Jump to content

VP MD5a, nyinstallert turteller fra Biltema viser feil


Tabaqui

Recommended Posts

Heisann

Første innlegg her etter å ha lest mye en stund. Driver å kopler opp tachometer/turteller fra Biltema http://www.biltema.no/BiltemaDocuments/Manuals/25-8005_man.pdf i båten om dagen. Koplet etter anvisningene, men når motoren starter går nåla rett i bunn (4000 rpm +) og blir der. Motoren er en Volvo MD5a som skal ha maks turtall på 2500, så noe stemmer ikke her. Noen her som har et godt forslag til meg?

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg innstalerte samme turteller på en vp md5b i fjor.

Du kan ikke forvente at den viser riktig med en gang.

Den må kalibreres.

 

Det er en skrue på siden av turtelleren, inni et hull. Med denne justerer du til den viser rett turtall.

Til dette bør du ha en håndholdt turteller slik at du kan måle turtallet, også justerer du din turteller etter dette.

Du kan alternativt la motoren gå på tomgang, å justere den til 700rpm. Da vil den vise ca. riktig.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Da har jeg vært ute i båten en tur igjen. Ingen hull eller plastplugger. Dette er en nyere versjon av telleren over, og bruksanvisningen er til den gamle. Bilde av den som fulgte med dette instrumentet er her:

 

bilde

 

har koplet meg rett på W kontakten med kabelsko. ser strengt tatt ut som det funker, men gir alt for mye utslag.

Link to post
Share on other sites

Likner veldig, men ikke noe knapp som kan trykkes på.

Er to faststøpte plastplugger på baksiden, men disse er limt/støpt igjen. Skal prøve å bruke litt mer vold på disse neste gang å se hva som skjer. Enig at det må være mulighet til å justere njal, men kan ikke fatte hvordan. Huset til tachometeret er støåt helt tett, så ingenting å justere med.

Link to post
Share on other sites

Og hvem i all verden har plastskrutrekkere??

 

De fleste som driver med litt elektronikk, i alle fall. Stål bør ikke brukes på potmetere etc. Jeg har et sett med plastskrutrekkere et sted, men hvor aner jeg ikke...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Da har jeg sjekket, dobbeltsjekket og sjekket igjen. Ingen hull, gummiplugger, knapper eller skruer noen sted på huset. Alt er støpt inn. Spørs om ikke denne ryker rett tilbake til biltema gitt. Se om jeg finner wema eller noe liknende isteden i 52mm montering. de jeg har sett til nå var 85mm.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...