Jump to content

Frostvæske utvannet på VP KAD300 - Årsaker?


sap_2000

Recommended Posts

Fyll på vatn på sjøsiden.blend det eine løpet,sett vanntrykk på det andre,om det lekker vil det komme ut på ferskvannsiden.Om mulig kan det jo vere mulig å varme den opp med ein byggtørker til ca 85 grader.,da kan den stå med trykk ei god stund.Som nevnt tidligere er det nok ein fordel å rense den først.Det er jo kun i varmeveksler at sjø og ferskvatnet er i samme del av motoren

Link to post
Share on other sites

Et tips på hvordan du lett kan teste selv.

Tett igjen ett av inn/utløp på ferskvannsiden med en gummipropp.

Trykksett så på den ene tilkobling. Bruk en gummipropp her med hull i.

Trykk trenger ikke være mye, men har du en kompressor kan du prøve med 1 bar og

øke litt varsomt. Om det er lekkasje i noen av rørene vil du se vann komme ut av der det er lekkasje.

Prøv med varmt vann (nesten kokepunkt) og sjekk da og.

 

Jeg hadde en lekk varmeveksler der frostvæske forsvant ut.

Dette er Mercruiser, men prinsippet er vel det samme.

Tok av endelokkene og satte på litt trykk i ferskvannskresten, 1 Bar via overløps slangen med påfyllinglokket på.

Prøvde og å bare blåse inn i overløps slangen. Så om ett rør er lekk, trengs ikke mye trykk.

Det kom vann ut av ett av rørene på den ene siden.

Det viste seg her at ved montering på fabrikk hadde ett rør blitt loddet igjen på den ene

siden da det var ett av de perifere rørene. På motsatt side var røret åpent og lekk, hadde korrodert, sikkert pga det hadde

ikke hadde vært gjennomstrømming av sjøvann i det røret.

Fikk plugget røret med en messing plugg og problemet var løst.

 

Om du ikke finner lekkasje i varmeveksler er problemet et annet sted.

Manifold har vært problem på noen andre Volvo motorer.

Rust i varmeveksler kommer nok fra et annet sted, vv er vel av messing og det samme er rørene.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Takk til alle her som involverer seg og kommer med erfaringer og råd.

 

Har veksleren hjemme hos meg nå. Skal få tak i noen gummiplugger og legger den i badekaret i så varmt vann jeg får til. Har en liten 12V kompressor med manometer. Vi må få greie på om det er noe feil med den før vi gjør noe mer, vi må prøve alt!

 

Jeg har nå vasket og skylt den så godt det lar seg gjøre så får vi se hva som skjer etterhvert.

Link to post
Share on other sites

Det finnes gummipropper til bruk som bunnplugger, der man skrur en skrue så pluggen utvider seg.

Da slipper du at pluggene popper ut når det er trykksatt.

 

Plugge røret ved rør merket nr 24 på tegningen og trykk på nr 1 som ser ut som ferskvann ut/inn.

Åpent på sidelokkene.

 

Fyll vann inn på nr 1 og deretter plugg med tilkobling kompressor, sett på trykk på ferskvannet, da vil du se om det kommer vann ut av noen av rørene der det går sjøvann.

Ikke ha vv under vann, du skal se etter vann ut av noen av rørene.

 

Men om du ser etter luftbobler legges vv i vann og trykkluft inn på f.eks nr 1 på tegningen.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Godt tips Lars, men jeg tror ikke det er mulighet for at det IKKE er blandet sjøvann i systemet.. . . . . . Så foresten ut som det var tynn blanding i det midterste glasset ditt. Har du målt frysepunktet?

 

Det bildet var ikke mitt. Jeg husker ikke og finner ikke hvem som la det ut. Jeg gjorde en lignende test etter å ha sett bildet, og at det ble en helt utvetydig utfelling i prøven med sjøvann, var helt klart.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg gjort første del av varmtvannstestingen her.

 

Stussene på sjøvannsdelen har mindre diameter enn ferskvannsdelen og de pluggene jeg lagde meg i kveld klarte jeg ikke å få større enn til sjøvannsdelen.

 

Som det ble nevnt over her så er det en utfordring å få pluggene til å holde seg der de skal.... det ble et svare strev med noen meter gaffatape for at de skulle sitte.

 

Glovarmt vann i bade karet og oppi med veksleren, prøvde flere ganger å få trykket 1bar men proppene bare poppet ut. Fikk til slutt klart 0,9bar. Har laget meg en stengekran på kompressoren sånn at jeg får en lukket trykkrets med manometer.

 

0,9bar i glohett vann, venter..... og venter... nei.... helt tett, manometeret står støtt som fjell. Nå ligger veksleren på badegulvet med trykket på og skal få ligge der til i morgen. Fruen skulle visst bruke badekaret i morgentidlig.....

 

Jeg måtte spørre henne om hvorfor det er sånn her i hjemmet at hun ikke reagerer på alt det jeg driver med.... hun svarer da at hun hadde lest om alt det fæle is kvinnene blir utsatt for.... og da blir det peanuts om jeg har en motor i badekaret......

 

Uansett, i morgen "first thing" skal manometert sjekkes. Så blir det å få ordnet større plugger til ferskvannskretsen og en ny runde i badekaret.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Da jeg fikk min båt var væsken på den ene motoren kraftig uttynnet. Kom heller aldri fra lekkasje, men antok at det fordampet med utett radiatorlokk og at forrige eier etterfylte rent vann. Etter mye om og men kom ekspertisen frem til at det som holder frysepunktet i kjølevæsken under enkelte forhold kunne fordampe med den fordampede væsken, slik at ved etterfylling (som jeg antar, men ikke vet, om forrige eier gjorde) ble det hele tynnere. Med ny væske og radiatorlokk ble det hele borte igjen. Men jeg sendte den gang inn til analyse, og ble litt overrasket over at det ikke var salt i vannet - det hadde jeg først regnet med. Fant etterhvert ut at innmaten i kjøleren også hadde vært byttet kort tid før, så tidligere eier må ha hatt noen utfordringer som har enkelte fellestrekk med deg. Men her oppdaget jeg det ved etterfylling

 

Synes det er veldig rart at det ikke har blitt tilført for mye eller for lite ved lekkasje hos deg - enten for mye så noe har rent ut i avrenningen, eller for lite så noe mangler. Virker rart om tilfeldighetene gjør at dette akkurat balanserer ut slik at nivået er konstant. Eller vil trykkforholdene i systemene virkelig gjøre at det er sannsynlig?

Link to post
Share on other sites

Det var der jeg var med veksleren Worry :-)

 

Jo det går helt fint Nordan family, trykket øker når motor blir varm og sender ut litt frostveske i sjøvannsdelen, trykket utlignes og når motor blir kald suger den til seg sjøvann når det da blir undertrykk. Nivået i tanken stabiliserer seg hver gang og forblir det samme.

 

Nå har den ligget natta over med trykk på sjøsiden, helt tett....

Link to post
Share on other sites

Kan nok ikkje lekke der .Rødt er ferskvann,blå eksos.Sjøvatn kommer først påeksosbend.Er vel kun i varmeveksler det kan blandes.Ferskvatnet har vel høgere trykk enn sjøvatnet.så ferskvatnetsom forsvinner,må vel bli erstatta av sjø når mtoren blir kald,veit ikkje om det blir vakuum i ferskvannskretsen.Ville sendt inn prøve av frostveska for å vere heilt sikker på at det er varmeveksler.

Link to post
Share on other sites

Se følgende link om noe ala samme problem;

 

http://forum.batmagasinet.no/index.php?/topic/7504-skifting-av-kj%C3%B8lev%C3%A6ske-volvo-penta-tamd31p/

 

Siden det nå ikke var så enkelt å finne ut av dette her så må kanskje annet forhold vurderes;

 

-Er det utenkelig/umulig at det er en oljelekkasje fra motor som kan tvinge noe olje inn og blande seg med kjølevesken? Hvilken farge vil en brunsvart olje få når den blander seg med grønn Volvo kjøleveske? Har dere sjekket om olja er fin og uten inntrengning av kjølevann? Har nivået på oljen synket i løpet av brukstimene?

Link to post
Share on other sites

Det kan være et scenarie det Nopain. Jeg har luftet tanken om toppakning for SAP men vi prøver det enkle først. Og er det saltvann i kjølekretsen kan det ikke være toppakning som skaper problemene.

 

Motoren har brukt litt olje i sommer, men jeg slo fra meg tanken om toppakning når jeg så kjølevannet til motoren. Jeg har ikke vært borti at olje og vann blander seg, i de tilfellene jeg har vært borti dette så er det ikke tvil. Ekspansjonstanken er oljete innvendig og det flyter oljepærler, det gjør det ikke her.

 

Men vi tar en titt på olja neste gang vi er i båten.

Link to post
Share on other sites

Oljen ser normal ut, og som Maruma sier så er det ikke tegn til olje i frostvæsken så langt vi kan bedømme.

Det ville heller ikke forklart rusten, at fargen er blitt borte og frysepunktet er kraftig redusert.

 

For meg tyder alt på utvanning av sjøvann, men litt av et mysterie dette her så lenge vi ikke får påvist en lekkasje i veksleren.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

At det er kommet sjøvann inn i systemet er temmelig sannsynlig, men jeg forstår ikke hvorfor dere ikke tester dette med grønnsåpe for å være helt sikker.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Skal høre om prøven finnes fortsatt.

Har du en referansegrønnsåpe?

 

Har brukt mye grønnsåpe opp gjennom årene og erfart store forskjeller på konsistens og egenskaper. Også at de skiller seg om de blir stående. Temperatur spiller også inn.

Har også opplevd forskjellig konsistens fra samme merke kjøpt på forskjellige tidspunkt.

 

Derfor er jeg litt skeptisk til å konkludere etter en slik test i frykt for at man havner på villspor.

 

Var som sagt rimelig overbevist om at det er saltvann, over det fortsatt, så ble veldig overrasket over at veksleren holdt trykket under test.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Skal høre om prøven finnes fortsatt.

Har du en referansegrønnsåpe?

Den grønnsåpen jeg har brukt til formålet og som er på bildet er Biltema sin. Koster ingenting nesten.... Den har vært konsistent i sin funksjon i forhold til saltvann. Litt kult egentlig å hive en skvett direkte på sjøen-blir kule og hvitt der da.....

Link to post
Share on other sites

Det koster under 300 kroner for en ordentlig prøve. Hadde den vært sent inn når denne tråden ble startet hadde dere allerede hatt svaret på om det er salt eller andre ting i blandingen :-) Nok om det; Blanding av to ikke kompatible kjølevæsker dreper vel effektivt både frysepunkt og rustbeskyttelse om jeg har fått dette riktig forklart - kan det ha ligget igjen noen rester på noen lommer i motoren ved forrige skift?

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan det ha vært forurensninger i vannet dere blandet med frostvæske?

Klor og mineraler er det i vanlig springvann som vil påvirke frostvæsken.

Anbefalt å bruke avionisert vann eller såkalt batterivann.

 

Om varmeveksler er tett, som det ser ut som, er det ikke mange andre steder sjøvann

er vegg i vegg med frostvæsken.

 

Om det er feil i en varmeveksler vil frostvæsken vanligvis forsvinne ut, pga overtrykket i frostvæsken når motor er varm.

Lite sjøvann kommer inn da det meste renner tilbake før motor blir kald.

 

Har sett at frostvæske rant rett ut i eksos og ut. Var tæring i toppen ved bakerste sylinder.

 

Men kanskje det er eksos som er kommet ut i frostvæsken.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...