Ficher Startet 29.Oktober.2014 Del på Facebook Startet 29.Oktober.2014 Hei . På min 30 hk SABB Mitsubishi fra 1984 er returdiesel koblet til dieselfilter. Kan dette føre til ujev gange pga tilføring av dieselskum/fraue inn i filteret ? Opplever også at motor må ha ca 1100 rpm for og ikke stoppe/kveles ved girskifte. Har også noe ujevn gange når den er kald .( som vel ikke er unormalt på gamle motorer) Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 29.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2014 Helt klart!! få koblet retur rett i tanken Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 30.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2014 Ja. og mer og mer med alderen. den skal tilbake til tanken. Det er andre ting også som kan spille inn , hvor lenge er det siden dysene har hvert sjekket og ventil-klaringen kontrollert. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 30.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2014 Ikke bare tilbake til tank. En del motorleverandører spesifiserer at returen skal tilbake til bunnen av tanken. Altså at det bestandig skal være et dieselnivå over returutløpet for å sikre et lite mottrykk og at det ikke skal kunne komme luft inn bakveien. Sitér dette innlegget Link to post
LM 9725 Svart 30.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2014 Greit nok liten motor, men temperatur kan vel også bli en utfordring når en ikke får nedkjøling i tanken av returdieselen? Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 30.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2014 Hei Så vidt jeg husker på min Sabb Mitsubishi fra 1983 som jeg hadde for endel år siden så bygget jeg dette om, til å kjøre retur rett i tanken. Dette fordet det var nesten kul umulig å lufte motoren. Luften fra dyser tilbake til filteret og så til dyser igjen osv.. blir en evig runddans, bedre å få dieselen med litt luft i seg til tank og kunn ren disel til dyser/motor. larss Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 30.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2014 @Ficher: Hvilket filter er det her snakk om? Er det finfilter plassert i trykk-kretsen, altså etter brennstoff fødepumpe, eller er det et sugefilter som er plassert på fødepumpens sugeside? Er det originalt koblet slik fra motorprodusent? Om filteret, det her er snakk om, er i trykk-kretsen, så er det ikke uvanlig med et lite hull i filterhuset som konstant blør et liten dieselmengde tilbake til returlinen. Det kan også være at slike utluftingshull er avstengbar med en liten nåleventil. Dette er en automatisk/evt. manuell utluftningsanordning for filteret og skal selvfølgelig ikke tukles med. Når det gjelder returlinen fra dysene, så er dette ikke for utlufting av dysene! Disse returlinene er lekkrør for å forhindre trykkoppbygning bak dysenålene i brennstoffventilene som følge av den lekkoljen som passerer mellom dysenål og dysehus. Disse må ikke blokkeres på noe vis !! Mitt råd er: Studer ordentlig brennstoffsystemet ditt og ikke gjør noen endringer i systemet før du vet 100% hva du gjør! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Ficher Svart 30.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2014 Hei , og takk for svar. Dette er returdiesel fra dysene ( ut fra dyse nr 4 ) og inn på hvit hovedfilter på høyre side av motor . Filter er festet til motor orginalt fra motorprodusent..........slange ut fra dieselfilter går videre til dieselpumpe. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 30.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2014 Godt innlegg av "mateco" Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 1.November.2014 Del på Facebook Svart 1.November.2014 Med bakgrunn i "mareco" sitt innlegg er jeg tilbøylig til å tro at problemet heller skyldes at det kommer inn luft i systemet et sted. Slike lekkasjer er vanskelig å påvise. En god metode er å bruke vakuumpumpe (oljesuger) og en gjennomsiktig plastslange. Koble til vakuum i ene enden og tette i andre enden. Gå systematisk frem til det ikke lenger kan påvises luftbobler eller skum i plastslangen. Sitér dette innlegget Link to post
Ficher Svart 1.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2014 Hei. Har nå blendet inntak til dieselfilet som returdiesel kom inn ,og kjører returdiesel rett i en plastdunk. ( midleridig). Så får jeg se om motor etter dette må ha 1100 rpm for og settes i gir uten og kveles/stoppe. Fødepumpe virket meget bra når jeg luftet systemet , så diesel får den.....? Sitér dette innlegget Link to post
Sjø stjernen Svart 13.Februar.2015 Del på Facebook Svart 13.Februar.2015 Hei Ficher, dette problemet med dyseretur er Sabb frydenbø kjent med og anbefaler å fjerne dysereturen ifra filter og legge den direkte til tanken. Har samme motor selv og slet mye med luft og at den nesten kveles ved frigang etter pådrag. Jobber med å lage overblødningsventil på dieselpumpa slik at evnt luft ved bølger ol vil pumpes rett i retur og dieselpumpa vil bli kjølt av dieselen. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt Sjøløva på 30 fot Link to post
Scand29bal Svart 13.Februar.2015 Del på Facebook Svart 13.Februar.2015 Har samma funderingar på min ford 2704 där går returen via filterhuset. Jag hade problem med att motorn drog luft 2 gånger och fick då motorstopp. Kollade alla slangar och klämmor då men kunde inte se något som skulle kunna läcka. Det kan ju vara ide för mig att dra returen rakt tillbaka till tanken med kanske? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Februar.2015 Del på Facebook Svart 14.Februar.2015 Det kan være en ide. Men sjekk med motorfabrikanten om ikke returslangen då må gå til bunnen av tanken. Altså slik at returrøret alltid står under dieselspeilet i tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 14.Februar.2015 Del på Facebook Svart 14.Februar.2015 Med diesel retur til filter virker det som en ber om trøbbel før eller senere. Er det noen Høytrykks pumper som liker å jobbe med varm dieselolje på våre båtmotorer?. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
BareEgil-80 Svart 13.Juni.2017 Del på Facebook Svart 13.Juni.2017 Hei Ficher!!? Ordnet dette seg? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.