JoachimogMalene Startet 2.November.2014 Del på Facebook Startet 2.November.2014 Hei. Sitter og kikker på ny motor til min winrace 15. Har en 1995 mod Yamaha 50hk på hånden. Blir det for galt å kjøpe en så gammel motor eller bør den ha mange år igjen hvis den er i grei stand. Skeptisk til å bruke så mye penger på motor fra midten av 90-tallet. Selger sier den er godt holdt, men har ikke vært og kikket på den enda. Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
Muren Motorsport Svart 2.November.2014 Del på Facebook Svart 2.November.2014 Er den i god stand så er det god knall. Men 20 år er 20 år.. alt er avhengig av vedlikehold. har selv en 29 år gammel 30 hk Johnson, sér nesten ny ut både inn og utvendig. Personlig synest jeg prisen på gamle påhengere er hinsides all fornuft. ser 95 mod. 30 hk til 15-20 tusen. det er rett og slett urimelig dyrt. Hva er prisforlangende på motoren du ser på? Sitér dette innlegget Link to post
JoachimogMalene Svart 2.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2014 Prisen han forlangte var 25.000 men skulle få den for 23.000 Kikket litt videre på finn og fant en 2007 40hk tohatsu totakter til 27.000. Avventer den motoren litt og sparer litt mer og kjøper en nyere motor. men vil ha totakter pga vekten.Noen tips til en god motor? Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
Teerex Svart 2.November.2014 Del på Facebook Svart 2.November.2014 En 20 år gammel motor kan være helt grei eller en katastrofe. Det er jo det som er så spennende.. men prisene er ikke alltid så spennende kanskje. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Muren Motorsport Svart 2.November.2014 Del på Facebook Svart 2.November.2014 Hadde helt klart gått for Tohatsuen. trodde att prisen på haugamle påhengere skulle gå rett i kjelleren når hk-avgifta vart avhenda.. Men neida.. skulle tru di var laga av gull. Jeg har en meeget pen 95 modell 9.9 Suzuki på gummibåten som småfolka disponerer. har blitt tilbudt 8000,- for den! kun fra lokale folk som har sett den, det må jo være ca. det den kosta ny. Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 8.November.2014 Del på Facebook Svart 8.November.2014 På 90tallet ble undervannshus laget i gull. Nja i alle fall skulle man tro det. Uansett. 90 tallet er gambling. Finn i alle fall en motor eid av noen som kunne skru selv. Ellers er kun det som Må gjøres gjort. Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Mouche Svart 9.November.2014 Del på Facebook Svart 9.November.2014 I utgangspunktet er det kun et riktig svar på trådstarters spørsmål, og det er JA! Så kan man være heldig å komme over "unntaket", men sommeren er kort, og ingen har tid til å hjelpe en hvis, eller kanskje heller når, man trenger hjelp av en mekaniker, og det skjer alltid når man har som mest nytte, bruk og glede av båten. Generelt er jeg overrasket over hvor villig folk er til å kjøpe en 20 år gammel (eller eldre) påhenger som har levd et liv i saltlake når man er så skeptisk til å kjøpe en bil(motor) på samme alder. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Whiskey Svart 9.November.2014 Del på Facebook Svart 9.November.2014 Kommer jo litt an på sjefen og, lettere å få lov å bruke penger på bil enn påhengsmotor (iallefall hos meg) Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Kjetil1 Svart 9.November.2014 Del på Facebook Svart 9.November.2014 Driver også og leter etter motor til mitt prosjekt, og ser prisene er ganske drøye. Jeg prøver å holde prosjektet low cost og ser etter eldre motor. Men det blir uansett gambling. Jeg ønsker også å holde vekten nede og ser etter to-takter. Og så har man alle historier og advarsler om å holde seg borte fra gamle Mercuryer, Evinruder og Mariner, Men det er ofte dem som er billigst. Og det er det sikkert grunner til... Det er ikke lett. Vi får bare håpe vi er heldige når vi tilslutt kjøper motor... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Whiskey Svart 9.November.2014 Del på Facebook Svart 9.November.2014 Men på den annen side er de enkle å skru på og deler florerer på ebat Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
bellen Svart 9.November.2014 Del på Facebook Svart 9.November.2014 Kjøpte i år min første båt som har en V6 Mercury 135 Hk fra 1988. Eg viste at det var eit sjansespill å kjøpe en så gammel motor, men siden eg jobber som maskinist, så kan eg gjer dei aller fleste reperasjonene selv, og deletilgangen til denne motoren er fortsatt enorm. Har kjørt igjennom en del tusen kroner i bensin i år, og det einaste feilslaget eg har hatt er at trimuniten var opptært så oljen rant ut. Men siden det var brukt denne typen trimunit fra tidlig 80-tallet til langt opp på 2000-tallet, så var det ingen problem å skaffe ny. Motoren starter lett og går fortsatt veldig fint likavel den er 26 år gammel. Så om du har gode kunskaper å skru på motorer og kjøper en motor som virker å være i god stand og godt vedlikeholdt, så tror eg ikkje det er så stort problem med å kjøpe gammel påhenger, Men sjansespill er det så klart, spesielt om budsjettet er trangt og motorkunskapene er lavt. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 9.November.2014 Del på Facebook Svart 9.November.2014 http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=52450941&searchclickthrough=true 40 hk Yamaha 2-takt 2000 modell. Via forhandler, med 3 mnd bruktgaranti. Pris 27.000,-. Lang stamme, ny Yamaha kontroll boks og tank. Løp og kjøp. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 9.November.2014 Del på Facebook Svart 9.November.2014 Vel, en snart 15 år gammel 40 hester til 27 lapper. Det synes jeg er rimelig stiv pris. Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
bellen Svart 9.November.2014 Del på Facebook Svart 9.November.2014 Hvorfor løp og kjøp, Søringen? Synest du det var billig? Synest du det er bra med 3 måneders garanti? Du har ingen garanti om at den vil fungere ved neste båtsesong. 27.000,- for en 15 år gammel påhenger var heller ikkje spesielt billig spørr du meg når du kan få en ny 4-takter om du legger på ca 15.000,- til. Eg tipper på at 27.000,- ikkje er spesielt langt i fra nyprisen på denne motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 9.November.2014 Del på Facebook Svart 9.November.2014 Kanskje søringen har linket til egen annonse? Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
ivar Svart 9.November.2014 Del på Facebook Svart 9.November.2014 påhengere var temmelig dyre på tidlig 2000 tall , tipper 40 hesteren kostet langt mer enn 27 lapper (mener jeg har noen gamle prislister, skal se om jeg finner) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Whiskey Svart 9.November.2014 Del på Facebook Svart 9.November.2014 Ja man må huske at hver gang den må repareres på verksted, koster det 10 båtpenger minst. Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Søringen Svart 9.November.2014 Del på Facebook Svart 9.November.2014 Kanskje søringen har linket til egen annonse? Nei, jeg hverken bor i Mandal, eller jobber hos Arne Damman a/s Men kjenner de som en seriøs forhandler, i og med vi har handlet båt og motor der, og utført service / reklamasjon hos dem. Kan nevne at ny Yamaha 40 hk (selvsagt en helt annen motor) med el.start og powertrim (som den brukte har) koster 62.000,- i denne annonsen : http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=49513770&searchclickthrough=true Poenget mitt er at HVIS du vil ha en eldre lett tradisjonell 40 hk totakter, ville jeg definitivt valgt en Yamaha. Dette er en 2000 modell, kan ikke være så mange på markedet av denne årsmodellen (?). Trekker du fra pris på brenn ny fjernkontroll (som definitivt er en fordel kontra en 14 år gammel en), kryper pris på kun motor nedover. Går sikkert an å forsøke å prute også. Selvsagt kan en også finne en eldre Suzuki og Tohatsu 2-takter i samme størrelse, sikkert pålitelige motorer, men kjenner dem som noen skikkelige bråkebøtter. 3 mnd garanti er ikke så verst, sammenlignet med absolutt ingen garanti (rent privat kjøp). Har benyttet meg av bruktbilgaranti (henholdsvis 3 og 6 mnd) på 2 biler, det sparte meg for MYE utgifter og arbeid. Så 3 mnd garanti er definitivt bedre enn ingenting. Kjøper du motor eldre enn 5 år, har du jo uansett ingen garanti for at det ikke dukker opp ting til neste sesong. "Kommer det med pupper eller motor, blir det før eller siden problemer..." Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 9.November.2014 Del på Facebook Svart 9.November.2014 Så om du har gode kunskaper å skru på motorer og kjøper en motor som virker å være i god stand og godt vedlikeholdt, så tror eg ikkje det er så stort problem med å kjøpe gammel påhenger, Tror du helt sikkert har rett i hva du skriver, men hvis man har gode kunnskaper i å skru på motorer så tror jeg nesten ikke at man hadde startet en tråd her og stilt spørsmålet! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Kjetil1 Svart 9.November.2014 Del på Facebook Svart 9.November.2014 Kanskje trådstarter kan motorer men ønsker å bekrefte eller avkrefte egen bekymring og derfor spør. Jeg kan også finne på å spørre om ting jeg egentlig kan men som jeg ønsker andre synspunkter på, uten å bli møtt med en nedlatende tone. Slik som det skrives over ang motorer med frynsete rykte. De er lette å skru på og deler finnes på ebay. En vinkling som jeg ikke hadde tatt med i min vurdering og jakt på motor... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Teerex Svart 9.November.2014 Del på Facebook Svart 9.November.2014 Jeg ville ha sett etter en Honda BF50 4-takter av litt nyere årgang enn 1995. BF50 ble vel introdusert i 1997. Til en båt som Winrace 15 antar jeg at motorvekt er kritisk. BF50 er en trippel forgassermotor som veier kun 92 kg med vanlig lang stamme, og er en mye mere kultivert og sparsommelig motor enn de gamle to-takterne. Jeg hadde selv en -98 BF50 på en tungbygd båt (Mørebas 17) og den greide relativt lett å dra den opp i 25 knop. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kjetil1 Svart 9.November.2014 Del på Facebook Svart 9.November.2014 Teerex, du har kanskje et godt tips til meg og da ;-) ... Jeg skal motorisere en gammel 14 fots Selco Selsprint og har sett for meg 30 hk som minimum og 60 som max. Og så må det være en motor som kan passe designmessig til båten. Jeg må også ha lang stamme. Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Teerex Svart 9.November.2014 Del på Facebook Svart 9.November.2014 (redigert) Har ikke så mange tips egentlig.. men båten ser jo grei ut om det er en slik en ? Fant forøvrig en tråd her med mange flotte bilder av klassiske påhengsmotorplastbåter https://baatplassen.no/i/topic/89458-plastikk-2012-regatta-for-klassiske-plastbaater-krsand-25aug/page-2 Se bare på denne lekkerbiskenen Og her en -71 Selsprint med -69 Mercury 50 Redigert 9.November.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kjetil1 Svart 9.November.2014 Del på Facebook Svart 9.November.2014 Det er en slik en ja. Men nå skal jeg ikke kuppe en annens tråd her. Får snart lage egen proskjet-tråd... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Teerex Svart 10.November.2014 Del på Facebook Svart 10.November.2014 Ikke mye vits i å kjøpe en 20 år gammel påhenger når man får en 6 år gammel til denne prisen http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=53299795&searchclickthrough=true Riktignok litt for stor for de fleste i denne tråden men allikevel. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.