Jump to content

Hvorfor vil 7 A CETEK lader (smart) ikke lade via diodebank?


AMek76

Recommended Posts

både laderegulator til motoren og laderen tror de har lader batteriet til 14v, men så viser det seg at min 0,6v er borte i diodene. Det er aldri ønskelig.

Aldri er trolig relativ.

Man kan dra nytte av spenningsfall når man gjør det bevisst.

 

Med f.eks. 14,4V minus 0,6V blir det 13,8V som sluttspenning på batteriene. (enda lavere med enda laver setpoint på original-regulatoren.)

Bruker man nå en flertrinns-regulator som overstyrer originalregulatoren da får man fin flertrinns-regulering inkl. lav floatspenning.

Og det er veldig ønskelig for mange.

 

:seeya:

Jørg

 

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

En liten oppdatering her : Leverte tilbake batteriisolatoren da ingen av de 2 laderne kunne takle diodene på denne typen isolator. Noe som var nytt for forhandleren også , men han skjønte at dersom diodene virker bare den ene veien , så ville "smarte" ladere slite med tilbakemeldingen og ergo ikke fungere på ladeprogrammene.

Ble deretter presentert for en lader av typen quick , som hadde en ekstern batterifordeler som vistnok skulle takle dette. Batteriladeren på 12A, koster 990,- kr batterifordeleren koster 1690,-kr . Batteriladeren er av forrige generasjon ladere og er på vei ut , derfor den lave prisen.

Jeg hadde bare et spørsmål igjen til forhandleren igjen og det var om den batteriladeren som han skulle selge meg gikk overens med den nye batterifordeleren slik at jeg slapp det samme problemet som jeg hadde tidligere. Dette måtte han ta videre med produsenten. Men dersom det går bra , er det jo helt topp og kunne bruke den batteriladeren fra quick )som forøvrig hadde 2 utganger til 2 batterier. Da kan jeg bruke den ene utgangen inn på batterifordeleren og fordele dette ut på 3 batterier , ha en bryter imellom lader og batterifordeler og sette dynamoens "sense" kabel inn på samme inngang på batterideler. Her følger det bilder av disse

WEB_Image%20QUICK%20Batterilader%20SBC%2
WEB_Image%20QUICK%20Ladestr%C3%B8msforde
Redigert av AMek76 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå begynner du å gjøre dette komplisert.

 

Har laderen flere uttak da pleier disse å være isolert fra hverandre.
Slike ladere setter man alltid -direkte- på batteriene.

Skilledioder, eller andre fordelere, pleier man å koble mellom dynamo og batteriene.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det finnes unntak, men det virker ikke så at du har det annerledes enn andre eller må fordele videre til tredje og fjerde batteribanker.

 

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Laderen fra quick har 2 separate utganger som er isolert fra hverandre , det stemmer. I manualen til fordeleren til Quick står det at man kan bruke quick lader inn på fordeleren , da har man plutselig en separat utgang ledig på laderen som man kan bruke til f.eks eksterne batterier (det være seg om man vil lade batterier som går for seg selv ,tv, kjøleskap, vinsj m.m.) og bygge systemet litt for fremtiden. Det var det jeg tenkte. Da gjenstår det bare og se om akkurat den laderen som jeg fikk tilbud på kan gjøre akkurat det som produsenten sier . Men takker og bukker for gode svar :smiley: og meninger selvfølgelig.......

Redigert av AMek76 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...