Jump to content

Noen som bruker teine til fisk?


Mastiff

Recommended Posts

Siden jeg driver småfiske og ikke satser på storfangst, vil noen få kreps til lørdagskvelden være mer enn godt nok for meg. :) Så en lenke med krepseteiner er ikke aktuelt. Men jeg har faktisk en enkelt krepseteine stående (brukte den en stund som liten samleteine for hummer). Går det kanskje an å binde den til havteina med et par meter tau for å se om jeg får med meg litt ekstra kreps, eller er det ikke så mye vits?

Link to post
Share on other sites

I ytre oslofjord er det mange steder for vanskelige strømforhold for disse teinene. Da må man sette de på mer beskyttede plasser. Jeg hadde 20 slike små og mellomstore havteiner fordelt på 3 lenker. Rent praktisk så fungerte dette helt ok. Tok lite plass i båten, og de hadde en form for myk svevende bevegelse i sjøen når de ble trukket opp så teinehaleren klarte det fint. Litt mer knotete å få ut krepsen av disse teinene.

 

Strømforholdene gjorde at det ble relativt dårlig fangst på de beste krepseplassene med havteiner, så nå er jeg tilbake med vanlige sjøkreps-teiner igjen.

 

Også med tanke på hummer og krabbefangst så ble disse teinene for lite egnet på ujevn bunn. Så også her er jeg tilbake på vanlige skotteteiner.

 

Fluktåpningene jeg brukte på havteinene når de ble brukt til hummer og krabbefiske skar jeg ut av tønneplast. Denne plasten er relativt myk i forhold til de vanlige fluktåpningene i hardplast, så de klarte seg bra i havteinene. Saget 12 x 12 cm plater i tønneplast, boret 80 mm hull med hullsag på drill, laget småhull langs kanten av plasten for å kunne sy de inn eller stripse de fast i teina. Tilsvarende plater lages med 60 mm hull til hummerfiske. Samme som kombi-fluktåpninger for hummer og krabbe som står på vanlige teiner. Hengslet på den ene siden med strips så man bare kan slå over til ønsket fluktåpning eller plater uten hull for å tette igjen til krepsefiske.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

Fjordland, interessant! Da prøver jeg det, takk!

 

Trulte37, det aner meg at du har en teinehaler av et litt annet kaliber enn meg... Jeg skal ha en åttekilos dregg som søke (surret sammen, så den ikke kan folde seg ut og sette seg fast), og jeg regner med at min lille haler vil ha mer enn nok med den ene teina da. Selv bruker jeg også vestlands/skotteteiner på hummer og krabbe. De fluktåpningene høres greie ut, men jeg tror jeg iallfall venter med det, jeg har ikke lyst til å begynne å fikle med nettingen i teina. Jeg føler meg ikke kompetent til det.

Link to post
Share on other sites

Snakker om å ta opp en zombitråd,men etter to år har jeg altså endelig fått meg den teina jeg snakket om. Jeg hadde det dessverre for travelt i fjor og fram til ganske nylig med å gjøre noe med det, men nå har jeg tenkt å sette ut teina i løpet av uka. Jeg har masse krabber gående i ei sanketeine som skal brukes til agn, pluss at jeg vil bruke makrell. Det er agnposer i begge etasjene i teina, så jeg kan jo bruke en type agn i hver pose. Eller kanskje blande det i begge. Jeg har ikke helt bestemt meg. Og så lurer jeg på å sette inn et par agnbokser med hull i der jeg vil bruke OK Marines agnpellets, som jeg i fjor fant ut at ikke var veldig effektive på hummer. Kanskje de lokker litt kreps inn i teina, det ville vært råkult! Har aldri fått en kreps i mitt liv.

 

Viksund Bravo, jeg fikk nok ikke varsel om svaret ditt i tråden, så jeg kunne dessverre ikke hjelpe deg. Men kom du i gang med fisket, og hvordan ble resultatene?

Det ble labert resultat, men fikk bare prøvd den et par ganger. Nå har jeg fått meg teinehaler og satser på litt fiske i høst :-) Redigert av Viksund Bravo (see edit history)

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Fjordland, daumann? Mener du et søkke? Jeg bruker synketau, så jeg tenkte heller å feste en sigarflyt rundt 20 m oppe, så den holder oppe tauet. Og hvis det er nok med så pass lite vekt, skal jeg prøve ankeret uten utstikkerne, jeg tar av dem før jeg hiver uti greiene. Så får vi se, takk!

 

Viksund Bravo, det er nok litt håpløst å bruke havteine uten haler, ja. Det forstår jeg absolutt!

Link to post
Share on other sites

Den første daumannen er for at det 2kg mudankeret skal ligge riktig på bunnen.

Det neste er for at bølger og strøm som trekker i blåsa ikkje skal rykke direkte på daumann,anker.

 

Daumannene mine er 1liters flaske med fun light saft, wildberries smak,  som er fylt med betong og tau med lineklips.

Redigert av Fjordland (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei!

Har gått til innkjøp av ei stor havteine. Denne har blitt satt ut rundt 4 ganger på forskjellige dyp fra 60-170m. Det som er så forbannet er at jeg fortsatt står helt uten fangst, med unntak av seks-sju trollkrabber. 

 

Ettersom jeg fisker fra hytta, blir teina stående ute hele uka. Det jeg lurer på er om noen har erfaring med agn pellets kontra makrell og annen fisk til havteine? I og med at den skal stå ute i minst 5 dager, kan jeg se for meg at fisken vannes ut og forråtnelsen starter (Fisk liker vel ikke gammel fisk?).  

 

Innspill mottas med takk :)

Redigert av Alphonzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel, jeg har nå hatt tre trekk med min, men tatt en pause. Teinehaleren min var i svakeste laget, så jeg skal hente en kraftigere en i morgen. Men på de trekkene har jeg fått litt fisk (sei og torsk), og masse krabber. Det ene trekket ga nesten 40 krabber i havteina! Litt fiklete å få dem ut, og overraskende at det var så mye krabber på 80 meters dyp, men ellers helt greit. De går nå og blir foret opp i sanketeine. Første forsøk var bare med pellets, men ga veldig lite. En eneste krabbe som så ut til å ha forvillet seg inn... Lysinghoder ga brukbart resultat, med en torsk på 2-3 kilo, rundt 10-12 krabber og tre trollkrabber. Jeg tenkte meg ikke om og heiv trollkrabbene uti, det gikk ikke mer enn ti minutter før jeg angret på det! De skal ha veldig godt kjøtt i klørne og beina, så hvis jeg får flere sånne, skal jeg prøve å koke dem. Uansett var det makrell som funket klart best. Det var da jeg fikk nesten 40 krabber og en fin sei (rundt 2 kilo) og en fin torsk (3-4 kilo), og det var bare over en natt. Uansett agn sies i en forsikningsrapport at det at det ikke er mye effekt av å ha ei sånn teine ute mer enn et par dager, for lukten av agnet blir vasket ut. Andre påstår at de godt kan stå i 3-5 dager, men det er mer basert på anekdoter. Jeg tror heller på forskningen...

 

https://www.imr.no/filarkiv/2003/12/Nr.9-2003._Fiske_etter_torsk_lange_og_brosme_med_tokammerteiner_langs_norskekysten.pdf/nb-no

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da jeg handlet krepseteiner fikk jeg også med meg en slik havteine, av det minste slaget. Har ikke prøvd den enda og lurer på hva jeg bør ha i bunnen for å tynge den ned og hva jeg bør ha i toppen for å holde den oppreist.

 

Noen forslag?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils, i toppen bruker du flyt eller garnringer som tåler dybde. Jeg bruker seks SP5 fra OK Marine. Det er passelig til den store teina, i den lille kan det godt hende at du bare trenger fire. Du ser det ganske raskt hvis du hiver den ned utenfor brygga, så du ser at den både står ordentlig utspent, og at den ikke er på nippet til å løsne fra bunnen. I bunnen skal det normalt ikke være nødvendig å tynge den ned, men du bør ha et lodd på noen kilo (jeg har et gammelt anker på 8 til den store teina, så kanskje fem kilo er passe?) med et tau på noen meter (mitt er vel på 5), så bølgene skal rykke i det, og ikke i selve teina, og selve teina ligger stille på bunnen.

Link to post
Share on other sites

Jo, jeg har lest om det. Så jeg har absolutt lyst til å prøve det, men hvor får man tak i hvitt lys, tro? Det nærmeste jeg har kommet, er dette:

 

http://www.okmarine.no/fiskelys-med-hurtigsnapper-gront-lys-opptil-700m

 

Men den koster jo ikke mange kronene, og jeg skal faktisk innom OK i dag, så jeg tror jeg tar med meg en sånn for å teste. Morsomt forsøk!

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jo, jeg har lest om det. Så jeg har absolutt lyst til å prøve det, men hvor får man tak i hvitt lys, tro? Det nærmeste jeg har kommet, er dette:

 

http://www.okmarine.no/fiskelys-med-hurtigsnapper-gront-lys-opptil-700m

 

Men den koster jo ikke mange kronene, og jeg skal faktisk innom OK i dag, så jeg tror jeg tar med meg en sånn for å teste. Morsomt forsøk!

Verdt et forsøk! Har ikke havteine selv, men vurderer å kjøpe et par for å teste.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg sendt en E-post til artikkelforfatteren for å spørre om han vet hvor de fikk tak i de hvite lysene, så får vi se hva jeg kan finne ut! Jeg skal i gang med fisket igjen for alvor til helga, siden jeg likevel skal ut hver dag de første par ukene for hummer, skal jeg sette havteina samtidig. Jeg får god tid til å eksperimentere da, og jeg tror faktisk jeg skal prøve med å sette teina uten agn, men bare med lys. Hvis det lokker til seg krill, som lokker til seg torsk, kan det jo hende at man faktisk ikke trenger agn i teina!

Link to post
Share on other sites

Endring i planene. Jeg fikk svar på E-posten, og det viste seg at det de snakket om i artikkelen, var en dykkerlykt, og ikke en liten glødeleke... De så ikke avgjørende forskjeller ved å bruke sånne lys som OK selger, så da dropper jeg det. Jeg hiver meg istedenfor på eBay eller noe sånt og bestiller en dykkerlykt fra Kina. Det er jo også veldig tydelig på det ene bildet i artikkelen (det med torsken og lyskjeglen) at det ikke kan være en sånn minilampe som er brukt.

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg har sett på dem. Men så vidt jeg kan se, lyser de ganske svakt og gult. Men de er jo grisebillige, så jeg kan ta med meg noen stykker og teste dem også i det samme "forskningsprosjektet".

Lyspinnene/glowstick lyser relativt lenge og lyser ganske bra under vann. Min far er tidligere nordsjødykker og har fortalt at de brukte slike til å markere ting under vann.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...