Jump to content

Frostvæske utvannet på VP KAD300 - Årsaker?


sap_2000

Recommended Posts

På meg virker det litt usannsynlig at det skal ha lekket mellom ferskvann og saltvannskretene uten at nivået i ekspansjonstnken endrer seg merkbart.

 

Jeg hadde en lignened opplevelse på motoren min (225 hk FNM). Brun kjølevæske etter første sesong (ca 50+ timer), sannsynligvis rust. Ingen endring av nivået på ekspansjonstanken. Jeg sjekket ikke frysepunktet, da jeg uansett ikke visste hva leverandøren i Thailand måtte ha fylt på. Tømte og skylte gjennom systemet, demonterte og renset varmeveksleren for brunt belegg på ferskvannsiden (plateveksler) og fylte på ny frostvæskeblanding.

 

Kjølevannet er fremdeles litt brunt nå (ca 350 timer), men det tror jeg kan skyldes at jeg ikke fikk ut alt grumset. Tappepunktet står midt på blokka. I morgen skal båten på land. Da skal jeg sjekke kjølevannet mhp. frysepunkt og ta Lars sin saltvannstest. Dersom frysepunktet er OK lar jeg det stå over vinteren og tar grundig gjennomskylling og rens til våren. Det bør helst gjøres med båten på vannet så jeg kan kjøre motoren. Dersom det er mye grums renser jeg også varmeveksleren.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Tappet av en prøve fra ekspansjonstanken i går. Det var mistenkelig mye rustgrums. Prøvde med en flaske i fryseren i natt. Det ble litt tyktflytende, men ser ut til å være i orden som fostvæske. Jeg mistenker sterkt at det kan ha utviklet seg videre siden sist, men er ikke sikker. Det kan kanskje ha blitt liggende mye grums igjen i bunnen av blokka etter forige gang jeg prøvde å skylle det rent. Jeg tar saltvannstesten til Lars når jeg får skaffet grønnsåpe, men tviler sterkt på at jeg har fått saltvann i systemet.

 

Nå blir motoren stående til våren, og da blir det en grundig gjennomskylling med vannslange og motoren i gang over tid. Jeg planlegger å fylle på med vannslange fra laveste tilgjengelige punkt (omtrent midt på blokka) og legge en avløpsslange over bord fra tilkoblingen til varmekretsen (ved ekspansjonstanken). Kan det være betenkelig å kjøre motoren på tomgang over tid med kaldt springvann? Fordømt ergerlig at det ikke er avtapning på laveste punkt!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
  • 9 måneder senere...

Jeg er også interessert i å høre hvordan dette endte...? Ser på en båt med to KAMD41B'er, og begge ferskvannskretsene ser ut til å være brune av rust. Eier sier at han har etterfylt ferskvann på tankene fra tid til annen, og kan ikke si noe om når vannet ble byttet sist. Det skal vel egentlig gjøres hvert andre år for å opprettholde antikorrosjonsegenskapene? Svært skeptisk til disse motorene nå...

 

Mvh

Thomas

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...