Jump to content

Alu.båt med store skrogskader grunnet tæring. Hvorfor?


Jaget60

Recommended Posts

Vår båt er også aluminium. Eg har tidligere brukt bunnstoff fra verft som bygger aluminiumsbåter, husker ikkje fabrikatet men trur det var jotun. Men de ville ikkje selge i småspann lenger, og 20liter er drøyt å ta vare på, så i år valgte eg hempel. Den lokale slippen fikk ikkje solgt sin seajet til meg utelukkende fordi det er kobber i den, og det spiser bunnen.

Jensemann2 nevner hovedbrytere. Eg er usikker på viktigheten av hovedbryter på både pluss og minus så lenge anlegget er tett, men eg gambler ikkje på det, så vår båt har 8 hovedstrømsbrytere eg slår på før eg legger fra kai :worry: Og båten må sjølvsagt ikkje brukes som jordingspunkt slik man gjer på bil.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Hvor er misforståelsen Hulda?

 

Det går på maling av anoder og tetthet av primer.

 

Men hvis båtene er på land i vinter, så kan du gjøre en test. Få tak i en platebit av aluminium og 'fortøy' den til bryggen med samme systemet som du bruker på båtene. Etter noen måneder burde du kunne se om platebiten tærer. Hvis den ikke tærer, så har du eliminert muligheten for ekstern påvirkning.

 

Når det gjelder topolede hovedbrytere: Det skulle ikke være nødvendig. Men jeg har hovedbrytere på pluss og minus i Hulda. 'Belt and bracelets'.

Link to post
Share on other sites

Jeg har i dag snakket med importør av Seajet i Norge. De forteller at bunnstoff med Kobbertiocyanat er ufarlig å bruke på alu.båter. Stoffet er et ikke aktivt kobberstoff som benyttes av alle produsenter, untatt Hempel.

Innholdet i bunnstoff for allmenheten er begrenset oppad til ca 34-36 %. I bunnstoff til store båter (over 15m) er innholdet høyere. Jotun sin Seaforce 90 skal ha 47% Kobbertiocyanat. Dette er maling som produsentene ikke tilbyr på det åpne marked, kun til de profesjonelle. I følge Seajet er deres 034 brukt av båtprodusenter i lange tider, og ingen har klaget. Kommentaren vedr. Buster skriver seg tilbake til 2002, og de forteller at mange Bustereiere kjører med deres maling i dag uten problemer.

 

Kasper22: Jeg har ikke anoder festet på skroget. Kjenner heller ikke noen som fester anoder på så små båter direkte på skroget. Hvordan skulle de i så fall festes? Med lim?

Batteriet har ikke 2-polet bryter.

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett at Buster m/flere har startet å montere sink anoder på skroget,

så det er sikkert ikke uten grunn at de gjør dette.

 

For å montere anoder på skroget så må du nok sveise på et par festepunkt for anoden, dette kan alle verksteder gjøre som har Alu sveis uten noe problem.

 

Beste plassering er akterspeilet under vannlinjen. Etter dette er gjort så tenker jeg att de fleste problemene er borte.

Redigert av Verado (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Må seie at denne tråden gir meg litt bekymring. Har aluminiumsbåt sjølv, og bruker idag seajet 034 bunnstoff. Anytecen har egne offeranoder i tillegg til anoder på sjølve motoren. Har ikkje sett noko urovekkende tæring under vannlinjen, men såg at malingen hadde svettet litt der tidligere eier hadde hevet vannlinjen utan og grunnet før påført bunnstoff.

Sist båtpuss vasket eg vekk den hevet vannlinjen med tynner og aluminiumen såg like fin ut under. Om malingsprodusenter lager maling spesielt til aluminiumsbåter som viser seg og gi tæringskader så er det meget klandringsverdig. Skal ein tak utsagnet til seajet for god fisk?

 

Legger med eit bilde av anoden og korleis denne er montert på Anytecen

bilde

Redigert av Terje338 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har i dag snakket med importør av Seajet i Norge. De forteller at bunnstoff med Kobbertiocyanat er ufarlig å bruke på alu.båter. Stoffet er et ikke aktivt kobberstoff som benyttes av alle produsenter, untatt Hempel.

Innholdet i bunnstoff for allmenheten er begrenset oppad til ca 34-36 %. I bunnstoff til store båter (over 15m) er innholdet høyere. Jotun sin Seaforce 90 skal ha 47% Kobbertiocyanat. Dette er maling som produsentene ikke tilbyr på det åpne marked, kun til de profesjonelle. I følge Seajet er deres 034 brukt av båtprodusenter i lange tider, og ingen har klaget. Kommentaren vedr. Buster skriver seg tilbake til 2002, og de forteller at mange Bustereiere kjører med deres maling i dag uten problemer.

Buster godkjenner i 2014 IKKE seajet sitt bunnstoff for Alu, kun Hempel sitt....

Når det gjelder Seaforce 90 inneholder det dikobberoksid, ikke kobbertiocyanat...25-35% for å være nøyaktig.

 

 

Kasper22: Jeg har ikke anoder festet på skroget. Kjenner heller ikke noen som fester anoder på så små båter direkte på skroget. Hvordan skulle de i så fall festes? Med lim?

Batteriet har ikke 2-polet bryter.

Link to post
Share on other sites

Jeg har i dag snakket med importør av Seajet i Norge. De forteller at bunnstoff med Kobbertiocyanat er ufarlig å bruke på alu.båter. Stoffet er et ikke aktivt kobberstoff som benyttes av alle produsenter, untatt Hempel.

Innholdet i bunnstoff for allmenheten er begrenset oppad til ca 34-36 %. I bunnstoff til store båter (over 15m) er innholdet høyere. Jotun sin Seaforce 90 skal ha 47% Kobbertiocyanat. Dette er maling som produsentene ikke tilbyr på det åpne marked, kun til de profesjonelle. I følge Seajet er deres 034 brukt av båtprodusenter i lange tider, og ingen har klaget. Kommentaren vedr. Buster skriver seg tilbake til 2002, og de forteller at mange Bustereiere kjører med deres maling i dag uten problemer.

 

Kasper22: Jeg har ikke anoder festet på skroget. Kjenner heller ikke noen som fester anoder på så små båter direkte på skroget. Hvordan skulle de i så fall festes? Med lim?

Batteriet har ikke 2-polet bryter.

Buster godkjenner i 2014 IKKE seajet sitt bunnstoff for Alu, kun Hempel sitt....

Når det gjelder Seaforce 90 inneholder det dikobberoksid, ikke kobbertiocyanat...25-35% for å være nøyaktig.

Link to post
Share on other sites

 

 

Snip;

 

Kasper22: Jeg har ikke anoder festet på skroget. Kjenner heller ikke noen som fester anoder på så små båter direkte på skroget. Hvordan skulle de i så fall festes? Med lim?

Her er skrog-anoden på en Yamarin 53Br cross. Den er et par fot mindre enn din båt, så jeg tror ikke størrelsen på båten er avgjørende her.

 

Jeg ville hørt med leverandør/produsent av båten . Kan hende de har gjenget opp et par hull i akterspeilet for montering av anode, og at hullene senere er dekket av primer+bunnstoffbilde

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Det er nå gått lang tid siden siste innlegg, og jeg tenkte å komme med en oppdatering. Denne båten ble mekanisk slipt for å fjerne all gammel maling. Det optimale ville sikkert vært sandblåsing da porene etter tæringsskadene gjorde det vanskelig å fjerne all malingen. Jeg påført deretter Jotun Antipest og 2 strøk Jotun Seaforce 90. Høsten 2015 ble båten tatt på land og sjekket. Groe var kraftig redusert, og nesten ingen "bobling" i malingen. Noen plasser, spesielt i kjølen, der det ikke var så enkelt å komme til under slipingen, boblet det fortsatt. Disse plassene var det fortsatt litt gammel maling igjen. Jeg slipte og skrapte bort de siste restene av gammel maling, påførte Antipest og malte over med Seaforce 90.

Jeg har nå et skrog som fungerer igjen, og er meget fornøyd med Seaforce 90. Jeg har 2 båter, og den andre båten er behandlet 3 ganger med Seaforce. Denne var så ren etter sesongen at jeg nesten måtte lete etter rur.

Jeg tror mine tidligere problemer skyldes malingen. Enten en kombinasjon av flere malingstyper, eller det er blitt solgt malingsbokser med feil innhold. Jeg har sjekket alle mine kvitteringer for å se om jeg kan ha kjøpt feil, noe jeg ikke har funnet noen tegn på. Disse båtene er levert med Hempel, overmalt etter 2 år med Jotun, og siden malt med SeaJet. At jeg  ikke har noen problemer med tæring nå, gir meg klare indisier på hva dette skyldes. Anbefaler flere å prøve Seaforce 90 på alubåter, bare sørg for å legge et godt grunnlag med primer først. Synd at de selges kun i 20 liters spann (i alle fall i 2014) og det blir dyrt å kjøpe alene.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Heisann,

tenkte og lufte denne tråden igjen og høyre om der har dukket opp nokre nye erfaringer angåandes valg av bunnstoff og tæring på alubåter.

Der har dukket opp ein del nye bunnstoff for alu båter siden denne tråden vart startet.

 

Har sjølv planer om og gjere ein skikkelig jobb under vannlinjen på min Anytec i år da det har begynt og bli mange "klatte" lag med bunnstoff/epokyprimer.

Ser ut til at der er områder som bunnstoffet/grunningen flasser lett av og vil derfor få leige ein kompis med vann-sand blåser til og blåse vekk alt gammalt bunnstoff/grunning så eg kan begynne skikkelig på nytt.

Når ein får blåst vekk alt gammalt bunnstoff så vil ein iallefall få ein oversikt over tilstanden på skroget og ein kan vere trygg på at det nye er skikkelig pålagt.

 

Då er spørsmålet kva primer/grunning/bunnstoff ein bør velge.

Har tidligere brukt både International Trilux og Seajet.

 

Intarnational har "komt" med 2 alternativ som er hardt Trilux 200 og Trilux 33.

Trilux 200 er nemn på ein av sidene at det er kun beregnet for brakkvatn og kan holde inntil 12 måneder. I tillegg er det og skreve nokre plasser at det er noko kobberstoff som også er beregnet for aluminium.

Trilux 33 er eit bunnstoff som inneholder Biolux  som skal gi beskyttelse opp til 18måneder.

Problemet med Trilux 33 er at det kommer i kun 5liter spann og vil kanskje bli vel gammal før ein får brukt opp siste skvetten.

International anbefaler og bruke 5støk med Interprotect og 3strøk med Trilux 200.

 

Seajet har komt med eit bunnstoff som heiter Seajet 038 Taisho, som skal vare opp til 2 sesonger og skal vere heilt kobberfritt.

Ser og at seajet også har spesiell primer til Alubåter der det blir anbefalt eit strøk med Seajet 017 og  2-4strøk Seajet 117 epoksy.

 

Kva trur dere er det beste valget?

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...