Jump to content

Oppgradere fra maxi fenix til 37-40 fot seilbåt - råd?


jacobno

Recommended Posts

Husk at ratingen avhenger vesentlig av hva slags seil båten er målt inn med. Om man seiler med fullt mannskap og mest mulig duk blir det noe helt annet enn et oppsett egnet for shorthandseiling og kos på sjøen. Elan 40 har litt lavere rating enn f.eks X-.40 og Arcona 400 men de gjør det alikevel veldig godt i regatta. Det er jo slik at ratingen ikke helt stemmer for alle vind og bølgeforhold (båter med høy ballastposent og lang vannlinje får først fordelen av dette om det blåser en del, så i lett vind vil lette/mindre stive båter som på papiret er langsommere kunne gjøre det bedre i regatta). Et annet poeng er også at en del båter har blitt populære blant flinke seilere og derved viser gode plasseringer. Elan båtene er typiske for dette. Elan 410 er en super seilbåt, det lå en for salg lenge i sommer for kr 1,350.000 (karbonrigg og veldig bra utstyrt). Den ble solgt uten at jeg vet hva endelig pris ble. Om du går for en båt som er veldig rask må du også ta i betraktning at den gjerne blir noe dyrere fordi den har større rigg, mer seilareal, tyngre kjøl, og kraftigere dekksutstyr enn en litt mindre racingorientert båt. På den annen side, båter som brukes av regattaseilere kan være vesentlig bedre utstyrt og vedlikeholdt forøvrig, da dette jo er båter som brukes av folk som ikke aksepterer at ting ikke virker når det skal. Eldre "entype" båter er vel det man kanskje kan gjøre best kjøp på, f.eks First 40.7 har kommet langt ned i pris.

 

Jeg har kjenner to Dehler 39 eiere så send en IM om du ønsker kontakt med dem for råd eller spørsmål. Ellers er jeg enig i at eldre X-yacht er et svært godt alternativ, de bygger svært solide båter. Men det er jo en smaksak om man liker innredningen (jeg misliker f.eks runde sofaer da man ikke kan ligge der) og design forøvrig, det har jo skjedd en del kosmetisk de siste årene.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Jeg undersøkte litt rundt X-40, og den er litt nervøs. X-43 er et bedre alternativ. Ellers enig at X412 eller X441 er gode båter for ikke og glemme Elan. Elan er veldig gode på kompromiss mellom komfort og regatta. Som 40 og 410. En type 40,7 er dyp racing kjøl, og det ville jeg holdt meg unna. Ikke dypere en 2,15(2,20)

 

Ille moro som er en meget bra tunet Bav 42, har 2,15 kjøl. Og de vinner det de stiller opp i. Det fine med Bav 42, er at det er en "trygg" båt i mye vind og. Mange av

"performance" båtene må reves tidligere i forhold. Og dette er viktig under familieseiling. Derfor synes jeg selvslåer på fokk er et godt alt. når man har små barn. Og heller investere i en gennaker.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Den siste X-43 som lå på finn hadde vel en prisantydning på rundt 2 mill, så den er vel ikke aktuell som jeg forstår. Reving av seil oppfatter ikke jeg som noe problem, da har man jo fortsatt fordelen av en svært høy balastprosent. Det som er veldig viktig etter mitt syn er at båten også seiler godt i lite vind, og da må man jo ha mye seil i forhold til båtens vekt.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

De fleste seilbåter har vært tungsolgte de siste årene, uten at det nødvendigvis sier noe om kvalitet eller annet. Her er en Elan 40 jeg jeg absolutt ville vurdert nærmere: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=51147538. Den koster halvparten av denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=52786105

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Dvs at ved hk avgiftene bortfall har gjordt at flere har begynt med import av både motor og seilbåter. Slik at utvalget har blitt større.

?? Jeg følger ganske mye med på markedet. I denne klassen (og seilbåter ellers) er vel ikke bortfall av hk avgift utløsende. De fleste båtene i denne klassen har typisk +- 40 hk. Altså godt under 10.000 i besparelser. For store motorbåter er nok dette i en viss grad tilfelle men neppe for brukte 40 fot seilbåter.

 

Til Ts. Jeg tror du har fått med det meste av aktuelle alternativer:) Er vel noen få andre oxo som f.eks RM men de blir nok både for mye regatta båt og også dyrere. Uansett hva du lander på så er det et stort sprang opp både på komfort og fart :) Lykke til!

 

Trygve

Link to post
Share on other sites

Avgiftene betyr ikke noe i penger ved kjøp av seilbåt. Helt riktig. Men synes at flere har startet med dette etter at det ble drøftet pga motorbåtene. Virker som eiere ser at de har fått tilgang til et større marked. Tidligere var det stort sett charter båter fra Kroatsia som kom. Skal du ha en X båt, så har du " hele verden" som marked og ikke bare de i Norge. Så lenge fraktkost er akseptabelt.

 

Ellers Dufour 40 er en flott båt . Litt usikker om den er nevnt.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det kan da umulig være flere i år som importerer båt. Euro kursen har vært rundt 8,4. I fjor var den nede i 7,3. I fjor var det lønnsomt, i år har jeg ikke sett mange lønnsomme eksempler. Fine båter trådstarter vurderer, kommer ned til hva en liker og hvilke gode kjøp som er i markedet. Jeg ville gått for nyest mulig design, 412 og 40,7 begynner å bli gamle. Heller en enklere båt med nyere skrogdesign. Elan liker jeg filosofien til, men har aldri seilt en så kan ikke uttale meg. Å prøveseile er mitt beste råd, still opp i tirsdag/onsdagsregattaer og prøv å bli med på aktuelle båter. Ikke lett på denne tiden av året.

Link to post
Share on other sites

Takk igjen til alle som bidrar. Når det gjelder seilføring er vi vant til å reve tidlig på fenixen. Selv om jeg har selvslåer skinne har vi stort sett seilt med 110% genoa på rull med god erfaring. Fin den Elanen i Ålesund, men er redd 2.40 m dyp kjøl egner seg dårlig til cruising (uten at jeg har prøvd vel og merke). Jeg har ikke erfaring med rett aksling, støyer det mye mer i båten enn med seildrev? Tenkte å undersøke i forhold til import, men dropper det med mindre kursen påeuro faller. Jeg heller også mot de nyere båtene. Har på ingen måte hastverk og vil følge med i markedet så får vi se hva som byr seg. Kunne tenke meg å chartre den mest aktuelle kandidaten til våren for å teste ut funksjon med familien. Litt of-topic, men har dere noen charter selskap å anbefale i Kroatia evt. andre land?

Redigert av jacobno (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Selv om X412 First 40.7 er "gammelt" design skal det ikke mye ekstra vekt inn i en mer moderne båt før forskjellene i ytelse jevner seg ut. Med unntak av større akterkabiner får man ikke særlig nytte av en bred hekk med mindre båten er lett nok til å surfe. I tillegg har man mer støy ved stilleligge når bølgene klasker oppunder skroget. Når det er sagt så digger jeg Elan 400 og delvis Elan 350 konseptet. Om man klarer å holde vekten nede kan disse båtene gå skikkelig fort.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...