Stranden Svart 7.April.2015 Del på Facebook Svart 7.April.2015 Spennende prosjekt :) Pusset opp en slik båt selv for noen år siden, men ikke så grundig som deg. På den brukte jeg en Mariner 50hk 3 syl. 2 takt. Mener å huske att båten er max beregnet på 50 hk. Mvh Sindre Sitér dette innlegget Båt: Draco Suntop 1800 Har hatt: Selco Selsprint Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjetil1 Svart 7.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2015 Nei, det var langt fra meningen å gjøre så mye utav denne jobben. Men så løp planer og kroner brukt av gårde med meg, og jeg fant ut at jeg kan like godt ta det helt ut. Sjekket forresten hva det vil koste med ny aksling med hjullager, opphengsarmer/fester, foringer, støtdempere og fjører til hengerprosjektet. Og da var jeg ikke langt unna ny-prisen på en Tredal-henger. Og det er kun Tredal jeg vil ha grunnet skikkelige fjæringer. Så nå veier jeg for og i mot kjøp av helt ny henger også... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjetil1 Svart 20.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2015 I dag fikk jeg endelig lakk på overdelen, etter masse håndpussing. Men å lakkere i plasttelt med begrenset lys og støv som blåser inn er langt fra ideelt. Menmen, nå er det i allefall farge på halve båten... De plassene langs kanter innvendig, der finishen ikke er best, kommer det skaikledde deksler over og skjuler det. Derfor gadd jeg ikke stresse med å finpusse der... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjetil1 Svart 17.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2015 Ting går sakte for tiden. Med vond rygg og et knekt bein i foten, blir det bare mulig å gjøre småting. Men har fått lakk på skroget og fikk guttungen på snart 15 til å ta tyngste delen av løftet og fikk snudd båten og lagt dekket på. Så nå kan vi få et inntrykk av hvordan båten blir som ferdig. Ble endel støv i lakken av å lakkere i et lite telt, men dette kan fikses senere... Sølv base lagt på, og ferdig dekket for å legge på blå farge... Så var det gjort og klarlakken er neste... Ferdig lakket og klar til å snus... Litt støv på toppen, men ellers ser det ikke helt ille ut. Nå må fenderlista på, og interiøret trekkes. Så blir det motor og el. Hadde planer om nedfelte pullere, men valgte heller elegante små utempåmonterte pullere i krom... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post Share on other sites More sharing options...
tkb Svart 17.Mai.2015 Del på Facebook Svart 17.Mai.2015 Kjempestilig!!:-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sofa Svart 17.Mai.2015 Del på Facebook Svart 17.Mai.2015 Jeg er virkelig imponert. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fortego Svart 18.Mai.2015 Del på Facebook Svart 18.Mai.2015 Nice! Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post Share on other sites More sharing options...
dvil Svart 18.Mai.2015 Del på Facebook Svart 18.Mai.2015 Herlige farger!. Den blir flott på vannet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjetil1 Svart 18.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2015 Takker for go'ord. Var ute en tur i dag og fikk capris på omtrekking av stoler og valgte ut skai til dem og sideplater. Blir blått og grått der og... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjetil1 Svart 27.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2015 (redigert) Det er godt å ha gode kompiser som ikke vet hva som kommer når jeg spør om de har planer for kvelden ... Så dermed fikk jeg god hjelp til å få løftet på motor her om dagen... Rustfri stålplate er klargjort for motormontering... Så var motor på plass og kabling kan begynne. Dengang båten ble laget var nok eneste mulighet for montering av styrewire, kule mid foran motor og wire gjennom kulefeste. Så ved å bruke festerøret i motorstammen, ville jeg bare få sving en vei. Andre vei ville få wiren til å stoppe i siden på motorbrønnen. Resultatet ble dermed å kappe et ovalt hull, støpe en liten kopp, og så lime denne på innsiden av motorbrønnsveggen, slik at styringen kunne vandre i denne koppen... Men det gøyeste denne uka, var å få telefon fra møbelomtrekkeren . I dag var alt ferdig sydd og montert. Jeg skal kun runde noen hjørner på platene, så legge litt polyester der jeg har slipt og så lime trekket på baksiden. Synes resultatet foreløpig ser bra ut. Her er tingene rett fra trekking: Redigert 27.Mai.2015 av Kjetil1 (see edit history) Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 27.Mai.2015 Del på Facebook Svart 27.Mai.2015 hvor høyt ligger kavitasjonsplate ift bunn nå da? med god propell kan den gjerne ligge litt over Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger og Olina Svart 27.Mai.2015 Del på Facebook Svart 27.Mai.2015 Helt rått prosjekt. Ble knallbra Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjetil1 Svart 28.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2015 Klarte ikke dy meg i går kveld. Måtte bare lime litt og prøvemontere baksetet. Dette var jeg mest spent på hvordan ble, siden det er egendesignet og utformet. Det er hengslet tvers over slik at jeg kommer til i rommet under. Kjenner at jeg har gjort ting, både i rygg og fot... Omtrekkeren må få ros for flott arbeid og godt plasserte sømmer. Det gjorde det lettere å montere fint. Spesielt på de små utstikkerene på ryggstøtten... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 28.Mai.2015 Del på Facebook Svart 28.Mai.2015 ser veldig proft ut ja Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjetil1 Svart 4.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2015 (redigert) Så var all kabling ferdig. Her legges ledninger til lys i sideplater. Sikringsboksen monterte jeg på en hengslet plate, slik at det vippes opp bak dashen til vanlig, og hvis en sikring ryker, vipper jeg ned boksen og ser lett hvilken som må byttes... Tepper og interiør ferdig. Slik vippes baksetet opp og gir plass til tau og fendere... Og så var den endelig ferdig og nyvasket. Pussestøv og borespon etter montering er nå borte. Hang båt og henger bak padda og dro til den lokale bensinstasjonen og fylte tanken. Nå var det på tide å teste motoren. Det skulle vise seg at mitt sjangsespill med å ikke teste motoren før montering, ikke ga ønsket utslag... Den startet fint og sviver greit, men tetter kjapt slangen til kontrollstrålen. Jeg lar den svive litt til før jeg finner ut at alarmen for varm motor virker. Den får ikke nok kjøling, så jeg skruer av undervannshuset, med to knekte bolter som resultat, for å sjekke impeller. Den ser grei ut, så jeg kobler hageslangen rett på røret i stammen som går fra impellerhuset. Da kjører jeg kjølevann direkte opp i motoren og den spytter ut det som har tettet kontrollstråleslangen, og jeg prøvestarter igjen. Men den går fort varm igjen og jeg klarer å løsne en plugg i kjølekretsen oppe på toppen. Ser at inni toppen er det fylt av irr og rusk og rask. Så dermed konkluderer jeg med at diverse kjølekanaler er tette av irr og rusk... Så da har jeg valget mellom å plukke motoren i biter og overhale, eller å få tak i en annen... Overhaling er ikke min sterke side, og jeg orker ikke hinke med vond fot og rygg rundt i garasjen å løfte på tunge motordeler, så jeg må nok studere finn etter en annen motor... Redigert 4.Juni.2015 av Kjetil1 (see edit history) Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 4.Juni.2015 Del på Facebook Svart 4.Juni.2015 kanskje termostaten som ikke åpner som den skal? har også lest om å ferskvannskjøre motoren med sitronsyre i vannetfor å løse opp avleiringer osv i kjølekanalene - kanskje du kunne fått ut no' guffe på den måten? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjetil1 Svart 4.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2015 Kan prøve sitronsyretrikset ja... Er lite rimelige motorkandidater på Finn for øyeblikket... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post Share on other sites More sharing options...
dvil Svart 4.Juni.2015 Del på Facebook Svart 4.Juni.2015 (redigert) Det med motoren blir jo bare en parantes i alt det fine arbeidet du har lagt ned. Det ble en nydelig båt. Og med Padda foran! Du trenger jo ikke ha den på vannet en gang. Helt konge. Redigert 4.Juni.2015 av dvil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars K Svart 4.Juni.2015 Del på Facebook Svart 4.Juni.2015 Flott båt du har gjort istand ;) Det kan hende saltet sitter rundt termostaten slik at den ikke åpner,som Ivar sier. Fort gjort å sjekke dette. Jeg har også fått ut mye guff på saltvannskjørte motorer ved å kjøre motoren uten termostat og zalo\6-66 i vannet. Sitronsyre er nok mer effektivt,men har ikke prøvd det selv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjetil1 Svart 4.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2015 Prøvde såvidt å løsne de to skruene som holder termostathuset. Men det lot jeg være. Når du kjenner at du vrir stål og ikke skruer ut skruen, er det ikke verd å fortsette. Vil ikke ha knekte bolter der og... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 5.Juni.2015 Del på Facebook Svart 5.Juni.2015 saltet som Lars K nevner har nok satt seg godt rundt boltene også Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars K Svart 5.Juni.2015 Del på Facebook Svart 5.Juni.2015 Godt saltkjørt den motoren sannsynligvis.... Varme opp godset rundt skruene med propanbrenner er god medisin mot sånt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Langheim Svart 8.Juni.2015 Del på Facebook Svart 8.Juni.2015 oioioi! dette ble jo et prakt eksempel på et "low cost prosjekt" Kjetil Nydelig båt! for ikke å snakke om bilen på siden Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjetil1 Svart 8.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2015 Takker. Men jeg tror nok jeg er over stadiet man kan betegne som low cost... Heldigvis klarte jeg berge motoren. Fikk en ide om å sette trakt i hullet for termostaten og helle i radiatorrens og la den renne igjennom motoren før oppstart. Knakk en av to bolter på termostathuset, boret ut den knekte og før jeg har fått riktig gjengetapp, har jeg trikset med en treskrue i restene av den gamle bolten. Det ble tett og ved kjøring uten termostat fikk jeg spylt igjennom motoren. Kjørte renseprosessen to ganger. Motoren kjøler nå godt, men termostaten åpner for sent så den må byttes... Så hvis det bare blir oppholdsvær og lite vind. Samtidig. Kan jeg få prøvd båten en tur... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjetil1 Svart 12.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2015 I går ble første prøvetur unnagjort. Får se til vinteren om jeg lager ny tank og flytter frem under dekk. Kombinasjonen av tung tank, tung motor og batteri bak gjør at den er noe baktung når den ligger i vannet. Men jeg følte den gikk fint når den kom opp i plan. Men jeg måtte være bestemt og dra den kjapt opp i plan. Hvis jeg skulle dra den forsiktig opp, slik jeg pleier med Cranchi'en, pekte bare baugen rett opp. Fikk 35,08 knop på 5800rpm med to stk ombord på tilsammen 165kg. Kunne kanskje flytta motoren ett hull lenger opp ser jeg på plata, men det blir et styr. De nedre boltene står bak tanken, som står helt bak og oppi motorbrønnen, og mellom de innstøpte avstiverene som tanken er skrudd fast i. Kjempetrangt å komme til med andre ord... Tok et bilde som viser godt at jeg fikk ønsket effekt i den lakkerte stripa på dekk. Jeg blandet masse pearl og effektlakk sammen for å få en stripe som viste godt i noen vinkler og lys, og nærmest forsvant i andre vinkler og lys. På bilder postet tidligere, viser den godt, mens her ser det ut som om den er borte... Måtte forøvrig ha passende standsmessig trekkbil ... Skrinla den hjemmelaga hengeren, og kjøpte en som passa greit til båten. Kjøpte den for 10 dager siden og satte den i båthavna og byttet henger etter prøveturen (båten stod først på hengeren til Summerfun'en vår), og iløpet av de 10 dagene hadde jo selvfølgelig noen funnet ut at de trengte skiltet mer enn meg. Så nå må jeg anmelde stjålet skilt, og kjøpe nytt... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.