Jump to content

forskjell på ac og dc dynamo?

HansT

Recommended Posts

Hei.

Skal ha meg ny dynamo til båten og ser det blir solgt både ac og dc dynamoer,men hva er forskjell på disse? sånn bortsett fra at den ene er veksel strøm og den andre like strøm.er iskra dynamoer fra maritim jeg har sett på vis det har noe å si.

Trenger en ekstern likeretter på vekselstrøm dynamo eller er det innebygd?

Og er det noe forskjell på holdbarhet på disse,eventuelt hva er best?

Mvh

HansT

Hvis du klarer å finna likestrømsdynamo i handelen i dag, vil eg svært gjerne sjå lenke og/eller bilde.

Vekselstrømsmaskina var oppfunnen tidlig på 70-tallet, og den er i dag utviklet til at den har både likeretter og regulator innebygd.

Fordelene den gang den kom:

Den kunne med letthet produseres for adskillig større effekt (watt)

Den kunne levera strøm i eit adskillig større turtallsområde, noko som gjorde at

den blei levert med mindre reimskive, fekk dermed større turtall og gav meir strøm i motorens tomgang

Den hadde betydelig mindre slitasje på børstene

So mitt inntrykk er at likestrømsdynamoen, med unntak for dynastarter, forsvann frå markedet omtrent med det samme vekselstrømsdynamoen kom

Magne

Hvis du klarer å finna likestrømsdynamo i handelen i dag, vil eg svært gjerne sjå lenke og/eller bilde.

Trabanten ble levert med likstrømsdynamo,.. og deler selges fortsatt til denne.. 6V vel og merke

Men spesielt vanlig er det ikke i dag med DC dynamo

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Trabanten er sterkt undervurdert som "Rocket Science" :lol: Nå endret vel Trabant fra 6V likestrøm til 12V vekselstrøm en eller gang også de.. De tok vel del i den industrielle utviklingen de som andre

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

jeg lærte ganske mye om enøk ved å kjøre engelsk motorsykkel (69 BSA) med Lucas likestrømsspole :lol: der dro tenningsanlegget (Lucas det også) alene mer strøm enn ladinga leverte

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Massey Ferguson traktorer med Perkins motor ble levert med likestrømsdynamo til langt ut på 70-tallet. Mange av disse er i drift enda, og deler er mulig å få tak i. F.eks. hos økonomideler.no som er store på deler til disse gamle traktorene.

Og ja, dynamoene kom fra Lucas.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Gamle folkevogner bruker likestrømsdynamo, og det er jo mange bobler som ruller og går i verden. Kanskje en slik blir brukt på båtmotor også, det er kanskje forklaringen til at de selges.

Uansett, en slik gammeldags sak vil ha ujevn spenning ut da den ikke reguleres med en IC, så jeg ville for enhver pris gått for en moderne!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...