Jump to content

Nytt anker uten "roll-bar" fra Rocna

AOG

Recommended Posts

At ankeret graver seg for dypt og setter seg for godt fast ... er neppe noe større problem med Vulcan enn med Spade og Rocna - og en del andre. Skålanker kan vel også grave seg ganske dypt ned dersom forholdene ligger til rette for det.

Jeg har satset på Mantus og har så langt aldri hatt nevnverdige problemer med å få det opp. Såfremt man ikke har greid å huke tak i en kabel e.l., så er vel vinneroppskrifta å stramme tauet/kjettingen så godt man kan, for deretter å bruke motorkraft - rykke litt forover og bakover, kjøre i sirkler.

Jeg har laget en båtwikiside om Vulcan - tenker at det blir mer relevant informasjon der etterhvert.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Tror heller jeg ville valgt Spade, det kan demonteres og stues bort. Rocna Vulcan her vel et stykke.

Sist jeg sjekket, var spade'n forholdsvis dyr - og det at ankeret kan demonteres og stues vekk er neppe så veldig relevant kriterie når man ikke har planer om å fjerne ankeret fra baugsprydet :-) (derimot kan jeg tenke meg at det har noe å si ifht produksjon, shipping og lagring).

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Det Vulcan ankeret ser ut til å grave seg skikkelig ned. Men lurer litt på om det ikke kan sette seg _for_ dypt & godt egentlig? Blir interessant å høre om praktiske erfaringer langs kysten.

Har en sesong erfaring med Rocna, den vanlige med bøyle, 15 Kg.

Den sitter som støpt, lå en hel helg i god kuling, men rørte oss ikke en meter.

Når vi skal dra kjører vi frem, drar inn slakken, setter fast når ankertauet står rett opp/ned, og kjører så litt frem, og da har det løsnet lett hver gang så langt, uten problemer.

Største problemet er at det av og til tar med seg maaaange kilo gjørme, og da er det tungt hvis det er dypt og mange meter ankertau som skal inn.

Vi har ikke anker vinsj da, hever med håndmakt, og det har gått helt greit som sagt.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Ja, Rocna, med bøylen sin tror jeg har en nær perfekt balanse mellom inngraving/innsetting og holdekraft. Men dette nye Vulcan ankeret, som er like skarpt/spisst som Rocna, har ikke bøylen til å stoppe ankeret fra å grave seg mye lenger inn/ned. Dette er bare spekulasjoner, dog. :smiley: For min del tror jeg det blir Rocna før neste sesong. Forøvrig masse imponerende dokumentasjon på Rocna, Mantus, Spade og andre i denne tråden. Her ble jeg overbevist om at Rocna (og kanskje Mantus) er tingen for meg.

Sist jeg sjekket, var spade'n forholdsvis dyr - og det at ankeret kan demonteres og stues vekk er neppe så veldig relevant kriterie når man ikke har planer om å fjerne ankeret fra baugsprydet :-) (derimot kan jeg tenke meg at det har noe å si ifht produksjon, shipping og lagring).

For meg er det et poeng at Spaden kan demonteres, jeg har 33kg Rocna i front, og et 15kg Spade pakket ned, Dette tas frem hvis jeg trenger å bruke mer anker kraft i annen vinkel eller ?

Om Spade koster noen kr mer, er ikke relevant, båten min og de ombord er viktigere og beskytte, en at jeg skal bruke et dårligt anker bare for at det koster mindre.

Jeg skal ha det beste, da sover jeg også godt. Og har gjort det jeg kan for å bekytte det som er dyrbart, Kone og barn. :yesnod: å hunden "Capt Willy".

Anker av god kvalitet blir da billigt. Et anker som sitter og holder båten når kulingen uler i riggen. :thumbsup:

Men det er mine valg, andre får gjøre sine. :rolleyes:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Det blir interessant å se testene av dette ankeret!

Fatter ikke at så mange fremdeles sverger til gamle, avdankede ankerteknologier når de skal overnatte på svai. Ser særlig at det florerer av CQR sørover i Europa. Jeg hadde aldri sovet trygt på CQR. Man fortøyer tross alt hundretusenvis av kroners verdi i dette instrumentet. I tillegg til å utsette seg for potensiell livsfare om man dregger av i kuling.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...