Jump to content

Flyttbar/håndholdt minilensepumpe

tobixen

Recommended Posts

Jeg har en våt støvsuger på 20l kjøpt på XLbygg til ca 500 lappen. Har prøvd flere av løsningene over, men har funnet ut at dette fungerer best får sugd ut alt fra krinker og kroker etc. Tar litt plass men fungerer veldig fint som vanlig støvsuger og så da lever jeg godt med at den tar litt plass.

Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti

Jeg har brukt en nedsenkbar pentrypumpe fra BT i flere år. Pumper ut det som er av vann i kjølsvin og andre trange steder via slange til utslagsvask. Jeg har stripset den fast til en tynn trelist, og stikker den ned hvor det skal lenses. Hvis du i tillegg bruker en oljeabsorberende pølse, kommer det kun rent vann i pumpen. :wink:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Setter slagen fra støvsuger over flaskehalsen på en tom 1,5 liters colaflaske som jeg har boret et passende hull og dyttet en liten slange inn i.

DIY-versjonen av en våtstøvsuger, ja :-) Har gjort noe tilsvarende hjemme med 220v-støvsuger en gang vi slet med et tett dusjavløp og ville tømme vannlåsen.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Dette er en meget kjekk pumpe.

Ingen strømbehov

Du kan ta den for å lense jolla

Det blir så godt som tørt

Billig og fungerer

Den tåler litt olje og sånt.

Våtstøvsuger i en båt ? Nødvendig eller utstyrsjag?

http://bestmarin.no/Produkter/VVS-og-lenseutstyr/Lensepumper,-manuelle/Lensepumpe,-manuell/Håndpumpe-Easterner-60-cm--209373-p0001421551

Redigert av Janoho (see edit history)

På tide med en aldri så liten oppsummering (dette blir etterhvert også tilgjengelig på båtwiki)

Behov: vannoppsamlinger pga kondens, regnvannslekkasjer, saltvannslekkasjer, lekkasjer på vannsystemer etc på steder det ikke bør være vann (kan til en viss grad avhjelpes med å borre dreneringshull slik at alt vannet samler seg i laveste punkt i kjølsvinet, samt å ha fastmontert lensepumpe som tar seg av laveste punkt i kjølsvinet). Fjerne vann etter grundig såpevask med mye skyllevann.

Løsninger:

Mange forslag - men hvem har erfaringer med hvilke typer løsninger? Det fremkommer over at noen har gode erfaringer med elektrisk oljesugspumpe og 220V våtstøvsuger, samt at jeg har dårlige erfaringer med den første på lista - men ellers?

Jeg tror kanskje jeg lander på 12V våtstøvsuger, eventuelt drillpumpe. Den sprøyteformede sugepumpa ser ellers ut som en vinner (KISS), men har noen erfaringer med den? Hvis ikke, er jeg noe skeptisk.

Se tekst som er merket rødt.

Du kan kjøre vann igjennom den en gang, men det forblir den ene gangen. Pumpa irrer i stykker.

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)

Jeg tror det står mellom 12v våtstøvsuger og en drillpumpe for mitt vedkomne. Det som er utslagsgivende er at jeg allerede har drill med 12v-plugg ombord, at jeg allerede har en del slanger ombord (men har jeg av riktige dimensjoner mon tro?), samt at den tar liten plass ... men, det blir selvfølgelig litt mer mikk-makk en med en våtstøvsuger.

Lensepumpen i innlegg #30 (og en del andre produkter) utgår fordi de mangler tynn sugeslange; det jeg har behov for er ikke nødlensing, men "finlensing", type få opp såpass mye at det holder å tørke én gang med en klut for å få det helt tørt.

Våtstøvsugeren har forsåvidt også relativt tykk slange, men har jeg forstått det riktig så tilbyr denne såpass mye kraft at man får opp siste dråpe allikevel. Med hånddrevne pumper med tykk slange bryter hele prossessen sammen så snart man får luft inn i slangen, og det som måtte være av væske i sugeslangen har en tendens til å renne tilbake dit det kom fra.

Redigert av tobixen (see edit history)

Den 12V våtsuger fra Jula så smart ut, er det noen her på forumet som har erfaringer med den å dele?

Den suger skikkelig.. ;) Tja, ikke akkurat med denne, men kjøpte en mistenkelig lik variant hos Bestmarin for et drøyt år siden, og den funker enda.

Er laget for å stues noenlunde unna med medfølgende brakett med surrebånd, følger med 12v + 220v lader, og den kan brukes ca. 20min på en lading tipper jeg.

Tar unna vannsøl, støv, smuler og litt hundehår med medfølgende børste, bråker litt mer enn den suger, og har en vaskbar filterpose over luftinntaket/motoren i oppsamleren. Grei nok til småbruk egentlig, og godt mulig bra nok til Tobixen's finlensingsbehov.

Bør nok tømmes etter hver liter ca. for å unngå å få vann i motoren, vi har bare brukt den til typisk et vannglass eller så i slengen

Har i tillegg en mini 10l Alto-suger, som tar unna mye bedre, koster omtrent det samme, men krever jo 220v.

Jeg har satt i sammen en wikiside nå: http://www.baatwiki.no/wiki/Finlensing

Jeg har brukt en nedsenkbar pentrypumpe fra BT i flere år. Pumper ut det som er av vann i kjølsvin og andre trange steder via slange til utslagsvask.

Jeg undres ... er det denne: http://biltema.no/no/Fritid/Campingvogn-og-bobil/Vann-og-avlop/Nedsenkbar-pentrypumpe-12-V-25980/ ?

Jeg synes det virker noe rart ...

* Pumpen er beregnet på nedsenking og tåler ikke tørrkjøring - men det blir det vel nødvendigvis noe tørrkjøring når man skal prøve å få opp siste dråper?

* Pumpen har ikke noe innsugsslange så vidt jeg kan se - suget er på undersiden av pumpen - hvordan får man sugd de siste dråpene ut fra diverse kriker og kroker?

den pentrypumpen er vel beregnet å stå fast montert i bunnen av vanntanken som helst ikke må tømmes helt tydeligvis.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Ja, så hvordan kan det da ha seg at den med suksess har blitt brukt til "finlensing"? Det skjønner jeg ikke helt.

Jeg har et kjølsvin som denne pumpen passer perfekt nedi. Jeg kjører den til den ikke suger mer, og da kan det være ca. en desiliter vann igjen. Jeg bruker den til å få ut vannet som ikke den ordinære lensepumpen klarer, og på denne måten vil den ikke skades av tørrkjøring. Men nå kan jeg godt leve med en desiliter vann i kjølsvinet på en 36 fot stålbåt, som for det meste kommer av kondens. :wink:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Jeg har et kjølsvin som denne pumpen passer perfekt nedi. Jeg kjører den til den ikke suger mer, og da kan det være ca. en desiliter vann igjen. Jeg bruker den til å få ut vannet som ikke den ordinære lensepumpen klarer, og på denne måten vil den ikke skades av tørrkjøring. Men nå kan jeg godt leve med en desiliter vann i kjølsvinet på en 36 fot stålbåt, som for det meste kommer av kondens. :wink:

Sikkert fint for ditt bruk da, men jeg tenker mer på en generell allround-sak som kan benyttes for å få ut vann fra alle steder hvor det ikke skal være vann. Det er ikke nødvendig å få opp siste dråpe, men det bør i allefall være såpass lite igjen at siste rest lett kan fjernes med en klut.

Det er vel liten tvil om at våtsuger gir best resultat for å få opp den siste skvetten. Da får man også med annet rusk som ligger igjen, noe som går dårlig med pumpe og sil. Men det er heller ikke tvil om at den er mer plasskrevende enn en liten elektrisk pumpe. Har samme dilemma selv. Hvis du går for våtsuger er 220V å anbefale tror jeg. Da blir den brukbar til støvsuging også. Disse 12V variantene er nok ikke like kraftige. Har du inverter om bord?

Riktig ja, inverteren er max 600W, ikke tiltenkt en kraftig våtstøvsuger.

Jeg tror det blir til en sprøyteformet manuell biltemaoljesugepumpe nå - så får jeg vurdere om jeg skal bytte ut "landstrømsstøvsugeren" med en våtsuger senere. Jeg har vurdert det dithen at det blir for mye styr med drillpumpe, samt at jeg trenger å finne kundekort til Jula for å kunne benytte meg av kampanjeprisen de har på 12v-våtsugeren.

Jeg har visse betenkeligheter med pumpen (mest fordi den selges som en oljepumpe og ikke som en universalpumpe), men den ser veldig praktisk ut ... jeg kommer med tilbakemeldinger her etterhvert om den duger eller ikke.

Guest Avmønstret#

Siste rest suger du opp med bleie. 20,- spenn på rema

+

Forrige snekka mi hadde en tendens til å få litt vann i svinet, som var ganske svinete med olje osv fra før. Dvs at det ble litt fæle greier som måtte opp.

Da gikk jeg på Rema og kjøpte damestrømper, type knehøye, og de største og billigste bleiene jeg fant. Stappet bleier i strømpa, knyttet strømpa og bandt i en "hentetråd" da deler av svinet var litt vanskelig tilgjengelig slik at jeg bare kunne dra pølsa til meg vha tampongtråden.

Mao en slags gigantisk elefanttampong. Vanlige bleier kan ikke ligge i svinet over tid for da går de i oppløsing. I strømpe så overlever de greit.

-----

Produserte en del elefanttamponger i slengen slik at jeg hadde ny liggende klar når det måtte byttes.

For mindre hulrom osv vil jeg tro at minivarianter av samme patent kan fungere bra.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...