Jump to content

Bør jeg være bekymret for å kjøpe en 20 år gammel påhenger?


JoachimogMalene

Recommended Posts

Hei.

Sitter og kikker på ny motor til min winrace 15.

Har en 1995 mod Yamaha 50hk på hånden.

Blir det for galt å kjøpe en så gammel motor eller bør den ha mange år igjen hvis den er i grei stand.

Skeptisk til å bruke så mye penger på motor fra midten av 90-tallet.

Selger sier den er godt holdt, men har ikke vært og kikket på den enda.

 

Nå med båtførerbevis

Link to post

Er den i god stand så er det god knall. Men 20 år er 20 år.. alt er avhengig av vedlikehold. har selv en 29 år gammel 30 hk Johnson, sér nesten ny ut både inn og utvendig.

Personlig synest jeg prisen på gamle påhengere er hinsides all fornuft. ser 95 mod. 30 hk til 15-20 tusen. det er rett og slett urimelig dyrt.

Hva er prisforlangende på motoren du ser på?

Link to post

En 20 år gammel motor kan være helt grei eller en katastrofe. Det er jo det som er så spennende.. men prisene er ikke alltid så spennende kanskje.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hadde helt klart gått for Tohatsuen. trodde att prisen på haugamle påhengere skulle gå rett i kjelleren når hk-avgifta vart avhenda.. Men neida..

skulle tru di var laga av gull. Jeg har en meeget pen 95 modell 9.9 Suzuki på gummibåten som småfolka disponerer. har blitt tilbudt 8000,- for den!

kun fra lokale folk som har sett den, det må jo være ca. det den kosta ny.

Link to post

I utgangspunktet er det kun et riktig svar på trådstarters spørsmål, og det er JA! Så kan man være heldig å komme over "unntaket", men sommeren er kort, og ingen har tid til å hjelpe en hvis, eller kanskje heller når, man trenger hjelp av en mekaniker, og det skjer alltid når man har som mest nytte, bruk og glede av båten.

Generelt er jeg overrasket over hvor villig folk er til å kjøpe en 20 år gammel (eller eldre) påhenger som har levd et liv i saltlake når man er så skeptisk til å kjøpe en bil(motor) på samme alder.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Driver også og leter etter motor til mitt prosjekt, og ser prisene er ganske drøye. Jeg prøver å holde prosjektet low cost og ser etter eldre motor. Men det blir uansett gambling. Jeg ønsker også å holde vekten nede og ser etter to-takter. Og så har man alle historier og advarsler om å holde seg borte fra gamle Mercuryer, Evinruder og Mariner, Men det er ofte dem som er billigst. Og det er det sikkert grunner til... Det er ikke lett. Vi får bare håpe vi er heldige når vi tilslutt kjøper motor...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post

Kjøpte i år min første båt som har en V6 Mercury 135 Hk fra 1988. Eg viste at det var eit sjansespill å kjøpe en så gammel motor, men siden eg jobber som maskinist, så kan eg gjer dei aller fleste reperasjonene selv, og deletilgangen til denne motoren er fortsatt enorm. Har kjørt igjennom en del tusen kroner i bensin i år, og det einaste feilslaget eg har hatt er at trimuniten var opptært så oljen rant ut. Men siden det var brukt denne typen trimunit fra tidlig 80-tallet til langt opp på 2000-tallet, så var det ingen problem å skaffe ny. Motoren starter lett og går fortsatt veldig fint likavel den er 26 år gammel.

Så om du har gode kunskaper å skru på motorer og kjøper en motor som virker å være i god stand og godt vedlikeholdt, så tror eg ikkje det er så stort problem med å kjøpe gammel påhenger, Men sjansespill er det så klart, spesielt om budsjettet er trangt og motorkunskapene er lavt.

Link to post

Hvorfor løp og kjøp, Søringen? Synest du det var billig? Synest du det er bra med 3 måneders garanti? Du har ingen garanti om at den vil fungere ved neste båtsesong. 27.000,- for en 15 år gammel påhenger var heller ikkje spesielt billig spørr du meg når du kan få en ny 4-takter om du legger på ca 15.000,- til. Eg tipper på at 27.000,- ikkje er spesielt langt i fra nyprisen på denne motoren.

Link to post

Kanskje søringen har linket til egen annonse?

 

Nei, jeg hverken bor i Mandal, eller jobber hos Arne Damman a/s :wink: Men kjenner de som en seriøs forhandler, i og med vi har handlet båt og motor der, og utført service / reklamasjon hos dem.

 

Kan nevne at ny Yamaha 40 hk (selvsagt en helt annen motor) med el.start og powertrim (som den brukte har) koster 62.000,- i denne annonsen : http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=49513770&searchclickthrough=true

 

Poenget mitt er at HVIS du vil ha en eldre lett tradisjonell 40 hk totakter, ville jeg definitivt valgt en Yamaha. Dette er en 2000 modell, kan ikke være så mange på markedet av denne årsmodellen (?). Trekker du fra pris på brenn ny fjernkontroll (som definitivt er en fordel kontra en 14 år gammel en), kryper pris på kun motor nedover. Går sikkert an å forsøke å prute også.

 

Selvsagt kan en også finne en eldre Suzuki og Tohatsu 2-takter i samme størrelse, sikkert pålitelige motorer, men kjenner dem som noen skikkelige bråkebøtter.

 

3 mnd garanti er ikke så verst, sammenlignet med absolutt ingen garanti (rent privat kjøp). Har benyttet meg av bruktbilgaranti (henholdsvis 3 og 6 mnd) på 2 biler, det sparte meg for MYE utgifter og arbeid. Så 3 mnd garanti er definitivt bedre enn ingenting. Kjøper du motor eldre enn 5 år, har du jo uansett ingen garanti for at det ikke dukker opp ting til neste sesong. "Kommer det med pupper eller motor, blir det før eller siden problemer..."

Link to post

Så om du har gode kunskaper å skru på motorer og kjøper en motor som virker å være i god stand og godt vedlikeholdt, så tror eg ikkje det er så stort problem med å kjøpe gammel påhenger,

 

Tror du helt sikkert har rett i hva du skriver, men hvis man har gode kunnskaper i å skru på motorer så tror jeg nesten ikke at man hadde startet en tråd her og stilt spørsmålet!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Kanskje trådstarter kan motorer men ønsker å bekrefte eller avkrefte egen bekymring og derfor spør. Jeg kan også finne på å spørre om ting jeg egentlig kan men som jeg ønsker andre synspunkter på, uten å bli møtt med en nedlatende tone.

Slik som det skrives over ang motorer med frynsete rykte. De er lette å skru på og deler finnes på ebay. En vinkling som jeg ikke hadde tatt med i min vurdering og jakt på motor...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post

Jeg ville ha sett etter en Honda BF50 4-takter av litt nyere årgang enn 1995. BF50 ble vel introdusert i 1997.

Til en båt som Winrace 15 antar jeg at motorvekt er kritisk.

BF50 er en trippel forgassermotor som veier kun 92 kg med vanlig lang stamme, og er en mye mere kultivert og sparsommelig motor enn de gamle to-takterne.

Jeg hadde selv en -98 BF50 på en tungbygd båt (Mørebas 17) og den greide relativt lett å dra den opp i 25 knop.

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Har ikke så mange tips egentlig.. men båten ser jo grei ut om det er en slik en ?

 

bilde

 

Fant forøvrig en tråd her med mange flotte bilder av klassiske påhengsmotorplastbåter https://baatplassen.no/i/topic/89458-plastikk-2012-regatta-for-klassiske-plastbaater-krsand-25aug/page-2

 

Se bare på denne lekkerbiskenen

 

bilde

 

Og her en -71 Selsprint med -69 Mercury 50

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ikke mye vits i å kjøpe en 20 år gammel påhenger når man får en 6 år gammel til denne prisen :rolleyes:http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=53299795&searchclickthrough=true

Riktignok litt for stor for de fleste i denne tråden men allikevel.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...