Jump to content

Skilletrafo = behov for jordingsplate?

nordan family 27

Recommended Posts

Vurderer å montere inn trafo, og forsøker å lese diverse tråder om temaet.

Klarer ikke helt å forstå om det å montere trafo medfører et samtidig behov for å montere lokal jordingsplate. Oppstår det behovet samtidig? Har i dag ikke skilletrafo og ikke jordingsplate. Men det er jo to solide P braketter ned i vann, og også to ror med i vann. Akslingene er vel ikke så godt forbundet grunnet en ledd ved kassa, selvom det er en forbindelse mellom aksling og motorer over leddet.

Jeg har et aggregat ombord, uten at jeg har undersøkt hvordan den er koblet forhold til jord. Tror båten hadde aggregat da den var ny, selvom det ikke er det samme som står der nå.

Internt i båten er mange (men ikke alle) gjennomføringer originalt også forbundet med med et par store skrogsinker under vannet. Det samme med ror/braketter/motorer. Så litt jordingskontakt med vann eksisterer jo

?

Feilen leter til kilden sin, og dette tilfelle er den om bord i båten.

En evt. lekkasje (jordfeil) i anlegget skal alltids føres tilbake til kilden!

I de tilfeller hvor generator føder anlegget så skal evt. jordfeil-strøm føres tilbake til generatoren, og i de tilfeller skilletrafoen føder anlegget så skal evt. lekkasjestrøm føres tilbake til skilletrafoen (Midtuttak på sekundærsiden). Som servicemannen skriver så er begge, av de bekrevne tilfellene, plassert i båten.

:smiley:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

• 5 måneder senere...

Sitter her å kobler en Victron trafo. Ut i fra det som er kommentert over tenkte jeg at jeg skulle koble inn-ledningene til terminalen på den ene siden, og ut-ledningene til terminalen på den andre siden. Og være ferdig med det.

Men så står det at en jordingsskrue i kabinettet på trafoen skal kobles til alle metalldeler på båten som jording. Må jeg det likevel? Det blir i så fall litt upraktisk der jeg har tenkt å montere den - med mindre jeg kobler kabinettet mot jordledningen i båten. Men da har jeg kanskje ikke adskilt jord lengre likevel?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...