Tabaqui Startet 29.Oktober.2014 Del på Facebook Startet 29.Oktober.2014 Heisann Første innlegg her etter å ha lest mye en stund. Driver å kopler opp tachometer/turteller fra Biltema http://www.biltema.no/BiltemaDocuments/Manuals/25-8005_man.pdf i båten om dagen. Koplet etter anvisningene, men når motoren starter går nåla rett i bunn (4000 rpm +) og blir der. Motoren er en Volvo MD5a som skal ha maks turtall på 2500, så noe stemmer ikke her. Noen her som har et godt forslag til meg? Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 29.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2014 Jeg innstalerte samme turteller på en vp md5b i fjor. Du kan ikke forvente at den viser riktig med en gang. Den må kalibreres. Det er en skrue på siden av turtelleren, inni et hull. Med denne justerer du til den viser rett turtall. Til dette bør du ha en håndholdt turteller slik at du kan måle turtallet, også justerer du din turteller etter dette. Du kan alternativt la motoren gå på tomgang, å justere den til 700rpm. Da vil den vise ca. riktig. Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Tabaqui Svart 29.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2014 Så den delen av bruksanvisningen, men ser ut som jeg har e nyere modell av måleren, evt er blitt blind. Finner i alle fall hverken hull eller justeringsskrue. Lå også oppi en oppkopiert monteringsanvisning der dette punktet var utelatt. Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 29.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2014 På min satt det en gummipropp i hullet. Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Tabaqui Svart 29.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2014 Hmm. Må lete litt bedre å se hva jeg finner da. Takker for svar i alle fall. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 29.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2014 Det MÅ vera justering på ein slik turteller, fordi det er so veldig variabelt kva diameter der er på reimhjula på motoren og på dynamoen. Utvekslinga der må kunna "hankast" inn. Magne Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 29.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2014 Står jo på side 3 i PDFen du linker til; Dieselturtelleren kan trenge å justeres mens motoren går på tomgang (400 rpm) eller bruk en manuell måler. En plastskrutrekker trykkes gjennom det midtre hullet. Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 29.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2014 Og hvem i all verden har plastskrutrekkere?? Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 29.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2014 Jeg brukte en vanlig skrutrekker, det gikk fint Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Tabaqui Svart 29.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2014 Da har jeg vært ute i båten en tur igjen. Ingen hull eller plastplugger. Dette er en nyere versjon av telleren over, og bruksanvisningen er til den gamle. Bilde av den som fulgte med dette instrumentet er her: har koplet meg rett på W kontakten med kabelsko. ser strengt tatt ut som det funker, men gir alt for mye utslag. Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 29.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2014 Det er nødt til å være en mulighet til å justerer den. Motorer har jo forskjellig utveksling på reimhjulene. Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
jørn Svart 29.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2014 Er ikke biltema sin lik som wema sin? I såfall: http://old.maritim.no/maritim/pdf/4/Tachometer.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Tabaqui Svart 30.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2014 Likner veldig, men ikke noe knapp som kan trykkes på. Er to faststøpte plastplugger på baksiden, men disse er limt/støpt igjen. Skal prøve å bruke litt mer vold på disse neste gang å se hva som skjer. Enig at det må være mulighet til å justere njal, men kan ikke fatte hvordan. Huset til tachometeret er støåt helt tett, så ingenting å justere med. Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 30.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2014 Er det ikke bedre å kontakte Biltema framfor å bryte seg gjennom faststøpte plastplugger? Dumt å miste reklamasjonsmuligheten, mener jeg... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2014 Hvis jeg ser rett på bruksanvisningen skal justeringen sitte i et hull på siden av turtelleren, ikke bak. Let en gang til. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ashfirelate Svart 30.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2014 Og hvem i all verden har plastskrutrekkere?? Det problemet får vi hanskes med når den tid kommer Lady B, nå må vi først finne riktig hull! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2014 Og hvem i all verden har plastskrutrekkere?? De fleste som driver med litt elektronikk, i alle fall. Stål bør ikke brukes på potmetere etc. Jeg har et sett med plastskrutrekkere et sted, men hvor aner jeg ikke... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
TasleT Svart 30.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2014 En metallisk skrutrekker kan lett kortslutte elektronikken: poff! Jeg har en tynn skrutrekker som er påtredd en krympeslange og krympet. Det gir bedre sikkerhet. Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post
Tabaqui Svart 31.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2014 Da har jeg sjekket, dobbeltsjekket og sjekket igjen. Ingen hull, gummiplugger, knapper eller skruer noen sted på huset. Alt er støpt inn. Spørs om ikke denne ryker rett tilbake til biltema gitt. Se om jeg finner wema eller noe liknende isteden i 52mm montering. de jeg har sett til nå var 85mm. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.