AMek76 Startet 14.November.2014 Del på Facebook Startet 14.November.2014 Hei igjen alle sjøfarere Hva er det beste kjøpet man kan gjøre i forhold til Pris/Watt/kvalitet på solcellelading? Hva vil dere si er den beste sammensatte "pakken" for å få nogenlunde bra effekt på lading ved uthavn uten landstrøm? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.November.2014 Del på Facebook Svart 14.November.2014 (redigert) Jeg har 2stk Solara SM225M 6mm tykke 68W paneler montert på fordekket, en Victron MPPT 75/15 regulator og batteribank på 280Ah (2x140Ah Euroglobe åpen syre) til forbruk i min Saga27 og har da ingen problemer med feks. å ligge i uthavn fra torsdag til mandag om sommeren med godvær Helt billig er det ikke, men kvalitet koster penger. Redigert 14.November.2014 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
AMek76 Svart 14.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.November.2014 ingen problemer med feks. å ligge i uthavn fra torsdag til mandag en sommerdag. Hva er ditt gjennomsnittlige ca. forbruk pr.døgn da? Hva velger du bort av forbrukere? eller kjører du full entertainment "pakke" ? (alle forbrukere) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 14.November.2014 Del på Facebook Svart 14.November.2014 Har et 85w panel med regulator kjøpt på maritim, tror hele greia kostet 2300,- Har ikke hatt bruk for landstrøm i år. Batteribank 260AH. Er forsiktig med strøm så det er stort sett kjøleskapet som trekker strøm av betydning. Ellers bare noe mobil/brettlading. Kjørt dieselvarmeren av og til før køystrekk. Led tv har ikke vært i bruk i år. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.November.2014 Del på Facebook Svart 14.November.2014 Har vel omtrent samme forbruk som hanto1. Jeg har LED-belysning, elektrisk spyling av dassen og laptop'n står nok på 5 - 6 timer daglig, men kortere tid dersom det ikke er klar sol. Hadde jeg hatt panelet løst slik at jeg til en hver tid kunne rettet det mot solen, kunne jeg sikkert klart meg med halve størrelsen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
kodalse Svart 14.November.2014 Del på Facebook Svart 14.November.2014 Jeg monterte et 140W panel med 10A MPPT regulator i sommer. Koblet på landstrømmen i slutten av oktober. Forøvrig koblet mot en bank på totalt ca 340Ah Total kostnad med kabler og monteringsutstyr ble kr 4500,- fra sparelys.no Erfaringen fra sist sesong tilsier at det bør holde i perioden april - september. I høysesongen var jeg ikke på landstrøm en eneste gang. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.November.2014 Del på Facebook Svart 14.November.2014 Når det gjelder valg av panel, er det STOR forskjell i pris på paneler i fast ramme som på bildet til kodalse og slike tynne semifleksible paneler som bl.a. jeg har. For de i fast ramme er det nesten halve prisen. Og det har vel noe med å gjøre at slike paneler selges i bøtter og spann til hytter. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Billa Svart 14.November.2014 Del på Facebook Svart 14.November.2014 Skal montere solcelle ramme i morgen fra Seatronic. Kampanje på 80 w ramme med regulator til under to lakser. Håper monteringen går raskere enn trekking av kabel fra vingen og ned i motorrommet. Lurt å gjøre dette først. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Turbåt Svart 7.August.2015 Del på Facebook Svart 7.August.2015 Jeg har 2stk Solara SM225M 6mm tykke 68W paneler montert på fordekket, en Victron MPPT 75/15 regulator og batteribank på 280Ah (2x140Ah Euroglobe åpen syre) til forbruk i min Saga27 og har da ingen problemer med feks. å ligge i uthavn fra torsdag til mandag om sommeren med godvær Helt billig er det ikke, men kvalitet koster penger. Hei Lars. Er på utkikk etter en bedre lader enn min nåværende Solara SR 135TL. Jeg har et Solara SM 160M (45 Wp) solcellepanel på båten. Leter både her og der. Jeg tenkte jeg skulle spørre deg om dine erfaringer med Victron MPPT 75/15 og om du også har et LCD panel (Color Control GX?) til denne? Hvor mye kostet dette, sånn ca? Selv har jeg googlet meg frem til denne saken fra Kina: http://www.aliexpress.com/item/20A-12V-24V-New-Tracer-2215BN-20-amps-Programmable-MPPT-Solar-Charge-Controller-with-MT50-LCD/1959410231.html Fra produsenten Ningbo Star Solar: http://www.pvsolarchina.com/solar-regulator Jeg har fem batterier totalt i båten. Tre av dem er service (hvor solcelleladingen er tilkoblet i dag) samt et for baug- og et for hekktruster. Hadde vært hyggelig å høre fra deg om dine erfaringer med din nye regulator så langt :-) Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Stratusen Svart 7.August.2015 Del på Facebook Svart 7.August.2015 Pris per watt pleier å være ganske grei å finne ut av. Kvalitet derimot er vanskelig å måle. Det er ikke mange Europeiske solcelleprodusenter igjen. I Tyskland tror jeg at det er bare Solar World og Centrosolar (Solara) som er igjen. Så godt som alt kommer fra Kina. Det må ikke bety dårlig kvalitet, man må bare velge riktige produkter. Regulatorer så er jo Victron som Lars H har kjent for godt kvalitet, men koster en del også. Det som bruker mye strøm etter min erfaring er kjøleskap og bærbar datamaskin. Har riktignok hørt at moderne 12V kjøleaggregater er svært energisparende. Sitér dette innlegget Solcellepaneler, regulatorer, batterier, invertere og tilbehør: www.2soler.no Link to post
Lars H. Svart 7.August.2015 Del på Facebook Svart 7.August.2015 Hei Lars. Er på utkikk etter en bedre lader enn min nåværende Solara SR 135TL. Jeg har et Solara SM 160M (45 Wp) solcellepanel på båten. Leter både her og der. Jeg tenkte jeg skulle spørre deg om dine erfaringer med Victron MPPT 75/15 og om du også har et LCD panel (Color Control GX?) til denne? Hvor mye kostet dette, sånn ca?. . . . . . . . Hadde vært hyggelig å høre fra deg om dine erfaringer med din nye regulator så langt :-) Som sagt ovenfor, fungerer panel og regulator ypperlig når jeg ligger i uthavn. Og batteriene er alltid fulladet når jeg kommer til hjemmevnen for å dra på båttur. Om vinteren har jeg en lys presenning over båt og paneler, men det gir ligevel en fin vedlikeholdslading slik at jeg slipper etterlading fra landstrøm midtvinters. Noe kontrollpanel for dette har jeg ikke og det ser jeg ingen nytte i. Regulatoren står bak instrumentpanelet og klarer seg selv. men jeg har et amperemeter som viser strømmen ut fra regulatoren og til batteriene slik at jeg har kontroll på at det lades. hva jeg betalte for regulatoren, husker jeg ikke. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 Sjekk seasea.no. Pleier å ha gode priser. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 Som Lars H nevner lenger opp: De i ramme er temmelig billige her til lands. Strømløs.no har noen som er ganske nær mest watt pr krone. Jeg endte opp med fleksible og de er såpass dyre her til lands at jeg kjøpte fra Kina. Betalte 930 USD for 4 x 150W. Levert på en ukes tid (Aliexpress.com). Men jeg har ikke fått montert de ennå så jeg kan ikke stå inne for kvaliteten. De ligner dog fryktelig på de jeg har sett på i Norge, men det er sikkert fordi flesteparten produseres i Kina uansett.. Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 Kom mva og frakt i tillegg til de 930$? Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 Når det gjelder effekt/areal så er Sunpower best på markedet. Jeg har noen ingen for salg om noen er interresert. 327W og 1559 * 1046 * 46 mm Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 Frakt var inkludert. Mva regningen kommer nok snart i posten. Men de kineserne pleier jo ikke å runde oppover når de deklarerer. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 Alle kineserne kaller også sine paneler for Sunpower nå til dags inkludert han jeg kjøpte av. Om det har rot i virkeligheten vet jeg ikke. Ut fra arealet er mine 150W rundt halve størrelsen av 327W panelene til offpist så det er vel i nærheten. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 (redigert) (dobbelpost). Og, jeg gikk for fleksible for å unngå for mye vekt på taket. Redigert 10.August.2015 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 stemmer det att 3 stk 100W paneler er bedre enn en 300 W har hørt att dersom det faller skygge over en liten del av panelen faller neste all effekt bort på den panelen? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Popeye70 Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 (redigert) har hørt att dersom det faller skygge over en liten del av panelen faller neste all effekt bort på den panelen? Her er effekten av skygge på solcellepanel demonstrert enkelt og greit: Redigert 10.August.2015 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Gunga Din Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 den var bra Popeye......takker! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Tore B Svart 11.August.2015 Del på Facebook Svart 11.August.2015 (dobbelpost). Og, jeg gikk for fleksible for å unngå for mye vekt på taket. Det blir jo mye penere og! Sitér dette innlegget Link to post
Turbåt Svart 16.August.2015 Del på Facebook Svart 16.August.2015 Her er effekten av skygge på solcellepanel demonstrert enkelt og greit: Kjempeflott video, Popeye, tusen takk! Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.