Jump to content

Tåler varmekolben i varmtvannstanken å stå på gjennom vinteren?

Møkkalasset

Recommended Posts

Berederen er tappet iht fabrikantens instruks og er dermed frostsikret. Men av praktiske grunner vil jeg gjerne ha tilkoblet landstrømmen i vinter, da det er greit å kunne koble frostvakter, avvfukter, lys m.m. til stikkontaktene i båten. For ikke å koke batteriene har jeg koblet ut laderen og koblet batteriene fra etter fullading. Problemet er at berederen er koblet til nettet om bord, uten støpsel, og jeg har ikke lyst til å flikke på den originale installasjonen. Det hender jo at man ligger for landstrøm med tomme vanntanker i korte perioder i sesongen, men vil det være noe problem å ha den konstant på i flere måneder?

Dette ville jeg ikke tatt sjansen på. Jeg tror muligheten er ganske stor for at varmeelementet da vil brenne av.
Sammenligningen med å ligge med tomme vanntanker blir nok ikke helt samme tilfellet. Selv om vanntankene er tomme, så blir det stående vann i varmtvannstanken.

Jeg vet ikke hvordan "vintertømmingen" foregår på denne berederen, men blir det virkelig stående igjen så mye som 90% av vannbeholdningen?

I så fall kan det godt være at elementet får nok vann rundt seg til at det overlever.

Jeg tror ikke jeg ville følt meg trygg for vinteropplaget før tanken var helt tom. Jeg pleier å tømme den ved å åpne overtrykksventilen og pumpe luft inn tanken via en av vannkranene med gummibåtpumpa. Andre bruker trykkluft fra f.eks. kompressor.

Red.: Jeg tenkte vel litt feil mht "90% tømt". :blush:

Det betyr vel at det er ca 10% vann igjen på tanken, og i så fall lever nok varmeelementet farlig.

Redigert av Arvid_A (see edit history)

Ifølge produsenten er prosedyren:

1. Kaldtvannstanken tømmes helt

2. Pentrypumpe stoppes og kobles fra

3. Alle vannkraner åpnes.

4. Rattet på sikkerhetsventilen åpnes 1/8 omdreining.

A: Er berederen montert liggende med kaldtvannsinntaket ned vil 90% av vannet renne ut. (Påse at det virkelig skjer.)

B: (Gjelder stående bereder (Ikke relevant for meg))

Berederen er deretter klar for vinteropplag, uten fare for frostspregning.

Jeg har i tillegg til ovenstående har jeg kjørt giftfri frostvæske gjennom alle rør og kraner. Deretter luftet. Uansett, nå har jeg fulgt rådet fra Arvid A og strukket egen skjøteledning. Får leve med litt ledningskaos. Landstrømsledningen ligger klar for tilkobling når det skal vedlikeholdslades en gang eller to i løpet av vinteren.

om du skulle ha strøm på forstår jeg ikke hvorfor

du tok deg bryet med tømming av tanken?

Det var fordi jeg først etterpå fant ut at jeg ikke kunne koble fra elementet.

regner med du tuller med oss.. uansett om tanken

er koblet uten stikkontakt er der vel ei sikring

på den kursen du kunne slått av..

I strømspørsmål er jeg kanskje litt tullete, men måten kablene er strukket på gjør det ikke uten videre lett å finne ut hvilken kurs den er koblet til.

Uansett jeg har nå tatt mine forholdsregler og koblet meg utenom. :smiley:

Merkelig at beholderen er direktekoplet uten stikkontakt. Er dette etter forskriften? Jeg anbefaler at du får koplet om til støpsel. I brukerhåndboken for min båt står det uttrykkelig at 220V skal være frakoplet uten vann på tanken.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Om bereder er koplet direkt så er det høyst uvanelig. (Tror ikke det da er fabrikkmontert) Normalt skal den koples i jordet støpsel i motor rom der bereder er montert . Om dette er fabrikkmontert så er det i tilegg en egen sikring i landstrøms skap bare til bereder.

Dette bør forandres som flere sier før meg .

Sjekk foresten hva brukerhondboka til båten sier .......

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Dette er en fabrikkbygget Scand fra 2005, så antar det er gjort forskriftsmessig. Måtte ha demontet noen paneler for å følge kabelen, men antagelig er det en stikkontakt i nærheten av strømskapet. Ser at jeg kunne undersøkt litt nærmere før jeg postet spørsmålet på BP, men lærte nå uansett litt av det. (Hadde ikke brukerhandboka for hånden da den er utlånt.)

Til Arnstein: Står ingenting om at 220 Volt skal være frakoblet ved tom tank. Men helt sikkert fornuftig.

Redigert av Møkkalasset (see edit history)

Det er helt sikkert fornuftig som du sier og egentlig en selvfølge. Du er nesten garantert at elementet brenner av uten vann i tanken og med strømmen på. Det vil si, du kan ha flaks. Jeg hadde flaks da jeg glemte å trekke ut kontakten, - overtemperatursikringen slo ut og reddet elementet. Så får vi håpe du også har hatt flaks som jeg hadde.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Bare til opplysning for andre som leser tråden . :wink:

For oss som jobber med vinteropplag av båter og lagring av nyproduserte båter som er prøvekjørt, så har vi en viss erfaring med hva som skjer med varmeelementet innkoplet ved tom varmtvannsbereder.

Litt avhengig av type tank men de med automatisk termosikring på ellementet så slites - skades sikringen siden den kopler inn og ut hele tiden - til slutt bare står den innkoplet. Så tørker dette ut pakningen - tettemiddelet rundt elementet.

Når man på våren fyller vann så lekker tanken som en sil og er deformert der kolben er montert. Elementet er også deformert og defekt.

Har selv måtte bytte noen tanker på opplagsbåter av denne grunnen og skaden har skjedd bare under tilkopling av landstrøm i forbindelse med lading.

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Som alle andre har sagt - enten kobler man ut strømmen og tømmer tanken, eller man lar tanken stå med vann og med strøm, da er man også ganske sikret mot frost.

Det står meget klart i min "landbereder" at strømmen aldri skal være på når det ikke er vann i berederen. I tillegg til at elementene brenner opp vil man jo også lage et ganske stort overtrykk i tanken. Og dersom det er akkurat nok vann på tanken til at elementene ikke brenner opp ... vel, tvilsomt at noe slikt vil skje (både pga termostat og sikkerhetsventil) ... men har noen sett Mythbusters-episoden hvor de sender en varmtvannstank til himmels? :-) Kraftige saker ...

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Som alle andre har sagt - enten kobler man ut strømmen og tømmer tanken, eller man lar tanken stå med vann og med strøm, da er man også ganske sikret mot frost.

Det står meget klart i min "landbereder" at strømmen aldri skal være på når det ikke er vann i berederen. I tillegg til at elementene brenner opp vil man jo også lage et ganske stort overtrykk i tanken. Og dersom det er akkurat nok vann på tanken til at elementene ikke brenner opp ... vel, tvilsomt at noe slikt vil skje (både pga termostat og sikkerhetsventil) ... men har noen sett Mythbusters-episoden hvor de sender en varmtvannstank til himmels? :-) Kraftige saker ...

Da bereden har sikkerhetsventil, blir det ikke noe bombe :wink:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...