Solux24 Startet 26.Oktober.2014 Del på Facebook Startet 26.Oktober.2014 Har tenkt å ta ut batteriene av båten i vinter (den skal ligge i boblehavn) først så har jeg tenkt å lade de (låner en ctek lader av pappa) så lagre de tørt og varmt inne i hele vinter. På våren igjen så har jeg tenkt å lade dem opp igjen før jeg setter de i båten. Høres dette greit ut eller må jeg ha vedlikeholds ladning gjennom hele vinteren? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2014 (redigert) Varmt? Nei batterier lagres best så kaldt som mulig, helst i fryseboksen (etter full opplading naturligvis). Eller sett dem utendørs et kaldt og skyggefullt sted. Da blir selvutladingen minst og man slipper egentlig å vedlikeholdslade dem. Redigert 26.Oktober.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
M/S AIOLOS Svart 26.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2014 Ja de bør lagres kaldt og fulladet, gjerne i båten Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 26.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2014 Ingen grunn til å ta ut batteriene av båten. De trives godt i kulden, om de er fulladet. Sørg for at det bare er den automatiske lensepumpa som har tilgang til strømmen, skulle behovet oppstå. En opplading natten over i januar/februar, og en opplading på våren burde holde. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Solux24 Svart 26.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2014 Tusen takk for svar =D Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 26.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2014 Har du vanlige åpne bly syre batterier ville jeg ladet en gang i vinter også om det hadde vært mulig. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 27.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2014 Jeg satser på at solcellepanelet holder batteriene oppladet gjennom vintersesongen på gamlebåten. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Joerg Becker Svart 27.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2014 (redigert) I Norge snakker vi vel ikke sjelden om opp til 5 - 6 måneder vinterdvale.I grunn er det bare gode AGM som tåler å stå så lenge uten mellomlading,mens bly-syre & Gel har det godt av hvis den topp-lades senest alle 6 - 8 uker. For å toppe det hele kunne man trygd anbefale at batteriene kobles fra hverandre, slik at ikke alle rives med hvis en kollaberer. Sånt skjer av og til. Jørg Redigert 27.Oktober.2014 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.