Jump to content

Noen som bruker teine til fisk?


Mastiff

Recommended Posts

Jeg følger med på denne. Har også en liten havteine som jeg satte i fjor. I år har den ligget hjemme på grunn av det dårlige været. Jeg tar den med til båten i dag og vil prøve den på forskjellige dyp etter hvert. Ikke minst for å lete etter kreps, og for å se hva en ellers kunne komme over . . . .

 

I fjor fanget den en del kreps, en trollkrabbe og masse småkrabber. Det er nok desverre lite fisk der jeg opererer.

 

Jeg har en grov kjetting i bunnen og en blåse i hvert hjørne til oppdrift. Du bør prøve deg litt frem der.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Pass på at kulene til oppdrift tåler nok trykk. Myke lufttlte gir ingen oppdrift på dypet. De i skum blir også til en rosin på 100 m dyp.

Størrelse på loddet kommer litt an på, har du ei diger blåse/ kulefender i enden av tauet så må du ha ca 10-15 kg lodd om det er strøm der du setter.

Har du for stor garnblåse i topp og for lite lodd kan teina flytte seg langt i dårlig vær.

Sett teina der det er en skråning, evt store steiner på bunnen.

Der der er paddeflatt og langt til skjulesteder er det generelt lite liv.

Link to post
Share on other sites

Snakket med en fisker om disse fisketeinene. Han sa at det måtte legges inn et lodd i de da de ligger ikke helt i ro på bunnen når strømmen tar tak i tauverk og blåse.

Tror det skal finnes en video på youtube som viser dette. 

 

Ser nå hanto1 kom meg i forkjøpet...:saint:

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gudrun skrev for 9 timer siden:

Snakket med en fisker om disse fisketeinene. Han sa at det måtte legges inn et lodd i de da de ligger ikke helt i ro på bunnen når strømmen tar tak i tauverk og blåse.

Hva med en liten dregg i tauet som går opp til blåsa? Så kan man ha et par meter tau fra dreggen og bort til teina.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...