Jump to content

Seil i mastgjennom vinteren?

Lazyjack

Recommended Posts

Noen som har erfaring med å oppbevare seil i rullemast over vinteren? Jeg er i utgangspunktet skeptisk men tenker at om det er tørt når det rulles inn så kan det kanskje gå greit. Jeg er selvsagt mest redd for mugg og jordslag så jeg gjør ikke dette om det er noen som har dårlige erfaringer.

Har tatt seilet hjem, fikk beskjed av seilmaker at levetiden på seilet ble halvert om det oppbevares i masten vinter over. Men, masteprofilen bråker mye, mulig den er for slakk.

Sa seilmakeren noe om hvorfor han mente levetiden ble redusert?

Jeg har også storseil i mast på den store båten; jeg har ikke engang tenkt tanken om å ta ned storseilet for vinteren. Håper jo i grunnen at det blir en del seilturer også i vintersesongen. Jeg tviler også på at selger tok det ned i vintersesongen. Menja ... det er et slit å få det rullet ut og inn, må nok ta det ned og inspisere systemet grundig, finne ut om det trengs olje noen steder, etc. Og seilene later til å ha sett sine beste dager, selv om de sikkert har adskillig færre år bak seg enn seilene på mine to foregående båter.

Ellers, jeg kom i prat i fjor sommer med en som nettopp hadde kjøpt seg en gammel seilbåt og holdt på med å pusse på den ... utrulling av forseilet hadde visst vært en begredelig affære, det hadde visst blitt stående temmelig lenge med innesperret fukt.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Nå har et storseil i mast så lite effekt på framdriften at det er vel hisp om haps ...;-) (Det var litt fleip, bare litt). Men tenker det har noe med klimaforhold der båten ligger. Har erfaring med grønske og mugg fra Vestlandet, men noe bedre på kalde og tørre Østlandet. Generelt er det nok lurt å ta ned seilene å lagre det tørt derom en ikke ønsker mugg og missfarge.