Jump to content

Seil i mastgjennom vinteren?

Lazyjack

Recommended Posts

Jeg har mitt storseil liggende på bommen inne i Seilposen, sørger for at der er lufting igjennom,

Dette blir 3 vinteren, så langt ingen skader. og det er mye fuktig luft her på sørvestlandet om høsten.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Jeg har også storseil i mast på den store båten; jeg har ikke engang tenkt tanken om å ta ned storseilet for vinteren. Håper jo i grunnen at det blir en del seilturer også i vintersesongen. Jeg tviler også på at selger tok det ned i vintersesongen. Menja ... det er et slit å få det rullet ut og inn, må nok ta det ned og inspisere systemet grundig, finne ut om det trengs olje noen steder, etc. Og seilene later til å ha sett sine beste dager, selv om de sikkert har adskillig færre år bak seg enn seilene på mine to foregående båter.

Ellers, jeg kom i prat i fjor sommer med en som nettopp hadde kjøpt seg en gammel seilbåt og holdt på med å pusse på den ... utrulling av forseilet hadde visst vært en begredelig affære, det hadde visst blitt stående temmelig lenge med innesperret fukt.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Nå har et storseil i mast så lite effekt på framdriften at det er vel hisp om haps ...;-) (Det var litt fleip, bare litt). Men tenker det har noe med klimaforhold der båten ligger. Har erfaring med grønske og mugg fra Vestlandet, men noe bedre på kalde og tørre Østlandet. Generelt er det nok lurt å ta ned seilene å lagre det tørt derom en ikke ønsker mugg og missfarge.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...