Komodo Svart 7.November.2014 Del på Facebook Svart 7.November.2014 Noen av oss har fått vinger... Og andre blir fyrbøtere og må spa kull Og for 30-50 år siden mente mange at vi skulle fly med våre egne personlige fly idag og biler på veien var historie.. Ja, det ikke manglet på fantasier om hvordan det blir i fremtiden. Tipper imidlertid at dieselmotoren fremdeles er i bruk om 50 år. Det blir snakket mye om miljøvennlige energiformer og fornybar energi. Men dette er ting man ikke kan vedta seg fra, det må utvikles. Så sant det ikke skjer noe revolusjonerende mistenker jeg at man etter hvert må ty mer til kjernekraft, en energiform som av politikere og miljøforkjempere er tabustemplet med skremselspropaganda og aksiomer som virkemidler. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Stradivarius Svart 8.November.2014 Del på Facebook Svart 8.November.2014 Problemet med elektronikk er ikke nødvendigvis at det er dårlig og går fort i stykker. Problemet er snarere tvert imot at elektronikken forbedres og videreutvikles i et så høyt tempo at det som i dag er helt nytt vil være foreldet om noen ganske få år, uansett om det fortsatt virker eller ikke. Konsekvensen av dette er at hvis en komponent i elektronikken feiler, så kan det være vanskelig å erstatte denne komponenten om noen år fordi det da vil ha blitt byttet ut med nye og bedre komponenter som ikke nødvendigvis er bakoverkompatible. Ytelsesmessig er nok en motor fra 2014 ganske sammenlignbar med en motor fra 1994, selv om det selvsagt har blitt gjort visse fremskritt. Men hvis du ser på ytelsen til en datamaskin i 2014 og sammenligner med en fra 1994, er forskjellen i en helt annen størrelsesorden. Om motorytelsen har økt med 10-20% i løpet av 20 år, så har regnekraften økt med en faktor 1000, eller 100 000% om du vil (i størrelsesorden). Så en motor som er ny i dag kan godt fungere helt fint om 30 år. Men hvis du tilfeldigvis får problemer med motoren om 30 år og må bytte ut deler, er det nok mindre sannsynlig at du vil få tak de reservedelene du trenger dersom det er elektronikken det er snakk om enn hvis det er snakk om en enkel mekanisk del, i hvert fall om du skal holde deg innenfor en rimelig pris. Man kan jo sikkert få det til dersom man bare bytter ut tilstrekkelig mange deler, dvs, all elektronikken, men det vil neppe være noen billig affære. På den annen side risikerer man jo også at mekaniske deler også går ut i løpet av 30 år og gjør det dyrt å bytte ut. Sitér dette innlegget Link to post
deepblue Svart 8.November.2014 Del på Facebook Svart 8.November.2014 Det er en sak folk kanskje ikke tenker så mye på(selv om det i denne tråden også er tatt opp). På tross av bedre produksjons kvalitet, presisjon, bedre legeringer, større kunnskap så er det en sak som er avgjørende og det er økonomi. Motorprodusenter som alle andre produsenter lager ikke produkter for å vare evig. I bilindustrien har det vært flere tydelige skiller opp igjennom årene. Det betyr ikke at man lager dårlige produkter men at man er mer bevisst og lager et produkt med en minimums levetid og planlegger inn hvordan man kan hente ut mest mulig i en kortest mulig tidsperiode. For biler så kan det i de siste årene(15 år) godt sees ved at service intervaller har gått opp opptil 200-300% for å kunne senke levetids kostnader som gjør produktene mer attraktive i markeds sammenhenger. Service intervaller nå handler ikke om optimale olje/filter/etc skift for å sikre "evig drift" og minimal slitasje men mer for å sikre at den planlagte levetiden med den planlagte slitasjen stemmer overens. Kan dagens motor vare like lenge som gamle motorer? Ja og nei, min Ford motor på 6,2 liter som yter 127 hester har store klaringer og grove trekk som er tilgivende men som er underlegne dagens legeringer og presisjon. Et vedlikehold av dagens motorer som overgår service intervaller etc kan få en motor til å vare lenge, men jeg mener de gamle er eldst og at "in the end" så vil gammeldags "Crude" design gjøre at det blir få av dagens motorer som runder 40 år..... Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 8.November.2014 Del på Facebook Svart 8.November.2014 Tror også nye marine motorer er minst like bra, og gjerne bedre en de såkalte gamle sliterne. Er faktisk en riktig konklusjon å sammenligne dem med biler produsert for 30 år siden, og biler produsert i dag. Aldri har kvaliteten vært bedre en nåtidens biler. Eneste jeg må si meg skeptisk til når det gjelder marinemotorer er de modellene med ekstremt høye turtall, 4000 rpm og høyere er jo ganske vanlig i dag... Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 8.November.2014 Del på Facebook Svart 8.November.2014 Utfordringen blir å erstatte elektronikk som ryker. Hva kan skaffes av deler når en motor er 15 år eller eldre? Sammenlign det gjerne med data-verdenen. Hvor enkelt er det å skaffe deler til en 10-15 år gammel PC? Hvor ofte ryker elektronikken på en motor? Skjer det tilstrekkelig ofte til at det blir et marked for dette. Da vil erstatningskomponenter komme. Å holde en båtmotor fra 2014 i drift i 40 år bør ikke være noe problem, forutsatt normal behandling og deletilgang. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
tb55 Svart 8.November.2014 Del på Facebook Svart 8.November.2014 Dersom kun en injektor skulle ryke, (uten at hele motor havarerer) får du nok disse billig, Kjøpte nettopp en ny injektor til MB 5cylinder på tilbud til 6800.- Kollega med Nissan ble forespeilet 17500.- pr. injektor....Iklke særlig kjekt når disse ryker langt til havs, men verst dersom du ikke legger merke til det og suser videre. Da kan fort resultat bli gjennombrenning av stempel. Ellers har vi endel anleggsmaskiner med Cummins på jobb som går med CR. Disse går maaaaaange timer uten tull, men turtall ligger mellom 1500-2200, så det er litt av årsaken. Og moderat belastning. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.November.2014 Del på Facebook Svart 8.November.2014 Naturligvis en avsporing igjen, men om man skal ha en motor lenge, så er det greit at den er produsert i stort antall. Og kanskje også ikke kun som båtmotor. Jeg kjøpte nytt sett med dyser til motoren min for noen år siden og betalte ca. 400 kroner stykket. Refurbished With Pride fra et spesialverksted i USA. Funker helt perfekt. Kom også ny dieselpumpe fra samme plassen, ca. 8 000 kroner. Motoren går som en klokke. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 8.November.2014 Del på Facebook Svart 8.November.2014 Hvilken motor idag er laget kun som båtmotor? Den jeg har, MD2030, kommer som Shibaura, VP, Perkins, Jacobsen, Jon Hjort, CAT og sikkert menge fler. Sitér dette innlegget Link to post
walker Svart 8.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2014 Slik jeg forstår vil selve blokka holde, men hva med kjølinga (saltvannskretsen) . Er det fortsatt så tykt og godt gods att dette også vil holde lenge. Forstår at elektronikk kan bli ett stort problem, men er det der det vil bli de største "problemene" mht vedlikehold og oppgradering!? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.November.2014 Del på Facebook Svart 8.November.2014 Hvilken motor idag er laget kun som båtmotor? Den jeg har, MD2030, kommer som Shibaura, VP, Perkins, Jacobsen, Jon Hjort, CAT og sikkert menge fler. Det visste jeg ikke. Hva heter den som Caterpillar? Ikke måte på hvilken flom av informasjon det er på dette forumet. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 9.November.2014 Del på Facebook Svart 9.November.2014 En elektronisk styrt motor vil også ha lengre levetid, da hver eneste tenningsyklus blir overvåket og eventuelle feil vil øyeblikkelig bli meldt og/eller korrigert. Denne motstanden mot bruk av elektronikk skriver seg fra manglende innsikt i elektronikk. Elektronisk styrt innsprøyting betyr også at en unngår trykksjokket i en konvensjonell diesel som betyr en stor belastning på mekaniske deler. Dette merker en også tydelig på jevnere gange og mindre bankelyd i en moderen common rail motor. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
jonn Svart 9.November.2014 Del på Facebook Svart 9.November.2014 Hei, jeg har en 82 mod, Ford 2277E som har gått 6000 tima. Det lagde en del røyk, så jeg tok ut dysene, Lønsethagen elektrodiesel skiftet dysespissene og trykktestet de deretter. Satte de inn selv etterpå, justere ventiler. Startet opp og røyken er borte. Den holder vel i 10000 timer til. Dette er en enkel robust motor uten elektronikk...Jeg har hatt noen båter med samme motor i, kommer ikke til å ha båtmotor som er elektronikk styrt. Sitér dette innlegget Link to post
Scand29bal Svart 9.November.2014 Del på Facebook Svart 9.November.2014 Hur långt är ett snöre? Finns 1000 anledningar till att en motor rasar. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.November.2014 Del på Facebook Svart 9.November.2014 Det visste jeg ikke. Hva heter den som Caterpillar? Her er MD2040 forkledd som Caterpillar 3013C. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.