Jump to content

Hummerfiske - ante jeg hvem dette var, skulle han fått rundjuling

Mastiff

Recommended Posts

Jeg lar bildene tale for seg selv først. Beklager at de er litt uklare, båten ville ikke ligge helt stille i dag... Men dette fant jeg i en av teinene mine i dag.

bilde

bilde

bilde

bilde

Først så jeg at det var hummer. Deretter så jeg at det var to hummer. Og neste hakk var å se at det var to rognhummer. Og til slutt oppdaget jeg at den lille var død, med messingtråd rundt den gjenværende kloa! Så her er det altså en eller annen forp... j... som ikke bare er så helv... sleip at han fisker rognhummer og surrer dem. Han er til og med så talentløst dum at han lar den slippe unna! Jeg antar at den lille så har kommet seg først inn i teina, og så har den store kommet etter. Det var kløpet et solid hull i hodeskjellet på den lille, og den var delvis spist på. Jeg ringte onkel Lakris, men det var ikke så mye å gjøre. Den hyggelige politimannen (skulle bare mangle at han var hyggelig, han var jo fra Mandal!) sjekket med Naturoppsynet (tror jeg det var), og det var ikke så mye å gjøre med det. Det ville vel vært litt for mye å ta i at man satte i gang full CSI med testing av metallet for å se hvilket parti den kom fra og så videre, hva? :worry:

Men det som virkelig gjorde meg forbanna (kanskje ikke "forbanna" blir sensurert av programvaren her?) er at hvis onkel eller kystvakten eller noen andrer myndighetspersoner hadde trukket opp teina mi for å sjekke at jeg følger reglene (som jeg faktisk gjør), kunne kanskje jeg fått bot for å ha en klobundet rognhummer i den! Eller ville de trodd meg hvis jeg sa at jeg ikke visste noe om den, og at jeg dessuten bruker strikk, ikke tråd?

Uansett, det der ville vært en klar kandidat til juling med godt pigget balltre!

Ellers ser det lyst ut for framtidig fiske i Mandalsområdet, for av ni hummer så langt (medregnet den døde) har seks vært rognhummer. Så jeg har bare tre stakkarer vakuumfryst i frysen til første nyttårsdag. En annen ting er at krabber blir det jo litt av. I øyeblikket ligger det fire stykker i sous viden som jeg skal kose meg med i kveld. Så det er jo en trøst. Men en ganske dårlig trøst når man ser verket til sånne skurker!

Jeg skal innrømme at jeg ikke tenkte på det, ja. Jeg trodde faktisk at hummeren gyter på sommeren, siden man får rognhummer allerede i starten av fisket, og siden naturvernforbundet skriver det her:

http://naturvernforbundet.no/nyheter/hummer-n-tilbake-fra-ferie-tid-for-aa-oppsummere-tyvfisket-article8395-796.html

Det er jo fire uker siden fisket begynte. Det kan virke som om sånt skjer, hvis bloggeren her snakker sant nederst i bloggen:

http://mintankeerfri.blogg.no/1362495133_05032013.html

Men så er det denne, hvis jeg forstår den riktig: http://www.norsknettskole.no/studentar/IT20h01raau/public_html/Europeisk_hummer.htm#Gyting:

Der står det at gytingen foregår rett etter skallskifte, og ingen beholder vel hummer med mykt skall? Det er jo velkjent at det ikke er smak i den. Dessuten, hvis skallet hadde vært mykt da den ble plassert i sanketeina, ville ikke de andre tatt knekken på den, uansett om de har forbundet de store klørne?

En annen sak er hvordan den kom seg fri og havnet i teina mi. Den teina lå ganske langt unna nærmeste sted det jeg kan tenke meg at det finnes en lovlig sanketeine. Ifølge Havforskningsinstituttet er hummer med utrogn lite glade i å vandre. Det er selvsagt mulig med en annen teori: Noen tok den på lovlig vis, og hadde den i sanketeina. Der flyttet den rogna over til utrogn. Så var det noen som stjal fra sanketeina og bare kastet den som de så hadde utrogn, uten å ta av den messingtråden. I så fall er det der julingen bør settes inn!

En tredje teori er din mer uskyldige, og den er selvsagt også mulig: Noen har hatt en svakhet i sanketeina, og så har denne lille tassen kommet seg ut, med messingtråd på klørne og siden havnet i teina mi. Men det er et godt stykke til nærmeste sanketeine jeg kan tenke meg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...