Bisse Startet 24.November.2014 Del på Facebook Startet 24.November.2014 (redigert) Dette sitter i båten min, en Tresfjord 29. Tidligere eier har opplyst at det har sittet en autopilot i båten. Utstyret ser ganske bra ut. Står Honnywell og Tenfjord på utstyret. Kan det fortsatt brukes? Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Eldre autopiloturstyr, kan det brukes. hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet". Alle må vennligst lese disse før man poster. Redigert 24.November.2014 av Bisse (see edit history) Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Bisse Svart 25.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2014 Lurte på om det går ann å bare kjøpe"hjernen" til en autopilot og bruke eksisterende utstyr. Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
jensemann2 Svart 25.November.2014 Del på Facebook Svart 25.November.2014 Det kan se ut som utstyret du har er en elektrisk pumpe med releer for styring av dreieretning. Jeg vil tro den kan brukes med en hvilken som helst autopilot med relestyring så lenge den er samme Volt-styrke. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 25.November.2014 Del på Facebook Svart 25.November.2014 Du må få tak i koblingsskjema og prøve om systemet fungerer før du kjøper "hjerne" Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 25.November.2014 Del på Facebook Svart 25.November.2014 Robertson/Simrad Ap 200 vil kunne fungere. Søk på ebay Sitér dette innlegget Link to post
trixie2 Svart 25.November.2014 Del på Facebook Svart 25.November.2014 Utstyret som viser på bildene er en hydraulisk pumpe med magnetventiler Hydraulisk styresylinder + feedbackpotmeter. Hydraulikken skulle gå an å teste, men det må være en ekspansjonstank tilkoplet til dette. Sjekk om her er (riktig) olje fyll på. Få elmotoren til å gå, magnetventilene kan opereres manuelt for å teste hydraulikken. Kopler du spenning på en magnetventil om gangen så får du se om de virker. Feedbackpotmeteret (hvis det ikke er endebrytere) tror jeg du bør avskrive ved montering av ny autopilot. Dette bruker å passe til den piloten det er lagert for. Virker hydraulikken så eier du den dyreste delen i autopilotanlegget. Test hydraulikken :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bisse Svart 25.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2014 (redigert) Skal koble på strøm og teste. Skal man høre at pumpa går? Skjønte ikke dette med ekspansjonstank? Den hydrauliske styringen er jo koblet til systemet. Et det ikke da bare å sette på strøm og se om noe beveger seg? På bildet ser vi en slange med olje som kommer fra rattet, de to svarte slangene går til hydraulikken. Ut fra Tenfjord-saken går det også to slanger til hydraulikken via to kuleventiler som er åpne. Vil da tro at de to svarte slangene er "retur" til styresnekka/rattet. Redigert 25.November.2014 av Bisse (see edit history) Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Bisse Svart 25.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2014 (redigert) Fant denne på Ebay. http://m.ebay.com/itm/261676057051?_mwBanner=1 Vil det funke tro? Bruker ikke denne autopiloten GPS? Ser i annonsen at det følger med to kompass. Hvor bra er dette kontra GPS? Redigert 25.November.2014 av Bisse (see edit history) Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
trixie2 Svart 25.November.2014 Del på Facebook Svart 25.November.2014 Det siste først: Slangen som går til rattet er nok "ekspansjon". I ett hydraulikksystem må man ha entank å ta imot den oljen som blir til overs når styresylinderen går sammen, og ett sted og hente den når den går ut igjen: ekspansjonstank. Volumet i systemet endres. Her på dette anlegget skal nok pumpa gå hele tiden, dette er ikke så vanlig på små styreanlegg, men vanlig på større anlegg. Får du pumpa til å gå, trykk på hendlene på magnetventilene (som vises på bildet) en om gangen. Da skal pumpa drive sylinderen ut eller inn. Hvis denne testen "bestås" kan du sette spenning på magnetventilene , fortsatt en om gangen. Det er disse magnetventilene som skal tilkoples autopiloten. Sitér dette innlegget Link to post
Bisse Svart 26.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.November.2014 Denne også på Ebay: http://m.ebay.com/itm/231399780463?nav=SEARCH Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Hulda Svart 26.November.2014 Del på Facebook Svart 26.November.2014 Setter du spenning på elektromotoren så skal du vel høre at den begynner å surre. Rorføleren har du vel ikke bruk for. Den kommer med autopiloten du trenger å kjøpe. Autopiloten gir kun signal til elektromotoren om den skal: 1, gå den ene veien. 2, gå den andre veien. 3 ikke gå i det hele tatt. Hulda har autopilot fra Raymarine og 'rorkjøringsdel' fra Robertson (linjærhydraulikk). Funker absolutt helt utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
Bisse Svart 26.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.November.2014 Hva trordu Hulda om linken til utstyret på Ebay? Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
bellen Svart 26.November.2014 Del på Facebook Svart 26.November.2014 Setter du spenning på elektromotoren så skal du vel høre at den begynner å surre. Rorføleren har du vel ikke bruk for. Den kommer med autopiloten du trenger å kjøpe. Autopiloten gir kun signal til elektromotoren om den skal: 1, gå den ene veien. 2, gå den andre veien. 3 ikke gå i det hele tatt. Hulda har autopilot fra Raymarine og 'rorkjøringsdel' fra Robertson (linjærhydraulikk). Funker absolutt helt utmerket. Dette er vel ei pumpe som skal gå konstant når det settes strøm på den? Autopiloten bestemmer kun hvilken ventil som skal aktiveres for å kunne svinge babord eller styrbord. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.November.2014 Del på Facebook Svart 26.November.2014 Settet inneholder computer, rorføler, styringsenhet (den med skjerm) og jeg antar (vel og merke antar) at den sorte boksen med lang ledning er kompass. Så vidt jeg kan skjønne skulle dette kunne gå å få til å fungere. Sjekk at amperen på motoren ikke overstiger kapasiteten til computeren. Da skulle det bli temmelig parallelt til det jeg har montert. Noen systemer greier seg vel uten kompass, kjører vel da kun etter GPS. Hulda har kompass (rategyro). Sitér dette innlegget Link to post
Bisse Svart 26.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.November.2014 På magnetventilene står det: 1,71Amp. På pumpa står det 42Amp. Pumpa kobles rett på 12 volt, og ikke via computeten? Er vel bare magnetventilene og annet som kobles til computer? Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
bellen Svart 26.November.2014 Del på Facebook Svart 26.November.2014 Jepp.. Pumpa skal kobles til egen bryter, eventurelt via rele som starter pumpa når du slår på autopiloten. Du må også ha eit fluxkompass, ikkje finn på å bruke kurs fra GPS da denne kan bli veldig unøyaktig ved lav hastighet. Du finner sikkert brukte autopiloter på Finn til fin pris Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.November.2014 Del på Facebook Svart 27.November.2014 (redigert) Dummet meg litt ut der. Pumpen er vel en kostantroterende sak. Og kurscomputeren skal kun styre ventilene. Da synker naturligvis kravet til ampere til et meget behagelig nivå. Sjekk om den 'sorte boksen' på e-bay er et kompass. Du bør absolutt ha kompass for å styre autopiloten, helst s.k. rategyro som vil gjøre båten mer kursstabil spesielt under utfordrende forhold som medsjø. Jeg antar at den 'rorføleren' som sitter montert hos deg i dag gir stoppsignal til systmet, altså en elektrisk rorstopper. Den vil ikke ha noen funksjon i forbindelse med en moderne autopilot som har egen rorindikator. Redigert 27.November.2014 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bisse Svart 27.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2014 (redigert) Denne sitter foran i båten, står VDO på den, kan det være et kompass? Redigert 27.November.2014 av Bisse (see edit history) Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Hulda Svart 27.November.2014 Del på Facebook Svart 27.November.2014 Dingsen er ukjent for meg, det kan meget vel være et kompass. Gamle greier, har rent mye vann i havet siden den greia der var High Tech, bare å dumpe. Det er nok slik at autopiloten må ha et kompass den kan snakke sammen med, og samme gjelder rorindikatoren. Sitér dette innlegget Link to post
Bisse Svart 28.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.November.2014 Kan se ut som om det kun er hjernen og kontrollpanel som mangler. Gjør et siste forsøk på å finne ut hva slags autopilot som har sittet i båten, og ev se om jeg kan få tak på det jeg mangler,da all kabling og alt annet er på plass. Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
hanto1 Svart 28.November.2014 Del på Facebook Svart 28.November.2014 Kan ikke forrige eier hjelpe her? Han må jo vite hva han hadde om bord. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 28.November.2014 Del på Facebook Svart 28.November.2014 Det som kan slås fast er at du har en styremaskin fra Tenfjord. Og det er ikke billigsaker. Sitter i halve fiskeflåten. Navnet Tenfjord eksisterer ikke lenger. De er som så mye annet langs Vestlandskysten kjøpt opp av Rolls-Royce. Det er et serienummer slått inn på pumpa. Det er kanskje verdt en telefon og spørre. De holder til i Halal Haram utenfor Ålesund. Det som også kan slås fast er er at du har en headingsensor fra VDO. Riktignok av litt eldre tapping. Og VDO er heller ikke hvemsomhelst. Kjører du MB, Audi eller BMW kikker du på et instrumentpanel fra VDO. Har du et rundt instrument ombord merket +/- 40 eller 0-360? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.November.2014 Del på Facebook Svart 28.November.2014 Kan se ut som om det kun er hjernen og kontrollpanel som mangler. Gjør et siste forsøk på å finne ut hva slags autopilot som har sittet i båten, og ev se om jeg kan få tak på det jeg mangler,da all kabling og alt annet er på plass. Ja, gjør det. Men uansett, vær klar over at dette er gamle greier der elektronikken har gått ut på dato. VDO eller ikke. Hydraulikkpumpe med ventiler og motor er helt toppers. Den gangen jeg bygget anlegget mitt hadde jeg Simrad/Robertson. Det er heller ikke noe billiggreier. Etter en del oppsjekking forsvant både kompasset, tilsvarende ditt, og resten av den gamle elektronikken. Og jeg satt igjen med det elektriske og hydraulikken. Elektronikk er ferskvare. Sitér dette innlegget Link to post
Bisse Svart 28.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.November.2014 Koblet på strøm i dag, og alt virket!! Pumpa startet og magnetventilene fungerte og roret turnet! Moro! Dette er rorgiveren: Kan se ut som det står "Sakae" på potentiometeret. Alt virker og alt er kblet. Nå gjelder det å finne ut hva slags autopilot som har sittet det, og få tak i det på bruktmarkedet ev kjøpe noe nytt som fungerer mot det jeg har. Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Bisse Svart 28.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.November.2014 (redigert) Nei Mulligan, ikke noe slikt. Kun de "vanlige" instrumentene. Har vært i kontakt med to av de tidligere eierne, skal prøve å gå lenger tilbake. Kan dette ha vært montert orginalt? Det er støpt opp en forhøyning der hvor pumpen er montert. Dette ser orginalt ut. Samme der hvor sylinderen er festet. Har jo serienummer på båten. Fins det noen papirer igjen på Skorgenes tro? Redigert 28.November.2014 av Bisse (see edit history) Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.