Jump to content

Kan returdiesel koblet til dieselfilter skape trøbbel ?


Ficher

Recommended Posts

Hei

 

Så vidt jeg husker på min Sabb Mitsubishi fra 1983 som jeg hadde for endel år siden så bygget jeg dette om, til å kjøre retur rett i tanken.

Dette fordet det var nesten kul umulig å lufte motoren.

 

Luften fra dyser tilbake til filteret og så til dyser igjen osv.. blir en evig runddans, bedre å få dieselen med litt luft i seg til tank og kunn ren disel til dyser/motor.

 

larss

Link to post

@Ficher:

Hvilket filter er det her snakk om? Er det finfilter plassert i trykk-kretsen, altså etter brennstoff fødepumpe, eller er det et sugefilter som er plassert på fødepumpens sugeside?

Er det originalt koblet slik fra motorprodusent?

 

Om filteret, det her er snakk om, er i trykk-kretsen, så er det ikke uvanlig med et lite hull i filterhuset som konstant blør et liten dieselmengde tilbake til returlinen. Det kan også være at slike utluftingshull er avstengbar med en liten nåleventil. Dette er en automatisk/evt. manuell utluftningsanordning for filteret og skal selvfølgelig ikke tukles med.

 

Når det gjelder returlinen fra dysene, så er dette ikke for utlufting av dysene!

Disse returlinene er lekkrør for å forhindre trykkoppbygning bak dysenålene i brennstoffventilene som følge av den lekkoljen som passerer mellom dysenål og dysehus. Disse må ikke blokkeres på noe vis !!

 

Mitt råd er:

Studer ordentlig brennstoffsystemet ditt og ikke gjør noen endringer i systemet før du vet 100% hva du gjør!

 

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Med bakgrunn i "mareco" sitt innlegg er jeg tilbøylig til å tro at problemet heller skyldes at det kommer inn luft i systemet et sted. Slike lekkasjer er vanskelig å påvise. En god metode er å bruke vakuumpumpe (oljesuger) og en gjennomsiktig plastslange. Koble til vakuum i ene enden og tette i andre enden. Gå systematisk frem til det ikke lenger kan påvises luftbobler eller skum i plastslangen.

Link to post
  • 3 måneder senere...

Hei Ficher, dette problemet med dyseretur er Sabb frydenbø kjent med og anbefaler å fjerne dysereturen ifra filter og legge den direkte til tanken. Har samme motor selv og slet mye med luft og at den nesten kveles ved frigang etter pådrag.

Jobber med å lage overblødningsventil på dieselpumpa slik at evnt luft ved bølger ol vil pumpes rett i retur og dieselpumpa vil bli kjølt av dieselen.

Link to post
  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...