Jump to content

Hvor mye skal man godta i økning på forsikringspremier?

Pequod

Recommended Posts

Men hvorfor er det markedsverdi som gjelder ved oppgjør ved totalhavari?

Jeg hos NB har forsikret for en spesifikk sum, det har jeg skriftlig på Mail og i vilkårene om at blir utbetalt uten noen form for avkorting eller markedsverdi som blir lagt til grunn!

Hørte det samme hos pantanius eller dem.

Og har en kollega som i fjor fikk båten sin stjålet hadde den hos NB den var forsikret fr kjøpesummen. Markedsverdi var sunket omtrent med 160-200.000 men han fikk alikevel tilbake forsikringssummen som var satt. Siden det var den han betalte for. Dette gikk smertefritt for han.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Men hvorfor er det markedsverdi som gjelder ved oppgjør ved totalhavari?

Jeg hos NB har forsikret for en spesifikk sum, det har jeg skriftlig på Mail og i vilkårene om at blir utbetalt uten noen form for avkorting eller markedsverdi som blir lagt til grunn!

Hørte det samme hos pantanius eller dem.

Og har en kollega som i fjor fikk båten sin stjålet hadde den hos NB den var forsikret fr kjøpesummen. Markedsverdi var sunket omtrent med 160-200.000 men han fikk alikevel tilbake forsikringssummen som var satt. Siden det var den han betalte for. Dette gikk smertefritt for han.

Logikken er vel at man skal få erstattet det tapet man har lidd hvilket er markedsverdien eller hva det vil koste deg å gå til (gjen)anskaffelse av en tilsvarende båt i tilsvarende tilstand vil jeg tro. Du nevner to selskaper som gjør det annerledes, men tror ikke noen norske selskaper gjør det.

Regner med at du har en innboforsikring (?) og ved et totalt tap så vil du få erstattet hva du kan dokumentere at du har mistet begrenset oppad til forsikringssummen vil jeg tro?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Å ikke ha forsikring er vel nesten galskap, det sank en 35 foter i havna der jeg ligger i sommer, han hadde ikke forsikring. :nonod: Den lekteren som kom å hevet denne tok en grei timebetaling. Har du ikke forsikring må denne dekkes av egen lomme. tror hans regning nå er over 200.000,- med leie av plass på land i marinaen :nonod::nonod:

Det er meget mulig men jeg lurer litt på hvor mange skader som skyldes dårlig vedlikehold eller at man ikke passer på båten.

Kan du fortelle litt mer om bakgrunnen til dette havariet ?

Hva skjedde og hvorfor ?

I båthavna jeg ligger i er det i alle fall krav om at båten skal ha ansvarsforsikring. Så forsikring vil jeg ha uansett.

Når det gjelder beløp så forsikret jeg den for kjøpesummen på 40.000 kroner. Jeg fikk den billig. Båten er i tilnærmet original stand uten noe særlig ekstrautstyr. Jeg skal skifte ut elektrisk opplegg, bytte skroggjennomføringer og få nye madrasser og trekk både ute og inne. Dette er originalt fra 1974 og noe slitt nå... Så skal jeg montere septiktank. Det kommer vel VHF og slikt også.

Jeg vil regne med at ved et eventuelt salg av båten skal det faktisk være mulig å få noe mer for den enn hva jeg ga, men selvsagt ikke så mye som det koster meg å gjøre dette. En forsikringssum på rundt 50.000 tror jeg derfor vil være mer realistisk - og kanskje også en reell markedsverdi på båten ut ifra det jeg ser på finn.no.

Har sett litt på Atlantica, men ble litt skeptisk da jeg så at det eies av nettopp Tryg - som jeg ikke vil ha noe mer å gjøre med. Jeg forstår dette med at prisen økes etterhvert og at jeg kanskje fikk et rimelig tilbud for å lokke meg inn i folden, og jeg ville da også akseptert en viss økning, men som sagt: 57 prosents økning fra ett år til et annet er reneste piratvirksomhet spør du meg!

Redigert av Pequod (see edit history)

Kommentar fra moderator: Innlegget er satt usynlig grunnet unødvendig sitering.
Alle må sette seg inn i reglene før man poster innlegg.

I båthavna jeg ligger i er det i alle fall krav om at båten skal ha ansvarsforsikring. Så forsikring vil jeg ha uansett.

Når det gjelder beløp så forsikret jeg den for kjøpesummen på 40.000 kroner. Jeg fikk den billig. Båten er i tilnærmet original stand uten noe særlig ekstrautstyr. Jeg skal skifte ut elektrisk opplegg, bytte skroggjennomføringer og få nye madrasser og trekk både ute og inne. Dette er originalt fra 1974 og noe slitt nå... Så skal jeg montere septiktank. Det kommer vel VHF og slikt også.

Jeg vil regne med at ved et eventuelt salg av båten skal det faktisk være mulig å få noe mer for den enn hva jeg ga, men selvsagt ikke så mye som det koster meg å gjøre dette. En forsikringssum på rundt 50.000 tror jeg derfor vil være mer realistisk - og kanskje også en reell markedsverdi på båten ut ifra det jeg ser på finn.no.

Har sett litt på Atlantica, men ble litt skeptisk da jeg så at det eies av nettopp Tryg - som jeg ikke vil ha noe mer å gjøre med. Jeg forstår dette med at prisen økes etterhvert og at jeg kanskje fikk et rimelig tilbud for å lokke meg inn i folden, og jeg ville da også akseptert en viss økning, men som sagt: 57 prosents økning fra ett år til et annet er reneste piratvirksomhet spør du meg!

50.000 kr høres fornuftig ut.
Be båthavnen din dokumentere hva de mener med at det er obligatorisk med ansvarsforsikring, noe slikt finnes i prinsippet ikke i båtverdenen.
se f.eks artikkelen
http://www.nrk.no/ostfold/_-blir-lurt-av-ansvarsforsikring-1.7657925

JOH

Sånn er det i båthavna der jeg har båten også, krav om ansvarsforsikring. Lakseberget. Jeg har også ansvarsforsikring på campingvogna av samme grunn, jeg vil ha et selskap i ryggen om noe skulle skje.

Syns det høres fornuftig ut det du tenker Pequod, bar les vilkår nøye sånn at du ikke ender opp med å betale for noe du ikke får eller ikke har bruk for.

Redigert av Maruma (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...