hjem, fikk beskjed av seilmaker at levetiden på seilet ble halvert om det oppbevares i masten vinter over. Men, masteprofilen bråker mye, mulig den er for slakk. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 17.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2014 Har tatt seilet hjem, fikk beskjed av seilmaker at levetiden på seilet ble halvert om det oppbevares i masten vinter over. Men, masteprofilen bråker mye, mulig den er for slakk. Sa seilmakeren noe om hvorfor han mente levetiden ble redusert? Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 18.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2014 Jeg har mitt storseil liggende på bommen inne i Seilposen, sørger for at der er lufting igjennom, Dette blir 3 vinteren, så langt ingen skader. og det er mye fuktig luft her på sørvestlandet om høsten. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
tobixen Svart 19.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2014 Jeg har også storseil i mast på den store båten; jeg har ikke engang tenkt tanken om å ta ned storseilet for vinteren. Håper jo i grunnen at det blir en del seilturer også i vintersesongen. Jeg tviler også på at selger tok det ned i vintersesongen. Menja ... det er et slit å få det rullet ut og inn, må nok ta det ned og inspisere systemet grundig, finne ut om det trengs olje noen steder, etc. Og seilene later til å ha sett sine beste dager, selv om de sikkert har adskillig færre år bak seg enn seilene på mine to foregående båter. Ellers, jeg kom i prat i fjor sommer med en som nettopp hadde kjøpt seg en gammel seilbåt og holdt på med å pusse på den ... utrulling av forseilet hadde visst vært en begredelig affære, det hadde visst blitt stående temmelig lenge med innesperret fukt. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
avmønstret5 Svart 19.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2014 Nå har et storseil i mast så lite effekt på framdriften at det er vel hisp om haps ...;-) (Det var litt fleip, bare litt). Men tenker det har noe med klimaforhold der båten ligger. Har erfaring med grønske og mugg fra Vestlandet, men noe bedre på kalde og tørre Østlandet. Generelt er det nok lurt å ta ned seilene å lagre det tørt derom en ikke ønsker mugg og missfarge. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.