HansT Startet 12.November.2014 Del på Facebook Startet 12.November.2014 Hei. Skal ha meg ny dynamo til båten og ser det blir solgt både ac og dc dynamoer,men hva er forskjell på disse? sånn bortsett fra at den ene er veksel strøm og den andre like strøm.er iskra dynamoer fra maritim jeg har sett på vis det har noe å si. Trenger en ekstern likeretter på vekselstrøm dynamo eller er det innebygd? Og er det noe forskjell på holdbarhet på disse,eventuelt hva er best? Mvh HansT Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 12.November.2014 Del på Facebook Svart 12.November.2014 Hvis du klarer å finna likestrømsdynamo i handelen i dag, vil eg svært gjerne sjå lenke og/eller bilde. Vekselstrømsmaskina var oppfunnen tidlig på 70-tallet, og den er i dag utviklet til at den har både likeretter og regulator innebygd. Fordelene den gang den kom: Den kunne med letthet produseres for adskillig større effekt (watt) Den kunne levera strøm i eit adskillig større turtallsområde, noko som gjorde at den blei levert med mindre reimskive, fekk dermed større turtall og gav meir strøm i motorens tomgang Den hadde betydelig mindre slitasje på børstene So mitt inntrykk er at likestrømsdynamoen, med unntak for dynastarter, forsvann frå markedet omtrent med det samme vekselstrømsdynamoen kom Magne Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 12.November.2014 Del på Facebook Svart 12.November.2014 HansT, her finner du en utmerket beskrivelse av vekselstrømsdynamo og ladeopplegg: https://baatplassen.no/i/topic/17767-dynamo-og-lading-av-flere-batterier/?hl=dynamo Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 12.November.2014 Del på Facebook Svart 12.November.2014 (redigert) Hvis du klarer å finna likestrømsdynamo i handelen i dag, vil eg svært gjerne sjå lenke og/eller bilde. Trabanten ble levert med likstrømsdynamo,.. og deler selges fortsatt til denne.. 6V vel og merke Men spesielt vanlig er det ikke i dag med DC dynamo Redigert 12.November.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Dinamo Svart 12.November.2014 Del på Facebook Svart 12.November.2014 Du har rett, Sydvesten - det er likestrømsdynamoer å få framdeles. Ganske fantastisk, syns eg Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 13.November.2014 Del på Facebook Svart 13.November.2014 Trabanten er sterkt undervurdert som "Rocket Science" Nå endret vel Trabant fra 6V likestrøm til 12V vekselstrøm en eller gang også de.. De tok vel del i den industrielle utviklingen de som andre Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
ivar Svart 13.November.2014 Del på Facebook Svart 13.November.2014 jeg lærte ganske mye om enøk ved å kjøre engelsk motorsykkel (69 BSA) med Lucas likestrømsspole der dro tenningsanlegget (Lucas det også) alene mer strøm enn ladinga leverte Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mulligan Svart 13.November.2014 Del på Facebook Svart 13.November.2014 Lucas, var ikke det de som fant opp mørke? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 13.November.2014 Del på Facebook Svart 13.November.2014 Massey Ferguson traktorer med Perkins motor ble levert med likestrømsdynamo til langt ut på 70-tallet. Mange av disse er i drift enda, og deler er mulig å få tak i. F.eks. hos økonomideler.no som er store på deler til disse gamle traktorene. Og ja, dynamoene kom fra Lucas. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
SoBo Svart 13.November.2014 Del på Facebook Svart 13.November.2014 Har vandret litt i Land Rover miljøet. Der blir Lucas omtalt som mørkets fyrste Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Allan E Svart 13.November.2014 Del på Facebook Svart 13.November.2014 Dynastarterne er vel likestrømsdynamoer. Kanskje ikke mulig å få kjøpt lengere. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 13.November.2014 Del på Facebook Svart 13.November.2014 Dynastart kan vel godt betegnast som likestrømsdynamo, kanskje med nogo attåt. Og om nokon treng ein sånn skapning, so fins dei å få kjøpt. For å ikkje reklamera for nokon, so seier eg berre: søk på nettet. Magne PS Eg må berre få på plass håret som røyste seg beint opp når eg såg desse prisane Sitér dette innlegget Link to post
tekniker3 Svart 14.November.2014 Del på Facebook Svart 14.November.2014 Gamle folkevogner bruker likestrømsdynamo, og det er jo mange bobler som ruller og går i verden. Kanskje en slik blir brukt på båtmotor også, det er kanskje forklaringen til at de selges. Uansett, en slik gammeldags sak vil ha ujevn spenning ut da den ikke reguleres med en IC, så jeg ville for enhver pris gått for en moderne! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.