Brym Startet 26.November.2014 Del på Facebook Startet 26.November.2014 Hei. Jeg vil bytte propellen på min Halco 29 Økonomi til en med 4 blader grunnet støy og hadde håpet på at noen kunne regne ut hvilken jeg skal ha, eventuelt om noen vet av erfaring hva som passer?Båten er en halvplaner på ca. 3,5tonn med 85 hester ford max turtall 2600 rpm og utveksling er 2.22 (iA). Girkassen er en Hurth HBW 360 A-2 R som er merket med: "iA=2,22" og "iB=2,19". Regner med at "iA" er frem og "iB" er bakover, fint om noen kan bekrefte dette. Propellen jeg bruker i dag er en 3 bladet med påskriften "21 RH 20" og båten gjør 15,5 gps knop helt nyspylt under med helt stram grasswire. På forhånd takk for alle svar. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kiekhaefer Svart 26.November.2014 Del på Facebook Svart 26.November.2014 Det høres ut som en ganske optimal propell det du har, husk at en 3 blader propell er som regel mer effektiv enn 4 blads. Så du kan regne med litt fartsreduksjon. Det kan være andre ting en propellen som skaper støy, skjev oppretting av motor/aksling, kast i aksling , defekte motorlabber, slark i cuttlesslageret på propellhylsen osv, det er ikke nødvendigvis ikke bare propellen som er synderen. Jeg byttet propell i en båt jeg hadde tidligere, fra 3 til 4 blader og forskjellen var ikke stor i mitt tilfelle. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Svart 26.November.2014 Del på Facebook Svart 26.November.2014 Hva er turtallet ved maks fart? Legger ved en link til data for gearet. http://www.harbormarine.net/pdf/hbw360a_450_repair_tech.pdf Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brym Svart 26.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.November.2014 Jeg har hørt om andre som har byttet og opplevd et hav av forskjell, og andre som nesten ikke merker noe på hverken støy eller fart heller bare lommebok :-) Jeg kommer nok til å gå over motorlabber, aksling og resten som du nevner her før jeg eventuelt går til innkjøp av ny propell. Men jeg har en 4 bladet liggende, så om den har rett diameter og stigning hadde det ikke kostet meg mye å hive den på, hvis den passer da. Er veldig fornøyd og imponert over farten og forbruket på en så "stor" båt med så liten motor, gikk båten hjem fra Farsund til Stavanger (ca.100 nautisk mil) og brukte 89,9 liter diesel, da marsjet vi 12knop. Så det kan godt være at jeg (les: "samboeren") bare må finne seg i litt støy når vi går med båten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brym Svart 26.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.November.2014 Turtallet på maks fart er 2500-2600 rpm. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kiekhaefer Svart 26.November.2014 Del på Facebook Svart 26.November.2014 Dette er jo svært bra tall du oppgir her, men når det kommer til støy så er den gode gamle Forden en liten synder i seg selv, den har en relativ hard gange i forhold til nyere konstruksjoner. Har hatt en Ford 2722e i en båt tidligere og etter skifte til nye motorlabber så var vibrasjoner og støy merkbart redusert i mitt tilfelle. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brym Svart 26.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.November.2014 Ja det er ikke noe silkemyk gange i den nei, men den er pålitelig å starter når den får beskjed om å starte så det er en god motor som har mange timer igjen. Motorlabbene ser relativt nye ut, men kanskje det er en annen type jeg bør se etter? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baldrian Svart 27.November.2014 Del på Facebook Svart 27.November.2014 21RHx20 er ein høgreg. propell med diameter 21" og stigning 20".Som ein tommelfingerregel kan du rekne 200 omdr. i endring om du går opp eller ned på enten diam. eller stigning.Sidan du vil ha vekk støy er det diameteren du skal gå ned på for då får du større avstand oppunder båten og det gir mindre propellstøy.Går du fra 21x20 3-vinga skal 20x20 4-vinga tilvare det samme,eventuelt 21x19.Dette er ein kurant størrelse og grei t å få tak i brukt.Kjøpte sjølv ein ny av denne størrelesen,vel å merke skewback og betalte over 10000kr for den.Dei er dyre,men kjøp anerkjent merke.Du kan og få propellberegning fra Progress.Den får du gratis. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.