alf-inge Startet 10.November.2014 Del på Facebook Startet 10.November.2014 (redigert) Bestilte nytt genoa i fjor høst hos en seilmaker med relativt godt rykte. Etter mange viderverdigheter med levering, retur av feilleveranse, ny levering, omsying, nok en ny levering, enda en retur, ny omsying, fikk jeg endelig et seil som passer båten i slutten av september i år. Jeg bestilte et triradialt skåret seil. Første omsying var på grunn av for langt forlik, så det måtte kuttes noen cm. Det ser ut til at det ble gjort ved å skjære av en passende bit av seilet i nerkant. Resultatet ble slik: Normalt skal jo alle panelene gå ut i null i hjørnet, slik at fibrene i duken går fra hjørnet og ut i seilet i vifteform, parallelt med kreftene i seilet. Har denne "beskjæringen" av seilet betydning for styrke eller strekkfasthet? Redigert 10.November.2014 av alf-inge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 11.November.2014 Del på Facebook Svart 11.November.2014 Det er fint lite. Seil og vær glad. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Allan E Svart 11.November.2014 Del på Facebook Svart 11.November.2014 Det ble ikke så pent da, hvor stort ble avslaget? Sitér dette innlegget Link to post
alf-inge Svart 11.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2014 40%. Så lenge seilet ikke er vesentlig svekket, er det en akseptabel kompensasjon. Selv om kompensasjonen hovedsaklig var for mye rot og forsinkelser fra seilmakerens side. Sitér dette innlegget Link to post
Allegro27 Svart 11.November.2014 Del på Facebook Svart 11.November.2014 Jeg hiver meg på Sun Flyer her, seil og vær glad. Denne "beskjæringen" har nok marginalt å si på dette seilet. Med 40 % avslag kunne jeg ha hatt et slikt seil jeg og. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 11.November.2014 Del på Facebook Svart 11.November.2014 Hvis jeg hadde valget mellom dette seilet med 40% rabatt og riktig til fullpris hadde jeg klart valgt dette. Også med en prisdifferanse på 20%. Det er ikke her seilet går i stykker / mister form. Vet ikke hva han har gjort bakover, skjøtepunktet vil sansynligvis være endret, hadde jeg gjort endringen hadde jeg ikke endret skjøthjørne. Formen på seilet er det viktige, og det kan vi ikke si noe om ut fra bildet ditt. Men tviler på om det er endring av betydning her. Sitér dette innlegget Link to post
alf-inge Svart 11.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2014 I den første operasjonen der forliket ble forkortet ble det bare skåret vekk ei stripe av seilfoten, som gikk ut i null i skjøthjørnet. Det hadde ikke betydning for fasongen. Den andre endringen var å senke skjøthjørnet. Det var en større todagers-operasjon der seilet ble mer eller mindre sprettet fra hverandre og sydd om. Fasongen er fortsatt upåklagelig. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 11.November.2014 Del på Facebook Svart 11.November.2014 Enig med Sun FLyer, tror ikke det betyr noe vesentlig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.