Willing and Able Startet 28.Oktober.2014 Link til dette innlegget Startet 28.Oktober.2014 (redigert) I seilbåten står en 28 hk Volvo Penta 2003 / MS2B-R med seildrev SB120, begge fra 1988 Stusser litt på dette: I følge instruksjonsboka "Gjör det själv" (1984) skal det være følgende oljer på hhv: Seildrev: Oljekvalitet, dieselsmörolja CD, Viskositet över + 10 °C: 20W-30. Under + 10 SAE 10W Backslag/V-drive: Oljekvalitet, dieselsmörolja CD, Viskositet över + 10 °C: SAE 20W-30. Under + 10 SAE 10W (Hva er backslag/V-drive på norsk?) Motorolje: Oljekvalitet, dieselsmörolja CD, Viskositet över + 10 °C: 20W-30, Under + 10 SAE 10W Ville dere også hatt den samme oljen på hele sulamitten slik det står i boka, eller har dette forandret seg nå og hvilke typer oljer bør jeg bruke nå i 2014? Kanskje en nyere utgave av "Gjör det själv" er tingen? Er det riv ruskende galt av meg å handle olje på Biltema? (Holder meg unna andre deler foreløpig, hvis ikke noen har kjempeerfaring med dette.) Noen som kjenner til motoren? Lett å holde vedlike/bygge om til ferskvannskjøling/overhale? I følge boka ser det greit ut, men gode råd er alltid velkomne :-) Video: https://www.youtube.com/watch?v=AqjtKNUW01g Bilder: Dynamo: Redigert 28.Oktober.2014 av Willing and Able (see edit history) Link to post
bellen Svart 29.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2014 Bruk vanlig 10w-40 eller 15w-40. Du kan gjerne kjøpe den på Biltema, den er like god som andre typer olje. Bruk samme olje på drevet også. ("backslag" er girkasse på norsk) Link to post
njal Svart 29.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2014 (redigert) 15w40 mineralolje. Jeg bruker http://biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Motorolje/Innenbords-dieselolje-15W-40-30569/på min md5b. Her er Drevia sine anbefalinger til Volvo penta: http://www.drevia.se/lista.php?kid=27-67-929 Redigert 29.Oktober.2014 av njal (see edit history) Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Ask Svart 29.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2014 Hei Motoren har levd lenge. Å bygga den om til ferskvasskjøling kostar. Mitt råd er å kosta minst mogeleg på den (utover vanleg vedlikehald), og heller spara dei kronene til den dagen du treng ny motor. Utifrå bileta synest det å vera lekkasjar i kjølesystemet. (Saltavleiringar.) Det skadar ikkje å tetta desse lekkasjane. Dynamoar og startarar likar ikkje saltvatn.... Ask Link to post
TMe Svart 29.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2014 Ombygging til ferskvannskjøling gjøres enklest ved å kjøpe et "bolt on kit" fra Martec. Omhyggelig rensing med Systemrens i forkant er vesentlig for godt resultat. Sjøvannskjøling gir problemer før eller siden og gjerne når det passer dårligst. Link to post
Willing and Able Svart 29.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2014 Hei Motoren har levd lenge. Å bygga den om til ferskvasskjøling kostar. Mitt råd er å kosta minst mogeleg på den (utover vanleg vedlikehald), og heller spara dei kronene til den dagen du treng ny motor. Utifrå bileta synest det å vera lekkasjar i kjølesystemet. (Saltavleiringar.) Det skadar ikkje å tetta desse lekkasjane. Dynamoar og startarar likar ikkje saltvatn.... Ask Ok, på girkassa (backslag) var oljepinnen hvit! Nesten helt Hvit altså. Lukta kattepiss, så der må jeg nok bytte olje, ja. Greier jeg det uten å ta opp båten eller har det lekket inn fra seildrevet evt. Link to post
Willing and Able Svart 29.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2014 Ombygging til ferskvannskjøling gjøres enklest ved å kjøpe et "bolt on kit" fra Martec. Omhyggelig rensing med Systemrens i forkant er vesentlig for godt resultat. Sjøvannskjøling gir problemer før eller siden og gjerne når det passer dårligst. Finnes det noen norsk forhandler for Martec eller er det mulig å finne på ebay.co ebay.de? Link to post
Willing and Able Svart 29.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2014 Her oppi var olja nesten hvit! Link to post
njal Svart 29.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2014 Det var synd, da har du vann i oljen. Er nok bare å bytte simmering på akslingen da. Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
TMe Svart 29.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2014 Om det er seildrev bør man nok trykkprøve for å se hvor der er lekkasje ettersom det kan lekke andre steder enn simmeren på akselen. Flushing for å få ut forureset olje er viktig. Norsk forhandler finnes, men må sjekke litt først. Link to post
TMe Svart 29.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2014 Norsk Martec forhandler er Industriservice As 69147356 Vidar Ørseng Link to post
njal Svart 29.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2014 Sannsynlighvis er det akseltetting eller oljeavtappingsskruen på drevet. Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
RSL Svart 29.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2014 Simringsett til 120s drev koster ikke all verden. Av med propell og løsne alle skruer du finner innover der, så skjønner du tegningen. Ja, du må på land for å gjøre dette. Kjøp med pakning til bunnpluggen samtidig. Skift sidmringer og bunnpluggspakning og monter sammen igjen. Så fyller du på biltemaolje. Denne girkassen/drevet har ikke store kravet til oljer med det tempeoet og belasning som seilbåter kommer med. Jeg har skiftet simringene på mitt 120s drev to ganger og har ikke brukt lange tiden eller mye penger noen av gangene. (gang to, ble utløst av at jeg mistet ett propellblad og viberasjonene med å forsøke å kjøre med ett blad, vraket simringene.) NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Willing and Able Svart 30.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2014 Takker så mye for råd og input :-) Har bestemt meg for å ta opp båten, må bare montere krybba (jævli tung) her hjemme for første gang, slik at kranføreren slipper å vente :-) Igjen så må jeg bare takke for kommentarer :-) Link to post
Willing and Able Svart 17.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2014 Da har jeg foreløpig bare sugd ut olja i giret og fylt på ny. Egentlig bare for å kunne bruke båten frem til den blir tatt opp. Hvis jeg passer på at olja er grei og suger ut og byttet, går vel dette greit eller? Montering av krybba har latt vente på seg. Er litt usikker på om den kan brukes og jeg er ikke sikker på monteringa :-(Regner med at den må modifiseres litt slik at den passer Willing`en Fulgte ikke med monteringsanvisning fra forrige eier, men den ser slik ut tatt litt fra hverandre: Link to post
Willing and Able Svart 20.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2015 Oppdatering på sin plass her nå Båten blir på vannet/sjøen/bøljan/sjyen/dammen, etter mange avveininger for -- og i mot og for og imot og for etc osv Skifta olje på både gir og motor, men har ikke gjort noe med olja/lekkasjen i giret, bare skiftet. Føler at det skal mye til før det skjærer seg helt der ennå. Men skal ordne det til våren, evt sommeren. kan skifte olje mange ganger jeg, hehe. Men det er vel å lure seg unna arbeid og jeg liker å ha tingene på stell. tips meg gjerne om hva jeg gjør for å grave meg inn i drevet. Må jeg åpne opp giret!? Da blir det nok ofte oljeskift heller (huff... "Arbeidslyst, arbeidslyst, treng deg på... Her skal I motstand finde ) https://baatplassen.no/i/user/3476-tme/ Trykkprøve? Kan jeg gjøre det selv med en liten håndholdt kompressor? Nå ligger båten med ispropell og EKTE kjølevæske som er sugd inn og venter på våren stakkar..... Nå vil jeg sove godt om natta! Link to post
Willing and Able Svart 20.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2015 Simringsett til 120s drev koster ikke all verden. Av med propell og løsne alle skruer du finner innover der, så skjønner du tegningen. Ja, du må på land for å gjøre dette. Kjøp med pakning til bunnpluggen samtidig. Skift sidmringer og bunnpluggspakning og monter sammen igjen. Så fyller du på biltemaolje. Denne girkassen/drevet har ikke store kravet til oljer med det tempeoet og belasning som seilbåter kommer med. Jeg har skiftet simringene på mitt 120s drev to ganger og har ikke brukt lange tiden eller mye penger noen av gangene. (gang to, ble utløst av at jeg mistet ett propellblad og viberasjonene med å forsøke å kjøre med ett blad, vraket simringene.) Du har vel ikke tilfeldigvis delenummeret eller kan henvise meg til hvor jeg får kjøpt det? Link to post
RSL Svart 21.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2015 Om du ringer LA-SA, så sender de i posten. Bare si at du skal ha simringsett til akslingen på et 120-S drev (om det er det du har) Si at du vil ha bunnpluggspakningen også. Når jeg har kjøpt simringsettet til dette, har det fulgt med nye O-ringer også. (Spør på telefon) Kjøp inn en liten boks med Syrefri vaselin fra biltema e.l. før du starter, det letter monteringen av nye simringer etter at du har gjort godt rent. Vær nøye på hvilken vei du skal montere simringene om du ikke har montert simringer før. Den ene skal hindre at olje slipper ut av drevet og den andre skal motsatt vei for å hindre at vann trenger inn. (De er like, men skal moteres hver sin vei) Du trenger IKKE å åpne noe inne i båten. Det er kun noen få skruer unna utenifra etter at du har tatt av propellen. Jeg fant ikke delenummer i farta, men det du skal bytte er nr.15 på sprenskissen i innlegget det er linket til under her. https://baatplassen.no/i/topic/101940-noen-som-vet-hva-et-seildrev-vp-120s-innholder/?p=1457709 Jeg byttet olje hver 3. uke eller der omkring i nesten et halvt år før jeg byttet simringene sist gang. Da byttet jeg før jeg dro på sommerferie hvor vi til tider går langt for motor. (Lettmatrosen har et ordtak: Larsen... Vi KRYSSER ikke på ferie) Lykke til. Ring lasa, så får du hjelp. RSL NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
RSL Svart 21.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2015 Her ser du den ene simringen montert. Litt usikker på om den andre er montert eller ikke på dette bildet, men den er da i så fall montert "vegg i vegg" med den du ser, men fra motsatt side av delen. NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Willing and Able Svart 21.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2015 Hjertelig takk for tips! Skal høre med Lasa Blir nok ikke før til våren, da, når jeg får lånt meg kran Men utrolig mye kunnskap her inne på båtplassen Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn