Jump to content

Båtkjøp, skal man velge fast aksel eller drev?

Finnsnes

Recommended Posts

Det er fordeler og ulemper med begge.

Fast aksel er mer driftsikker og billigere å vedlikeholde. Men gir høyere drivstoffutgifter, mer støy og dårligere manøvrering når man bakker.

Drev gir bedre drivstofføkonomi, ofte bedre tilgang til motoren, powertrim, mindre støy og er som regel lettere å manøvrere.

Men de er mer sårbare for skader, og har høyere vedlikeholdsutgifter.

Personlig så foretrekker jeg strak aksel, særlig på eldre båter.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Er man ute etter et litt høyere fartsområde er det nok drev som gjelder.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Skal ta et konkret eksempel med svogeren min.

Før hadde han en NW 390 med 2 KAD44. I løpet av de tre årene han hadde den måtte han bytte begge drevene til en kostnad på ca 160k og fikk foruten mye hodebry spolert mange ukers båtliv.

Begge var havarert mekanisk med skade på drevhus slik at de ikke var mulig å bygge opp igjen. Ingen ytre påvirkninger.

Nå på neste båten med en KAD300 var det vann i drevet for 2 år siden. Ingen utvendige tegn. Drev plukket ned og pakket om av fagfolk og skyllt, trykktestet. Ca 15 k

Nå for noen dager siden når vi tok av drevet var olja grå igjen. Inge utvendige tegn nå heller. samme runde må gjøres igjen så sant han er heldig og det ikke er noe mer skade.

Dessverre er ikke disse hendelsene unike blandt de jeg kjenner med drev.

Mindre DC båter med bensinmotor virker dog å ha mindre drevproblemer.

For egen del ville jeg ikke valgt drev på en båt som er større enn at man kunne fått tilsvarende med utenbordsmotor med mindre jeg kunne kjøpe nytt med garanti og bytte båt før garantien gikk ut.

Drivstoffbesparelsen er ikke en faktor når man får slike utgifter og problemer som over og gjør seg vel gjeldene i høyere hastigheter.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Har selv hatt båter med drev en stund nå, helt uten problemer. Det finnes selvfølgelig skrekk-eksempler, men samtidig går det tusenvis av drevbåter uten problem rundt om.....

Som skrevet over, gir drev en helt annen manøvreringsevne og er plassbesparende om bord. Samtidig er det ikke til å komme ifra at vedlikeholdet er både enklere og billigere med fast aksling.

Tror jeg ville sett meg ut båttyper du har lyst på, og tatt det videre derfra. Enkelte typer båt er jo bare å få tak i med drev.

Ville ikke hatt betenkeligheter med drev, dersom vedlikehold er regelmessig utført.

Lykke til! :thumbsup:

For ordens skyld så var vedlikehold regelmessig og forskriftsmessig utført fra dag 1 på de eksemplene jeg nevnte over. Ofte til en kostnad på flere titalls tusen årlig når man tar med ting som blir "anbefalt byttet" uten at produsent tar utgiftene.

Ser ikke ut som det hjalp så mye.

Annen kompis med DPH har selv måttet betale for følgende ut av egen lomme de siste 2 årene: begge styresylindre, styreslanger, trimslanger (mye jobb), ekosbend (mye jobb da motor må frem), propellsett (kavitasjonskade) og bytte til stålschims. Dette bare på ting relatert til drevet. Så kommer motoren som er en annen historie...

Tror ikke han vil spare inn drivstofforskjellen om han så hadde kjørt båten i 50 år.

Mvh. SAP

Mange faktorer spiller inn i tillegg til det du nevner. Høyt dreiemoment på lavt turtall hjelper ikke. Jeg mener konstruksjonen er for svak, dyr og uholdbar.

En ting er sikkert, og det er at et drev bringer inn mye penger til produsenten i mange år etter at det er solgt i motsetning til akseldrift hvor alt fra og med girkassa og ut kan kjøpes av hvem som helst.

Et drev er kompliserte greier. Jeg ser på det som et komplett fremdriftsystem med girkasse, aksler, styring, ledd, trim, eksos og vannintak hvor alt henger utenpå båten under vann.

I realiteten er det bare én simmering/ o-ring/ belg som som svikter på feil tidspunkt som skal til før løpet er kjørt. Umulig å peile olja uten å få båten på land bidrar til at det kan gå en hel sesong uten at man finner ut at man har saltvann i olja.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Mercruiser har iallefall drevoljebeholder inne i båten. Vet ikke hva VP har men mulig at vann i olja ikke blir avdekket uansett.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Hva kan være bidragende årsaker til at drev havarer?

Er det feilkonstruksjoner eller bruk av feildimensjonerte komponenter?

Jeg vil driste meg til noen av mine oppfatninger:

-Drev gir deg mer effekt i vannet. F.eks en NW 390 klarer seg med 2xKAD44. Skulle den hatt aksel måtte man lagt på noen hundre HK mer. Da blir båten dyrere, derfor velger produsenten rimeligste utvei. En annen faktor også her, er at drevet går hardt. Utallige Mercruiser drev gikk føyken på Yanmar 270 HK og Mercruiser 270HK fordi det ble stappet inn i for tunge båter. Sun33 er et eksempel på slik konfig.

-Mange bytter ikke drev olje. "jammen , den er like fin" og man referer til fargen uten å tenke på oljen har fått juling så det holder nedi der.

Jeg var med å sprette et 290 drev her for noen uker siden. Hadde gått som 2 motor installasjon på en 28-30 fots båt, ca 4 tonn. Bortsett fra vann i oljen (som egentlig ikke er noe problem hvis feilen utbedres og olje skiftes) var drevet som nytt på innsiden. Vi kunne ikke se forskjell på disse 2 drev som hadde gått ca 1300 timer og et som hadde gått 400 timer (det sto ved siden av). Vannet kom av sjøgress mellom aksel 1 og 2, lett å fikse. Tok ca 2 timers tid inkl kaffe og GPP.

mvh

Windy37GM

Som alltid vil fortsette med drev, dog kanskje henge igjen på DPE serien

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Selv trives jeg godt i 5 knop på blikk stille vann, selv om jeg ønsker å ha nærmere 20 knop tilgjengelig om jeg skal ut på havet å fiske i litt vær. Å kjøre i 5 knop med drevbåten jeg bruker nå er utholdelig... Den er helt ustyrlig i lave hastigheter, og med all rattingen som da må til for å holde stø kurs, ja så forsvinner kosen med å cruise i 5 knop...

Bakking med aksling er en vanesak (går ut ifra det er at den trekker mot siden det refereres til over? dette har med vridning på propellen å gjøre), og etter noen dager med båten er du like trygg på den som en med drev. En hekkthruster koster ikke allverden heller. Men ser jo at mange akslingbåter holder seg godt i pris, og at man oftere må ut med noen kroner mer...

Nå på neste båten med en KAD300 var det vann i drevet for 2 år siden. Ingen utvendige tegn. Drev plukket ned og pakket om av fagfolk og skyllt, trykktestet. Ca 15 k

Interresant prisbilde. Vallø motor tok 3500-4000 for mitt drev i forifjor, samme jobben. Skylling, bytting av alle 4 simmeringene og 2 gummipakninger. Trykk og vakumtest etterpå. Riktignok var dette på DPE og ikke DPG som KAD300 har. Disse drevene er egentlig veldig, veldig like. Mer og dyrere olje i DPH :-)

Iår har jeg gjort det selv på drevene til en kompis og tatt mine egne pga dårlig jobb fra forrige eiers mekaniker.

Jeg har aldri hatt aksel. Har hatt 1 stk Bravo3 og 5 VP DPE. Og et kjøleskap av en påhenger engang :-)

Mvh

Windy37GM

H

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

har hatt flere båter av hver, og begge har sine fordeler. Jeg ser bort ifra det økonomiske.

Er veldig greit å kunne løfte drevet og stryke over en grunne, er flott å kunne styre hekken ved bakking.

Å ligge i plan i medsjø er fantastisk.

Å ligge og stampe i grov motsjø med drev er forferdelig, med aksel har du flere fartsområder, synes akselbåter stort sett oppleves mer stabile og trygge i grov sjø. Båt med aksel har vanligvis liten avdrift og er lettere å manøvrere.

Akkurat nå foretrekker jeg aksel, men jeg skal aldri si aldri.

Timex

Noken lika mora og noken lika dotra.Slik e da med båt og.E vel ingen tvil om att aksling er meir robust enn drev.I Nordland skal dei ha aksling har eg forstått.Sjølv har eg agregat no men tidligare var det aksling.Grunnen var at det var agregat på båten eg ville ha.Ellers er det vel slik atte ofte er agrgata for svake for motoren som driv dei.Dette var i allefall vanlig på Mercrucer dersom båten var tungdreven.Ellers skal ikkje ein båt med drev brukast til tauing,for då ryk konane.Gjeld vel Volvo.

Sjølv har eg agregat no men tidligare var det aksling.Grunnen var at det var agregat på båten eg ville ha.

Det tror jeg gjelder for veldig mange med båter i 30-45 fots klassen.

For min egen del var det mange båter jeg egentlig kunne tenkt meg, men som for meg ble uaktuelle pga 2x drev (og ofte D...)

Mvh. SAP

sjekk ut reply #4 og videre nedover her, mye bilder og stoff om drev http://forums.vwvortex.com/showthread.php?6981846-Bow-riders-what-is-your-opinion-on-these

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-drev-eller-strak-aksel

Har kjørt "akselbåt" i 25år, men har drev nå og vil nok velge det på neste båt også.

Drev er overlegen i de fleste situasjoner, men har helt klart mer vedlikehold. Hvis du plukker av drev selv og utfører vedlikehold, blir ikke pris differansen såå stor, bare mere arbeid..

I følge forsikrings selskapet som uttaler seg i Båtmagasinet, blir skadene ofte dyrere og tar lengere tid å reparere på båter med aksling.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...