Maruma Svart 12.November.2014 Del på Facebook Svart 12.November.2014 Har ikke fått gjort meg ferdig med testingen enda, litt mye annet om dagen. Skal sette trykk på ferskvannskretsen i varmt vann, viser det seg at den fremdeles er tett så blir den montert igjen og videre feilsøking skjer til våren/sommeren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Maruma Svart 13.November.2014 Del på Facebook Svart 13.November.2014 Da er siste trykktest unnagjort, sto med 1kg trykk i en halvtime i glovarmt vann på sjøvannskretsen. Når vi nå har trykktestet begge deler i veksleren i både kalt og varmt vann må konklusjonen bli at veksleren er tett. Videre feilsøking til våren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FM 8-12 Svart 13.November.2014 Del på Facebook Svart 13.November.2014 Glovarmt? altså 90grader eller varmtvann fra vask/dusj? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 14.November.2014 Del på Facebook Svart 14.November.2014 På meg virker det litt usannsynlig at det skal ha lekket mellom ferskvann og saltvannskretene uten at nivået i ekspansjonstnken endrer seg merkbart. Jeg hadde en lignened opplevelse på motoren min (225 hk FNM). Brun kjølevæske etter første sesong (ca 50+ timer), sannsynligvis rust. Ingen endring av nivået på ekspansjonstanken. Jeg sjekket ikke frysepunktet, da jeg uansett ikke visste hva leverandøren i Thailand måtte ha fylt på. Tømte og skylte gjennom systemet, demonterte og renset varmeveksleren for brunt belegg på ferskvannsiden (plateveksler) og fylte på ny frostvæskeblanding. Kjølevannet er fremdeles litt brunt nå (ca 350 timer), men det tror jeg kan skyldes at jeg ikke fikk ut alt grumset. Tappepunktet står midt på blokka. I morgen skal båten på land. Da skal jeg sjekke kjølevannet mhp. frysepunkt og ta Lars sin saltvannstest. Dersom frysepunktet er OK lar jeg det stå over vinteren og tar grundig gjennomskylling og rens til våren. Det bør helst gjøres med båten på vannet så jeg kan kjøre motoren. Dersom det er mye grums renser jeg også varmeveksleren. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Maruma Svart 14.November.2014 Del på Facebook Svart 14.November.2014 Glovarmt? altså 90grader eller varmtvann fra vask/dusj? Testingen er gjort i badekaret hjemme, målte vanntempen til noe rundt 60 grader. Er klar over at motoren går varmere enn dette men jeg mener at en evt. sprekk ville ha utvidet seg ved 60 grader og at vi skulle ha fått fram problemet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Maruma Svart 14.November.2014 Del på Facebook Svart 14.November.2014 På meg virker det litt usannsynlig at det skal ha lekket mellom ferskvann og saltvannskretene uten at nivået i ekspansjonstnken endrer seg merkbart. Må si meg enig i det. Vi får se til våren :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 16.November.2014 Del på Facebook Svart 16.November.2014 Tappet av en prøve fra ekspansjonstanken i går. Det var mistenkelig mye rustgrums. Prøvde med en flaske i fryseren i natt. Det ble litt tyktflytende, men ser ut til å være i orden som fostvæske. Jeg mistenker sterkt at det kan ha utviklet seg videre siden sist, men er ikke sikker. Det kan kanskje ha blitt liggende mye grums igjen i bunnen av blokka etter forige gang jeg prøvde å skylle det rent. Jeg tar saltvannstesten til Lars når jeg får skaffet grønnsåpe, men tviler sterkt på at jeg har fått saltvann i systemet. Nå blir motoren stående til våren, og da blir det en grundig gjennomskylling med vannslange og motoren i gang over tid. Jeg planlegger å fylle på med vannslange fra laveste tilgjengelige punkt (omtrent midt på blokka) og legge en avløpsslange over bord fra tilkoblingen til varmekretsen (ved ekspansjonstanken). Kan det være betenkelig å kjøre motoren på tomgang over tid med kaldt springvann? Fordømt ergerlig at det ikke er avtapning på laveste punkt! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
mmosberg Svart 4.September.2016 Del på Facebook Svart 4.September.2016 Må si meg enig i det. Vi får se til våren :-) Interessant tråd. Hvordan endte dette? Fant dere ut av hva som var feil? Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post Share on other sites More sharing options...
thomasd Svart 16.Juni.2017 Del på Facebook Svart 16.Juni.2017 Jeg er også interessert i å høre hvordan dette endte...? Ser på en båt med to KAMD41B'er, og begge ferskvannskretsene ser ut til å være brune av rust. Eier sier at han har etterfylt ferskvann på tankene fra tid til annen, og kan ikke si noe om når vannet ble byttet sist. Det skal vel egentlig gjøres hvert andre år for å opprettholde antikorrosjonsegenskapene? Svært skeptisk til disse motorene nå... Mvh Thomas Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.