Jump to content

Eldre autopilot fra Honeywell og Tenfjord, kan den brukes?


Bisse

Recommended Posts

Aha.

 

bilde

 

Kan dette være boksen:

Alt som går til boksen går kun til pumpe, magn. ventiler og annet som har med styringen å gjøre. Det går også en forbindelse bort til kontakten på bilde over.

 

 

 

 

bilde

 

Da har det kanskje aldrig vært autopilot i båten, men kun elektronisk styring?

Redigert av Bisse (see edit history)

Ole-Martin Nilsson, Halden.

Link to post
Share on other sites

Kontakten er som tidligere nevnt kliss lik den til Simrad/Robertson fjernkontroll. Mulig bare pumpa har blitt kjørt manuelt av denne?

Uansett litt rart da det er rorføler & kompass koplet til...

 

http://www.marinesupplydock.com/Simrad-R3000X-Marine-AutoPilot-HandHeld-Remote-Model-22022446-SIM-22022446.htm

Redigert av hanto1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kan nok være 'ja takk, begge deler'. Det var en slik sak på et forskningsfartøy som het noe slikt som 'H H Gran' en gang på midten av 70-tallet. Kunne sitte ute på fordekket med lang ledning og styre båten. Systemet var en del autopiloten. Det var før elektronikken hadde kommet så langt at man hadde slike saker trådløst. I dag kan jeg sitte hvor som helst på Hulda og styre trådløst.

 

Så man har egentlig her valget om å være nostalgisk og gå 30++ år tilbake i tiden. Eller å anskaffe noe mer fremtidsrettet. Prisen er vel noenlunde den samme.

Link to post
Share on other sites

Tipper på at dette er utstyr en av de forrige eierne har fått brukt.

Dette er ike "vanlig" lystbåtutstyr, men noe som er tilpasset proffmarkedet.(mindre fiskebåt eller skyssbåt)

Finner du en styrestikke har du elektrisk styring, og dette er et utmerket utgangspunkt for å montere inn en ny autopilot.

Link to post
Share on other sites

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=53299666&searchclickthrough=true&searchQuery=autopilot

 

Kjøp denne og kobl til ditt anlegg. Betjeningspanelet er litt stort, men har du plass, så hadde eg ikkje stusset på å kjøpt den. Dette er en proff autopilot som er brukt på mange båter på kysten og ellers rundt om i værda. Ikkje uvanlig å finne en slik ombord i en 70 meters tråler.

Link to post
Share on other sites

Og det betyr at?

For å forklare nærmere, så kan jeg fikse dette med to trykknapper..

 

Jeg mener en sånn en. Rorutslaget følger stikka. Slippes stikka, går roret til midskips.

 

bilde

 

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=53299666&searchclickthrough=true&searchQuery=autopilot

 

Kjøp denne og kobl til ditt anlegg. Betjeningspanelet er litt stort, men har du plass, så hadde eg ikkje stusset på å kjøpt den. Dette er en proff autopilot som er brukt på mange båter på kysten og ellers rundt om i værda. Ikkje uvanlig å finne en slik ombord i en 70 meters tråler.

 

Ikke uvanlig å finne ombord i surveyskip heller. Gjerne koblet opp til en Robtrack.

Vi har slitt i de siste med å skaffe deler til den.

Link to post
Share on other sites

Vil da tro at den rorindikatoren jeg har, bare har gått til et instrument, og ikke vært brukt til noen autopilot. Har sett bilder av Tenfjord rorindikator, noen som vet hvor man kan få tak i en slik? Kan giveren kanskje brukes mot nyere ror-instrumenter. Robertson piloten som ligger til salgs på finn har veldig stort kompass:

 

bilde

Ole-Martin Nilsson, Halden.

Link to post
Share on other sites

Og det lurer jeg på, hvor kan man få tak i en slik styrestikke uten at det skal koste skjorta. I bunn og grunn er det ikke annet enn på/av/på bryter som returnerer til 'av' når man slipper taket i den. En slik sak kan jeg enkelt koble inn på systemet mitt for å få elektrisk styring.

Jeg har fått denne i posten i dag:

 

1417860447.jpg

 

 

 

 

http://www.egilverne.no/egilverne/default.asp?page=vare&ProdusentID=REK%5FKB697

 

Kjøper en plastboks og monterer den inn. Setter også inn en brytet som styret relet som gir strøm til pumpa.

Ole-Martin Nilsson, Halden.

Link to post
Share on other sites

Tja.. Tror du vil bli fort lei av å bruke denne bryteren, du må heile tida drive å trykke fram og tilbake for å klare å holde en stø kurs og det vil føre til mykje sikk-sakk kjøring. Du må også ha en rorindikator slik at du veit hvilken stilling roret står i, har du ikkje det, så er det veldig vanskeligbå manøvrere med den bryteren.

Link to post
Share on other sites

Da er boksen ferdig. Den røde bryteren går til releet som gir strøm til hydraulikkpumpen:

 

bilde

 

Koblet dette provisorisk opp, og alt fungerte. Det står 42 amp på pumpa, regner da med at den drar 42 amp. Er ikke det mye? Det er jo en gammel pumpe, regner med at en mere moderne trekker mindre strøm. Pumpen jeg har er konstantgående.

Ole-Martin Nilsson, Halden.

Link to post
Share on other sites

Dette med 42 amp på pumpa, vil eg tru er rimelig villedende. Pumpa kan nok bruka so mykje, når du trykkjer ein knapp, samtidig som draugen sjølv held roret fast, so der ikkje er bevegelse. Men so lenge der ikkje er aktivitet på roret so går motoren i tomgang, og bruker adskillig mindre strøm.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Ja, er vel slik. Kunne jo kanskje klart meg med kun vippebryteren, slik at pumpa ikke gikk hele tiden, men kun når jeg trykket for å styre?, slik at pumpen og magnetventilene gikk på samme bryter? Eller må det være "trykk" før magnetventilene åpner. Pumpen er laget for å gå hele tiden, så det er vel ikke noe problem.

Ole-Martin Nilsson, Halden.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Båten min, Tresfjord 29, er utstyrt med fattigmansflybridge, dvs sitter på taket og styrer med båtshaken. Blir nok noe sikk sakk som Bellen beskriver, men det har fungert med båtshaken ned i rattet, så det blir moro å prøve dette elektronisk når båten kommer på vannet igjen.

Ole-Martin Nilsson, Halden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...