Jump to content

Kan returdiesel koblet til dieselfilter skape trøbbel ?


Ficher

Recommended Posts

Hei

 

Så vidt jeg husker på min Sabb Mitsubishi fra 1983 som jeg hadde for endel år siden så bygget jeg dette om, til å kjøre retur rett i tanken.

Dette fordet det var nesten kul umulig å lufte motoren.

 

Luften fra dyser tilbake til filteret og så til dyser igjen osv.. blir en evig runddans, bedre å få dieselen med litt luft i seg til tank og kunn ren disel til dyser/motor.

 

larss

Link to post

@Ficher:

Hvilket filter er det her snakk om? Er det finfilter plassert i trykk-kretsen, altså etter brennstoff fødepumpe, eller er det et sugefilter som er plassert på fødepumpens sugeside?

Er det originalt koblet slik fra motorprodusent?

 

Om filteret, det her er snakk om, er i trykk-kretsen, så er det ikke uvanlig med et lite hull i filterhuset som konstant blør et liten dieselmengde tilbake til returlinen. Det kan også være at slike utluftingshull er avstengbar med en liten nåleventil. Dette er en automatisk/evt. manuell utluftningsanordning for filteret og skal selvfølgelig ikke tukles med.

 

Når det gjelder returlinen fra dysene, så er dette ikke for utlufting av dysene!

Disse returlinene er lekkrør for å forhindre trykkoppbygning bak dysenålene i brennstoffventilene som følge av den lekkoljen som passerer mellom dysenål og dysehus. Disse må ikke blokkeres på noe vis !!

 

Mitt råd er:

Studer ordentlig brennstoffsystemet ditt og ikke gjør noen endringer i systemet før du vet 100% hva du gjør!

 

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Med bakgrunn i "mareco" sitt innlegg er jeg tilbøylig til å tro at problemet heller skyldes at det kommer inn luft i systemet et sted. Slike lekkasjer er vanskelig å påvise. En god metode er å bruke vakuumpumpe (oljesuger) og en gjennomsiktig plastslange. Koble til vakuum i ene enden og tette i andre enden. Gå systematisk frem til det ikke lenger kan påvises luftbobler eller skum i plastslangen.

Link to post
  • 3 måneder senere...

Hei Ficher, dette problemet med dyseretur er Sabb frydenbø kjent med og anbefaler å fjerne dysereturen ifra filter og legge den direkte til tanken. Har samme motor selv og slet mye med luft og at den nesten kveles ved frigang etter pådrag.

Jobber med å lage overblødningsventil på dieselpumpa slik at evnt luft ved bølger ol vil pumpes rett i retur og dieselpumpa vil bli kjølt av dieselen.

Link to post

Har samma funderingar på min ford 2704 där går returen via filterhuset. Jag hade problem med att motorn drog luft 2 gånger och fick då motorstopp. Kollade alla slangar och klämmor då men kunde inte se något som skulle kunna läcka. Det kan ju vara ide för mig att dra returen rakt tillbaka till tanken med kanske?

Link to post
  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...