Maruma Startet 20.Oktober.2014 Del på Facebook Startet 20.Oktober.2014 Jeg syns ladingen min er lav 13,2V målt på batteri. Kan det være en ide å legge senseledningen til batteri? Og.... er det denne gule ledningen her som er senseledningen? Den kommer ut fra huset og kobles inn på B+ Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 21.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2014 Ja, den gule ledningen på bilde er sense.Kobler du den rett til batteri da utjevner regulatoren for spenningsfall mellom dynamo og batteri.Men du får ikke noe høyere spenning enn setpointen er på regulatoren.Regulatoren som sitter på dynamoen din ble byttet en gang, trolig til en fra Cargo som den ser ut. Om original eller ikke, med sense på batteriene blir det spenningen du måler rett på dynamo nå. (B+ / B-)Dette burde du sjekke først, og bare når batteriene er ladet med 100%.Vill du mer strøm og spenning da trenger du en ekstern regulator. => Ang. tilkobling av senseledningen. (Gjelder også allminnelig.) Sensledningen kobles direkte til batteri bare hvis det ikke finnes annet enn kabel eller skillediode mellom dynamo og batteri. Finnes det brytere, vendere, eller noe relébasert fordeling, da skal sensen ikke tilkobles bak / etter denne.Slik unngås at sensen blir avskjæret av referansespenningen og reguleringsfeil med det. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Maruma Svart 21.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2014 Takk for info Jørg :-) da er jeg klokere, og lar den stå tilkoblet som originalt siden jeg har skillerele. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 21.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2014 Men siden regulatoren er litt nyer er det likevel litt rart at det blir så lite som bare 13,2V.Jeg ville i alle forvente >14,0V.Du kunne sjekke om det finnes noe spenningsfall over kabel og kontakter, dvs. mellom dynamo og batteriene både på pluss og minus. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Maruma Svart 21.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2014 Jeg gjorde en måling i våres og målte 13,6V på dynamo. Jeg er litt usikker på hvordan skillerelet jobber, spenningsfallet er etter det. Husker ikke hva releet heter, skal ta et bilde av det og legge ut. Kan releet jobbe på den måten at den fordeler spenningen til forbruk/start? Og at det er årsaken til spenningsfallet? Jeg husker jeg gjorde en måling i fjor også, da var ladestrømmen mindre på start og høyere på forbruk. Husker ikke målingene her nå men ladestrømmen var uansett for lav etter mitt hode. Skal ikke et sånn skillerele først lade start og forbruk etterpå? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 22.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2014 (redigert) Hvis du er usikker da er det jo enkelt å måle.Gamle FAQen er ikke overført enda, men jeg holder på med det igjen nå. Se her, da skjønner du fort hvor enkelt måling av spenningsfall er. Ang. spenningsfall allminnelig sagt.Det pleier ikke å være noe spenningsfall over et passe dimensjonert relé. Reléets virkemåte derimot kan være ene-rettet eller bi-direksjonal, dvs. virker i enten en eller begge retninger.Så ikke tenk for komplisert.Først og fremst er dette en stykke metall som åpner og lukker en strømkrets, spørsmålet om hvordan er noe annet. Jørg Redigert 22.Oktober.2014 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
index Svart 22.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2014 Kople senseledningen direkte til startbatteri og se hva som skjer da vel? Får du øket ladespenning har du spenningstap et sted. Sikker på at du har skillerele og ikke skillediode? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Maruma Svart 22.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2014 Kan jo si det med en gang.... strøm er ikke min sterkeste side. Dette er skillegreia mi Det står klart å tydelig på den at det ikke skal være noe spenningsfall på den. Blir litt vanskelig å måle noe nå da motoren nå ser sånn ut..... Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 22.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2014 Dette er en skille som benytter MOS-FET, beregnet for opp til 150A på inngang.Virker på samme måten som vanlige skilledioder, dvs. at spennings-sensen bør kobles over skilledioden og rett til referansebatteri.Da burde du se w-regulatorens setpoint på referansebatteriet.Siden du snakker om 13,6V er ikke det fristende heller, men dog bedre enn 13,2V.Et alternativ består i å bruke en ekstern regulator parallelt til W-regulatoren.Siden den pleier å sense på forbruksbanken får du dermed økt strøm og spenning iht setpoint av denne regulatoren.Og siden du har både lav spenning original og skillediode kunne du bruke en flertrinsregulator parallelt.Da kunne den øke spenningen etter innstilling, for så å redusere spenningen igjen så sant w-rgulatorens spenning er lavere enn den eksterne tilbyr.Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Maruma Svart 22.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2014 (redigert) Takker for utfyllende info Jørg! Ledningsnettet i båten er oppgradert, men det er klattet litt på det gamle. Jeg ser en mulig feil her. På bildet av dynamoen lenger opp her ser du den 6 kvadrads ledningen som sitter på B+ Den går rundt motoren og inn på hovedstrømmen på starteren, dette vil da si at senseledningen er forbundet med startkretsen hele tiden. Denne 6 kvadrat ledningen er vel egentlig bare å ta bort, da dette er lade ledningen fra det gamle ledningsnettet. Nå i dag går det en 16 kvadrat fra B+ til inngangen på skilledioden, denne er ikke avbildet. Resten av ledningsnettet på hovedstrøm er godt dimensjonert med 35 kvadrat. Kan denne 6 kvadrads ledningen skape krøll for skilledioden og at det er derfor jeg har noe av problemene? Redigert 22.Oktober.2014 av Maruma (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 22.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2014 (redigert) Nei, det lager ikke krøll for skilledioden, men danner en kanal rund skilledioden som leder spenning direkte fa B+ til startbatteriet.Det som skjer med det er i grunn kun at det kan blir mer spenning på startbatteriet så sant W-sensen er koblet til servicebanken.Dvs. litt omvendt for deg som sliter med for lite spenning nå. Jørg Redigert 22.Oktober.2014 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Lars H. Svart 22.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2014 He? Det vil vel lage krøll, ikke for ladingen, men når motoren er stoppet. Da vil det jo kunne gå strøm fra startbatteriet, til fellespunktet på skillediodene og gjennom den til forbruksbatteriet med dette batteriets forbrukere som kjøleskap, lys osv. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Joerg Becker Svart 22.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2014 Stemmer, Lars. Jeg har nok vært for fokusert på selve spørsmålet i siste setningen hans. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Fantino Svart 22.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2014 Den forbikopler altså den ene utgangen på MOSFET ladeskille. Dette er såvidt jeg kan se av merke Studer som jeg har selv, antakelig typen som heter MBI 150/2 IG. Det står eksplisitt i monteringsanvisningen at denne kabelen skal fjernes: http://www.studer-innotec.com/upload/folders/271.pdf I tillegg skal ladeskillet skal ha jord til den ene stiften (den venstre, ikke den merket IG som normalt ikke trenger koples til på VP's dynamoer) for å fungere. Jeg har i alle fall koplet det slik etter instruksjonene her og da funker det fint. Ser derfor ikke bort fra at den lave ladespenningen skyldes at selve ladeskillet ikke får referanse til jord og at MOSFET'en(e) på forbrukssida ikke "åpner skikkelig" av den grunn. Senseledningen "ser" bare startbatteriet og hele spenningsfallet ligger over ladeskillet. Dette kan nok i verste fall ha skadet ladeskillet, men det er jo bare å kople korrekt og teste det. I samme slengen ville jeg også spandert en 35mm2 fra dynamo inn på ladeskillet - all ladestrøm går tross alt gjennom denne kabelen. Og senseledning bør koples på hovedbryter for forbruk (på "ladesida", ikke batterisida) for å unngå max. spenning fra dynamo hvis hovedbryter er avslått mens motor går. Dette er også VP's anbefaling mener jeg å ha lest et sted. Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 22.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2014 Fantastisk karer! Så ikke den veien Lars :-) Jeg skal ta en runde på jordingene, er jo ofte det som er årsak til problemer. Og få tatt bort den kabelen. Må vente til våren for å få skjekket opp dette nermere, kommer tilbake med ny og oppdatert info da. Takk for ny lærdom :-) Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 22.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2014 I tillegg skal ladeskillet skal ha jord til den ene stiften. Jeg lurte også litt på de to stiftene..... Det er ikke jeg som har lagt opp dette, det ble gjort like før jeg kjøpte båten. Men da legger jeg opp jording og sense som du beskriver. Enig i at ladeledningen skulle vært 35 kvadrat, fikser det også. Takk skal du ha Fantino :-) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 22.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2014 Kabelen må fjernes, det er sikkert.Men hvis dynamoens setpoint (målt mellom B+ til B-) ikke overstiger 13,6V da blir det heller ikke mer t.o.m. når dynamoen kobles direkte.Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Fantino Svart 22.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2014 Hvis regulatoren kun "ser" et fulladet startbatteri så er vel 13.6V sånn noenlunde som forventet(?). Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 16.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars.2015 Nå holder jeg på med testkjøring av motor i benk... ehh ...benk og benk.... er en IKEA tralle... Uansett, under testkjøringen i dag målte jeg ladingen og den var 14,37Volt, altså jeg har en 14,4 regulator. Det er helt klart at B+ ledningen som har gått fra dynamo til starteren har kludra det til for skillerelet. Jeg er litt spent på om skillerelet har tatt skade av dette. Når jeg får montert motoren i båten igjen blir det nye målinger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.