Jump to content

Eldre autopilot fra Honeywell og Tenfjord, kan den brukes?


Bisse

Recommended Posts

Ah, dette så da behagelig ut - Tresfjord'en går vel snorrett på tomgang uansett, så bare småjusteringer trengs :)

 

- Utfordringen med fjernkontrollen din blir jo som nevnt å komme tilbake til Null etter korrigering, dette er nok mye enklere nå på feelingen i håndleddet og posisjon på rattet. Mulig du har en rorindikator i senter øverste rekke? Du har jo ihvertfall giveren, så et instrument i tilleggg kan være en relativt grei mulighet.

Link to post
Share on other sites

om eg får seia som so: Den kombinasjonen frå Honeywell og Tenfjord er styremaskin, Den kan kombinerast med autopilot, omtrent uansett alder og fabrikat, berre den er laget for passe mange volt, og DEN kan retta opp roret etter trykk på desse knappane. Du har allerede ein giver for rorindikator, den går sikkert svært bra å bruka for at piloten skal vita om roret er midtskips.

Link to post
Share on other sites

" Båten min, Tresfjord 29, er utstyrt med fattigmansflybridge, dvs sitter på taket og styrer med båtshaken. Blir nok noe sikk sakk som Bellen beskriver, men det har fungert med båtshaken ned i rattet, så det blir moro å prøve dette elektronisk når båten kommer på vannet igjen."

 

Nådde ned med beina, og det virka utmerket, men det var ein Tresfjord 28. Trudde dei var like her. Einaste problemet var ryggen, det vart litt dårleg ryggstøtte.

Link to post
Share on other sites

Ohmet rorgiveren og den er på 1000 ohm. Rorinstrumentene som selges er på 180 ohm, så det blir vanskelig å få tak på et instrument som går mot giver på 1000 ohm. Skal prøve å få tak på en eldre Robertson autopilot, noe jeg tror har sittet i båte en gang i tiden. Har vært i kontakt med Askøy båtsenter for å se om det er mulig å spore opp noen gamle papirer fra Skorgenes. Mulig det kan stå noe info der om hva som ev ble levert med båten da den var ny. Frem til jeg får tak på en autopilot får den nye håndkontrollen gjøre nytten.

Ole-Martin Nilsson, Halden.

Link to post
Share on other sites

Det du linker til der er kompassgiver (akkurat samme type som du har i din båt) og instrument som leser kursen fra giveren. Regner med du har kompass i båten fra før? Da vil ikkje dette instrumentet hjelpe til med å gjøre navigasjonen med fjernkontrollen din lettere. Eg har tidligere linket til en autopilot som stort sett er "plug and play" til ditt anlegg, det ser ut som at det kun er styringsenheten du mangler for å få eit fungerende autopilotsystem hos deg.

Link to post
Share on other sites

No er det veldig mange år siden eg diskuterte med Robertson om ein offspec rorgiver, og piloten som vi dengang hadde ombord var ein AP 7. Svaret eg dengang fekk, var at den giveren går inn i ein høyohmig spenningsdeler, so motstandsverdien er egentlig ikkje veldig nøye.

Derfor so trur eg at den giveren som du allerede har ombord kan brukast, hvis den ikkje er i bruk til andre ting.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

No er det veldig mange år siden eg diskuterte med Robertson om ein offspec rorgiver, og piloten som vi dengang hadde ombord var ein AP 7. Svaret eg dengang fekk, var at den giveren går inn i ein høyohmig spenningsdeler, so motstandsverdien er egentlig ikkje veldig nøye.

Derfor so trur eg at den giveren som du allerede har ombord kan brukast, hvis den ikkje er i bruk til andre ting.

 

Magne

Men man må ha en rorgiver for å få piloten til å virke?

Ole-Martin Nilsson, Halden.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...