Jump to content

Beste kjøp på Solcellelading?


AMek76

Recommended Posts

Jeg har 2stk Solara SM225M 6mm tykke 68W paneler montert på fordekket, en Victron MPPT 75/15 regulator og batteribank på 280Ah (2x140Ah Euroglobe åpen syre) til forbruk i min Saga27 og har da ingen problemer med feks. å ligge i uthavn fra torsdag til mandag om sommeren med godvær Helt billig er det ikke, men kvalitet koster penger.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har et 85w panel med regulator kjøpt på maritim, tror hele greia kostet 2300,-

Har ikke hatt bruk for landstrøm i år. Batteribank 260AH. Er forsiktig med strøm så det er stort sett kjøleskapet som trekker strøm av betydning. Ellers bare noe mobil/brettlading. Kjørt dieselvarmeren av og til før køystrekk. Led tv har ikke vært i bruk i år.

Link to post
Share on other sites

Har vel omtrent samme forbruk som hanto1. Jeg har LED-belysning, elektrisk spyling av dassen og laptop'n står nok på 5 - 6 timer daglig, men kortere tid dersom det ikke er klar sol. Hadde jeg hatt panelet løst slik at jeg til en hver tid kunne rettet det mot solen, kunne jeg sikkert klart meg med halve størrelsen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg monterte et 140W panel med 10A MPPT regulator i sommer. Koblet på landstrømmen i slutten av oktober.

Forøvrig koblet mot en bank på totalt ca 340Ah

Total kostnad med kabler og monteringsutstyr ble kr 4500,- fra sparelys.no

Erfaringen fra sist sesong tilsier at det bør holde i perioden april - september. I høysesongen var jeg ikke på landstrøm en eneste gang.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder valg av panel, er det STOR forskjell i pris på paneler i fast ramme som på bildet til kodalse og slike tynne semifleksible paneler som bl.a. jeg har. For de i fast ramme er det nesten halve prisen. Og det har vel noe med å gjøre at slike paneler selges i bøtter og spann til hytter.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Jeg har 2stk Solara SM225M 6mm tykke 68W paneler montert på fordekket, en Victron MPPT 75/15 regulator og batteribank på 280Ah (2x140Ah Euroglobe åpen syre) til forbruk i min Saga27 og har da ingen problemer med feks. å ligge i uthavn fra torsdag til mandag om sommeren med godvær Helt billig er det ikke, men kvalitet koster penger.

Hei Lars. Er på utkikk etter en bedre lader enn min nåværende Solara SR 135TL. Jeg har et Solara SM 160M (45 Wp) solcellepanel på båten. Leter både her og der. Jeg tenkte jeg skulle spørre deg om dine erfaringer med Victron MPPT 75/15 og om du også har et LCD panel (Color Control GX?) til denne? Hvor mye kostet dette, sånn ca?

 

Selv har jeg googlet meg frem til denne saken fra Kina:

http://www.aliexpress.com/item/20A-12V-24V-New-Tracer-2215BN-20-amps-Programmable-MPPT-Solar-Charge-Controller-with-MT50-LCD/1959410231.html

 

 

Fra produsenten Ningbo Star Solar:

http://www.pvsolarchina.com/solar-regulator

 

Jeg har fem batterier totalt i båten. Tre av dem er service (hvor solcelleladingen er tilkoblet i dag) samt et for baug- og et for hekktruster. Hadde vært hyggelig å høre fra deg om dine erfaringer med din nye regulator så langt :-)

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post
Share on other sites

Pris per watt pleier å være ganske grei å finne ut av. Kvalitet derimot er vanskelig å måle. Det er ikke mange Europeiske solcelleprodusenter igjen. I Tyskland tror jeg at det er bare Solar World og Centrosolar (Solara) som er igjen. Så godt som alt kommer fra Kina. Det må ikke bety dårlig kvalitet, man må bare velge riktige produkter.

 

Regulatorer så er jo Victron som Lars H har kjent for godt kvalitet, men koster en del også.

 

Det som bruker mye strøm etter min erfaring er kjøleskap og bærbar datamaskin. Har riktignok hørt at moderne 12V kjøleaggregater er svært energisparende.

Solcellepaneler, regulatorer, batterier, invertere og tilbehør:

www.2soler.no

Link to post
Share on other sites

Hei Lars. Er på utkikk etter en bedre lader enn min nåværende Solara SR 135TL. Jeg har et Solara SM 160M (45 Wp) solcellepanel på båten. Leter både her og der. Jeg tenkte jeg skulle spørre deg om dine erfaringer med Victron MPPT 75/15 og om du også har et LCD panel (Color Control GX?) til denne? Hvor mye kostet dette, sånn ca?. . .

 

. . . . . Hadde vært hyggelig å høre fra deg om dine erfaringer med din nye regulator så langt :-)

Som sagt ovenfor, fungerer panel og regulator ypperlig når jeg ligger i uthavn. Og batteriene er alltid fulladet når jeg kommer til hjemmevnen for å dra på båttur. Om vinteren har jeg en lys presenning over båt og paneler, men det gir ligevel en fin vedlikeholdslading slik at jeg slipper etterlading fra landstrøm midtvinters. Noe kontrollpanel for dette har jeg ikke og det ser jeg ingen nytte i. Regulatoren står bak instrumentpanelet og klarer seg selv. men jeg har et amperemeter som viser strømmen ut fra regulatoren og til batteriene slik at jeg har kontroll på at det lades. hva jeg betalte for regulatoren, husker jeg ikke.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Som Lars H nevner lenger opp: De i ramme er temmelig billige her til lands. Strømløs.no har noen som er ganske nær mest watt pr krone. Jeg endte opp med fleksible og de er såpass dyre her til lands at jeg kjøpte fra Kina. Betalte 930 USD for 4 x 150W. Levert på en ukes tid (Aliexpress.com). Men jeg har ikke fått montert de ennå så jeg kan ikke stå inne for kvaliteten. De ligner dog fryktelig på de jeg har sett på i Norge, men det er sikkert fordi flesteparten produseres i Kina uansett..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...