BåtensVerden Startet 8.November.2014 Del på Facebook Startet 8.November.2014 Hei båtfolk! Båtens Verden har som mål å være båtfolkets magasin, og derfor ser vi nå på muligheten for å utgi et eget seilblad som vedlegg til hovedutgaven, på cirka 28 sider. Derfor ønsker vi både motor- og seilbåteieres tilbakemeldinger og ønsker! Vi hadde satt veldig stor pris på om dere kunne besvare vår lille spørreundersøkelse: http://kwiksurveys.com/app/rendersurvey.asp?sid=qm1dufitdmrub4n443903&refer Tusen takk - og ha en riktig god helg! Med beste hilsen Båtens Verden-redaksjonen Jakob Gjellestad Sitér dette innlegget Link to post
EiSvIn Svart 8.November.2014 Del på Facebook Svart 8.November.2014 Drit i testene av alskens fjas, det har ALLE bladene. Jeg drømmer om et blad om har fokus på opplevelser, steder og personer. Test av 5 hestere år ut og år inn er en av grunnene til at jeg leser svært få båtblader. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.November.2014 Del på Facebook Svart 8.November.2014 Leser nå nesten bare båtblad på nett, i hovedsak engelske og noen ganger amerikanske. Skulle jeg kjøpt eller abonnert på et norsk blad så måtte det vært pga sterk norsk og lokal vinkling. Bruktbåttester hvor eier får snakke om sine erfaringer er stas. Reisebeskrivelser som er praktisk mulig for vanlige folk på noen sommeruker er også stas. Og også områdebeskrivelser/guider med turforslag inklusive uthavner og attraksjoner, historiske og kulturelle. Historiskriving av en enkelt og historisk båt er veldig gøy, gjerne med intervju av et mannskap osv. Glem alt som er utenlandsk og nytt, det er det 1000 andre kilder til. ...... Er faktisk lei av å lese om seiling i varme strøk. Skriv om de fantastiske turene man kan ha her nord, langs kysten, shetland, orkenøynene, scottland osv. Da kjøper jeg på flekken :-) Sitér dette innlegget Link to post
Øya Svart 8.November.2014 Del på Facebook Svart 8.November.2014 Ja, ja pinkvin. Gleder meg til seilas i caribbean med frøken iv fra Son i februar allikavel jeg da. Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.November.2014 Del på Facebook Svart 8.November.2014 Joda, men det er urealistisk for de fleste av oss. Gi oss noen færre drømmer men mer av det som faktisk er innenfor rekkevidde, det vil jo og ha praktisk nytte om man ender med å ta turen :-) Hva med forslag til rute for dags, weekend og ukestur indre Oslofjord? Har skjønt at det er mange perler der, mye historikk, knallgode kulturtilbud, uthavner osv, gode turforslag hadde vært topp. "Fra Opera til uthavnsidyll" :-) Sitér dette innlegget Link to post
Akvanauten Svart 12.November.2014 Del på Facebook Svart 12.November.2014 Jeg savner praktiske ting man kan ordne selv. Hvordan bytter man skroggjennomføringer selv? Hvordan monterer man en ankerwinch? Hvordan bytter man teakdekk selv? Hvordan bytter man det elektriske anlegget på en 30 år gammel båt? Hvordan ettermonterer man septiktank med mulighet for bruk på tømmestasjon på en båt som er 20 år gammel? Forklar gjerne hvordan man gjør slike ting selv, men forklar også hvor mye tid og penger som går med. Sammenlign gjerne med hva det koster å sette bort jobben til proffene. Så vil leserne kunne vurdere selv hva de ønsker å gjør selv, og hva de ønsker å sette bort. Det vil jo variere veldig fra person til person. Noe annet jeg savner er spesielle patenter / ombygninger / løsninger man har sett i en havn, eller spesielle personer man har snakket med. Ikke bare folk som er A4 eller som har vunnet en regatta. Reportasjer om eldre brukte båter er ofte mer spennende enn test av nye båter. Nytt kan man lese om på nettet og se på messer og finne frem til uansett. Det er de 20-30-40 år gamle båtene som har funnet de fikse løsningene. Sitér dette innlegget "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.November.2014 Del på Facebook Svart 12.November.2014 Enig i "gjør det selv" mangelen i norske båtblad. Men av alle ting som er mer eller mindre overtatt av nettet er vel diy en av de største. Men papirsavnet er nok der, er jo en del som abonnerer på Practical boat owner pga den vinklingen. Så ja, mer gjør det selv i båt er bra, men ordentlige greier, ikke polering av båt alt for ofte :-)) Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 12.November.2014 Del på Facebook Svart 12.November.2014 Flere motortester! Og gjerne fra 9,9 til 60 hk. Er vel disse det selges langt flest av. Tester av praktiske båter er STOR mangelvare. Fra 14 til 20 fot (Hansvik, Øien, Hobby, Crescent, Sting, med mange fler). Av en eller annen grunn synes det som om det er store yachter og alle Yamarin-modeller som er aktuelle som test-objekter. Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 12.November.2014 Del på Facebook Svart 12.November.2014 Flere motortester! Og gjerne fra 9,9 til 60 hk. Er vel disse det selges langt flest av. Tester av praktiske båter er STOR mangelvare. Fra 14 til 20 fot (Hansvik, Øien, Hobby, Crescent, Sting, med mange fler). Av en eller annen grunn synes det som om det er store yachter og alle Yamarin-modeller som er aktuelle som test-objekter. Det skulle være seilblad vet du Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Søringen Svart 12.November.2014 Del på Facebook Svart 12.November.2014 Det skulle være seilblad vet du La gå da. Som bilag til seilbilaget, da Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 12.November.2014 Del på Facebook Svart 12.November.2014 Ikke gå i annonse fella for å tjene penger . Jeg har slutta å kjøpe båt blader nettopp pga alle annonsene ! Jeg er ikke ute etter flagg skipet til autopiloter navigasjon vhf eller 1200 hk strøm aggregat ! Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.November.2014 Del på Facebook Svart 12.November.2014 En ting jeg alltid har likt er når et magasin kjøper en prosjektbåt som de fresher opp gjennom flere repotasjer. Da får en dekket det meste av diy behovet :-). Så kan en jo lage nye saker når båten er ferdig, lage sak om mob, singelhand seiling, turegatta, vedlikehold, sesongvedlikehold, seiling i mye vind, sikkerhet ombord, ankring og forttøyning, navigasjon om natta, havseilas, svenskeruta med uthavner, sørlandet med uthavner. Temaet er utømmelig. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 13.November.2014 Del på Facebook Svart 13.November.2014 Jeg har reagert på at tester i norske båtblad ikke er så ulike nybiltester, lite faglig og nokså lite om båtens grunnleggende kvaliteter. Der er det mye å lære av engelske båtblad (i alle fall de gamle som jeg har på loftet). Båten prøves under ulike forhold, men en tar også en tur på verftet og får et innblikk i selve konstruksjonen. Å bare beskrive antall køyer,farge på skott og dørk kan alle ut fra en vilken som helst salgbrosjyre...dvs poenget er å få fram det som ikke selger og brosjyre forteller. Det er jo nokså betegnende at man er så avhengig av reklameinntekten at kritiske merknader er nærmest tabu og særlig motorbåtbladene er vel å betegne som salgsbrosjyrer. For å møte båtfoket tror jeg man må skriv om bålivet slike det er for de fleste og om de båtene de fleste har, noe nytt, men ikke bare det. Så av og til om de "små" og litt større eventyr, det gir motivasjon i mørke høstkvelder. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.November.2014 Del på Facebook Svart 13.November.2014 Å lese en tråd på bp hvor fler vurderer en bestemt båtmodell gir mer informasjon enn hva jeg noen gang har lest i en test. Hands on erfaringer kombinert med ulike vurderinger og behov. Uenigheter gir ofte ulike perspektiv og ny informasjon/ting en ikke har tenkt på. En variant er jo sammenligningstester av produkter i samme segment. Folk sitter jo gjerne igjen med to-tre kandidater. Og gjerne bruktbåttester som også er sammenligningstester. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 13.November.2014 Del på Facebook Svart 13.November.2014 Å lese en tråd på bp hvor fler vurderer en bestemt båtmodell gir mer informasjon enn hva jeg noen gang har lest i en test. Hands on erfaringer kombinert med ulike vurderinger og behov. Uenigheter gir ofte ulike perspektiv og ny informasjon/ting en ikke har tenkt på. Så egentlig kan de enkelt og greit skrive ut alle BP-tråder med seilbåt-tagging som er oppdatert siden forrige utgave, og legge ved det? Gir lav kostnad, om ikke annet. ;-) Men ja, en god diskusjon på BP eller andre steder er veldig nyttig når man skal kjøpe båt/utstyr eller sette igang med et stort eller lite prosjekt. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
avmønstret5 Svart 14.November.2014 Del på Facebook Svart 14.November.2014 Jeg er nok ikke helt enig. Her på BP er mange med lang båtliverfaring, men også mange, kanskje flere, uten. Og en stor gruppe har mest google-erfaring. Derfor må alle opplysninger her på BP-plassen sjekkes, selv om en etter en tid får en viss peiling på hvem som tilhører den første gruppa. Et blad hvor det ligger inne bra kvalitetsikring vil derfor være noe annet enn BP, mener jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Akvanauten Svart 14.November.2014 Del på Facebook Svart 14.November.2014 Jeg er nok ikke helt enig. Her på BP er mange med lang båtliverfaring, men også mange, kanskje flere, uten. Og en stor gruppe har mest google-erfaring. Derfor må alle opplysninger her på BP-plassen sjekkes, selv om en etter en tid får en viss peiling på hvem som tilhører den første gruppa. Et blad hvor det ligger inne bra kvalitetsikring vil derfor være noe annet enn BP, mener jeg. Helt enig med Pettersand. Man finner det meste på internett, men jeg har vel vært borti ett eller to utsagn på internett som ikke har blitt kvalitetssikret før publisering.. Et slikt båtblad bør sitte på kompetanse til å verifisere eller korrigere det som blir hevdet på nettet (ikke bare kopiere). Sitér dette innlegget "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
remiremi Svart 18.November.2014 Del på Facebook Svart 18.November.2014 (redigert) Sats på tur-seiling, og styr unna regatta-mas. Så har dere umiddelbart en stor del av markedet. En kjapp analyse av baatforumet.no vil vise dere hva slags lesestoff folk er ute etter. Og 99.99% har ingenting med regattaer å gjøre. Noe Seilas.no og seilmagasinet.no fortsatt ikke har tatt til seg... Hyppigere oppdatering av b-v.no burde kanskje prioriteres foran andre ting som ett seilbilag, dog.... Redigert 18.November.2014 av remiremi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 7.Desember.2014 Del på Facebook Svart 7.Desember.2014 (redigert) Har kjøpt Practical Boat Owner den siste tiden. Fordi de norske bladene nesten utelukkende fokuserer på tester av nye båter til 2-3 millioner kroner og regattaresultater fra Østlandet. For oss som har "gamle" båter og ikke seiler regatta, er dette totalt uinteressant. Det er mer nyttig å lese om hvordan man skifter skroggjennomføringer, sliper teakdekk og fresher opp interiøret, hvilke anker som er best, etc. Redigert 7.Desember.2014 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Hakkannen Svart 7.Desember.2014 Del på Facebook Svart 7.Desember.2014 Veldig enig Steinsvik! Savner litt av ånden fra 90-tallets "Praktisk Småbåtliv", der var det en del artikler om hvordan man kunne gjøre ting selv. Så noe lignende PBO på norsk hadde vært mye mer interessant enn artikler om båter vi først får råd til når de nærmer seg kondemnering.. Sitér dette innlegget Link to post
jonsverre Svart 7.Desember.2014 Del på Facebook Svart 7.Desember.2014 Ikke gå i annonse fella for å tjene penger . Jeg har slutta å kjøpe båt blader nettopp pga alle annonsene ! Jeg er ikke ute etter flagg skipet til autopiloter navigasjon vhf eller 1200 hk strøm aggregat ! Bernt Vil tro at det er vanskelig å gi ut et blad uten annonsene... Om du da ikke vil betale ganske mye mer for bladet. For meg så er mange annonser et signal om at det finnes et levende båtmiljø i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
jonsverre Svart 7.Desember.2014 Del på Facebook Svart 7.Desember.2014 Sats på tur-seiling, og styr unna regatta-mas. Så har dere umiddelbart en stor del av markedet. En kjapp analyse av baatforumet.no vil vise dere hva slags lesestoff folk er ute etter. Og 99.99% har ingenting med regattaer å gjøre. Noe Seilas.no og seilmagasinet.no fortsatt ikke har tatt til seg... Personlig så tenker jeg helt motsatt. Seilas og Seilmagasinet er fylt opp med artikler om Fredagshølet og Blindleia, men lite om regatta, med unntak av bl.a. god dekning av en del TUR-seiler-regattaer (Færder, Hollender). De som seiler aktivt regatta er skikkelig interessert, og at det finnes et behov her mener jeg nykommeren kappseiling.no er bevis for. Selv leser jeg gjerne om onsdagsregattaer i Bundefjorden, hvorfor Ille Moro er rigget som hun er, hvorfor en aktiv regattaskipper har valgt X35, hva som kjennetegner de beste seilerne i Fredrikstad seilforening etc etc, bare for å gi noen eksempler på hva jeg tror mange regattaseilere vil lese om. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 8.Desember.2014 Del på Facebook Svart 8.Desember.2014 (redigert) Selv leser jeg gjerne om onsdagsregattaer i Bundefjorden, hvorfor Ille Moro er rigget som hun er, hvorfor en aktiv regattaskipper har valgt X35, hva som kjennetegner de beste seilerne i Fredrikstad seilforening etc etc, bare for å gi noen eksempler på hva jeg tror mange regattaseilere vil lese om. Men hvorfor aldri regattastoff fra Stavanger? Forstår ikke folk i det ganske land at det er her ting skjer? Neida, bare spøk det der, men det er vel gjerne litt av grunnen til at jeg hører flere synes artikler fra regattaer ikke blir så interessant lesning. Vi bor et langstrakt land og interesserer oss gjerne mest for ting som skjer lokalt? Jeg synes litt av fordelen med DIY-stoff om båt er at hvordan skifte en skroggjennomføring eller justere masta blir det samme enten man bor i Oslo eller Tromsø. For all del, kjør på med artikler fra og om regattaer her og der, men da utelukkes en større del av leserne enn med artikler som omhandler ting uavhengig av hvor man bor. Og vil tro man da ikke kan forvente at alle leserne kjøper bladet hver gang, det hadde i alle fall ikke jeg gjort. Når jeg skal kjøpe et båtblad blar jeg raskt gjennom det i butikken for å se hvilket blad som har mest relevante saker for min egen del. Det bladet med "best" saker fører til handel. Blir fort DIY-stoff og hvis det skulle være artikler som omhandler noe her i området som kunne være kjekt å få med seg. Gjerne de lokale seilforeningene skulle blitt oppmuntret til å gi ut egne publikasjoner med interessant stoff om regattaer lokalt (gjerne i samarbeid med en større utgiver), så får alle lese om de regattaene de ønsker? Og gjerne denne større utgiveren kunne gitt ut en samling av disse artiklene for dem som ønsker lese om ting som skjer ellers i landet? Bare noen tanker Redigert 8.Desember.2014 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.