ebonita Startet 26.November.2014 Link til dette innlegget Startet 26.November.2014 (redigert) I samband med en grundkänning under årets semester har jag fått en skada på ena propellern så att det blir vibration vid högre varvtal. Ett varv har nu på försäkringsbolagets uppdrag demonterat propellrar och dragit ut axlingar, samt demonterat stödbockar och kopplingsdetaljer för att skicka dessa till propeller-verkstad för kontroll och erforderliga åtgärder. Efter återmontering skall motorer och axlar uppriktas sedan båten sjösatts. Nu inställer sig frågan vilka övriga krav jag skall ställa på reparationen ss Skall jag acceptera svetsreparation av propeller? Skall jag acceptera att man riktar en axel om den inte är rak? Kan en riktad propelleraxel ha en benägenhet att krokna tillbaka efter en tid? Vilka krav skall jag ställa i övrigt på reparationen? Redigert 26.November.2014 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 26.November.2014 Link til dette innlegget Svart 26.November.2014 Ang. sveising av propellblad er det uproblematisk for de som har utstyr og kunnskap om det. Dersom den er sveist skikkelig, avbalansert og sjekket at stigning er korrekt så hadde ikke eg hatt noe problemer med det. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 26.November.2014 Link til dette innlegget Svart 26.November.2014 Det skal mye til før en propelleraksling på en p40 blir bøyd. Det er nok heller når en båt blir løftet med stroppen under akslingene at det kan skje. Men hvis en aksel har blitt svakt bøyd kan den rettes. En skarp knekk er det værre med. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.November.2014 Link til dette innlegget Svart 26.November.2014 Jeg tror ikke du skal se så svart på å rette akselen. Alle nye aksler blir rettet før de blir montert. Akselstålet rett fra verket er ikke rett nok i forhold til de toleransene båtprodusentene stiller. Hvis den ikke har en skarp knekk som DD sier, blir den nok som ny! Forutsatt selvsagt at de rette folkene med det rette utstyret gjør jobben Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 26.November.2014 Link til dette innlegget Svart 26.November.2014 I samband med en grundkänning under årets semester har jag fått en skada på ena propellern så att det blir vibration vid högre varvtal. Skall jag acceptera svetsreparation av propeller? Skall jag acceptera att man riktar en axel om den inte är rak? Kan en riktad propelleraxel ha en benägenhet att krokna tillbaka efter en tid? Vilka krav skall jag ställa i övrigt på reparationen? 1) Det går helt fint, utført av kompetent verksted. 2) Det går også fint, utført av kompetent verksted. 3) Nix, akslingen forblir rett. 4) Ikke annet enn at jobbene skal utføres av kompetente verksteder og du skal ha garanti på jobben (svensk lov, Norge er bedre der). Sammenmontering og oppretting må naturligvis også være utført av kompetent personell. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.