Kjetil1 Svart 11.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Desember.2014 Etter å ha grublet en stund på hvordan jeg skulle gjøre med bensintank, og prøvekjøpt en hos Maritim, som ikke passet, endte jeg opp med å sveise en selv i rustfritt da jeg fant en rull med rustfri sveisetråd her på jobben... Da måtte jeg bare prøve den. Hadde aldri sveist rustfritt før, så da var det glimrende å ta det som trening og opplæring. Så etter et par tidlige morgener på jobb, ble tanken sveist før normal arbeidstid. 45 liter og med skvalpeskott og festebraketter i bakkant... Nå passer den fint bak ryggplata til benken... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand7100 Svart 11.Desember.2014 Del på Facebook Svart 11.Desember.2014 Hei. Gutten har 2 nordan puma stoler han vil selge er du intr.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand7100 Svart 11.Desember.2014 Del på Facebook Svart 11.Desember.2014 Du har stoler ser jeg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjetil1 Svart 11.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Desember.2014 (redigert) Ja jeg har jo to som jeg ser for meg at jeg får trukket om. Men Puma stolene er jo tøffe etter hva jeg har sett på bilder. Så det kommer an på pris og tilstand. Hvis jeg bytter stoler, må jeg gjøre det nå når jeg ennå kan støpe om fester... Redigert 11.Desember.2014 av Kjetil1 (see edit history) Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Svart 12.Desember.2014 Del på Facebook Svart 12.Desember.2014 Meget bra arbeid Kjetil1 Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjetil1 Svart 16.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Desember.2014 Det går sakte fremover med prosjektet. Nå er regn og styggevær en hindring for pussearbeidet, og juleforberedelser tar sin tid. I tillegg sitter/ligger jeg uten krefter og er utslått av forkjølelse. Men det som er gjort siden sist er at jeg er blitt enig med meg selv om valg av fenderlist. Enkelte ting må komme på plass tidlig, slik at jeg vet hvordan videre fremdrift skal bli. Jeg prøvde først med den minste fendrelista hos Maritim, men den ville ligge med kanten oppå popnaglene som skal holde båten sammen. Byttet derfor til den neste størrelsen i utvalget. Men følte den ble for stor og dominerende. Var også redd den ikke ville sitte skikkelig. Så etter noe grubling, kom jeg frem til at jeg vil lime båten sammen kun med Teroson Kraftlim 9220. Dermed blir det ikke noen nagler i veien og jeg kan bruke den lille lista, som jeg tror vil passe best. Jeg har sparklet og pusset mellom regn og haglbyger, og det gjenstår nå bare litt pussing av sparkel i motorbrønnen, samt litt fingersparkling og pussing før overdelen er klar for fuller og jeg kan gå i gang med utsiden av skroget. Jeg valgte også å endre dashbordlinjene litt... Mellom dashbord og dollbord er det opprinnelig en rett kant. Her støpte og sparklet jeg til en kurve for å få en mer flytende overgang. Blir spennende å se om det blir seende bra ut når alt er ferdig... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjetil1 Svart 18.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Desember.2014 Ja så var siste innfall anskaffet. Var og hentet en gammel Tredal tilhenger. Skal bygge den om til å passe båten. Den har forlengbart drag og fjøring med dempere og spiralfjører. Da blir det en mykere transport. Foretar ombygging og tilpassing før jeg sparkler og lakkerer skroget. Da slipper jeg eventuelle skader etterpå... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjetil1 Svart 9.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2015 Mye julerelatert og lite båtrelatert aktivitet preget desember, sammen med dårlig pussevær ute. Dermed ble det ikke gjort så mye som ønsket. Kjøpte en billig Tredal-henger og en haug med gummihjul. Fjernet kassen på hengeren og sveiste en vippbar krybbe og noen fester som jeg har sveist på hengeren sånn røflig, slik at det hele passer båten. Skal dra den med på jobb en gang og sveise skikkelig med kraftigere apparat enn hva jeg har hjemme... Slik så den ut før jeg begynte. Har også begynt å fjerne maling, sparkel og bunnstoff fra skroget. Den er både sparklet og malt/lakkert over gammel bunnstoffing, så jeg endte opp med å måtte bruke stålbørste på vinkelsliperen for å få av det verste... Hengeren slik den vil være ferdig synes under båten. Skjermen som skal på, bruker jeg som krakk foreløpig. Når båten er ferdig, blir nok hengeren og lakkert til å matche båten... Vurderer også å bytte aksel, slik at jeg får 4 bolter på navet, slik at jeg kan bruke alu felger jeg har liggende... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post Share on other sites More sharing options...
yamaha_p0wer Svart 22.Januar.2015 Del på Facebook Svart 22.Januar.2015 Tøft! Følger med her, ser ut som du kan dine saker :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
yamaha_p0wer Svart 22.Januar.2015 Del på Facebook Svart 22.Januar.2015 Liiiiitt OT (fjern hvis du synes det er upassende), men hvordan gjør du det med tetting av hull? Har en selco 14 med hull skroget, men jeg vet ikke hvordan jeg skal klare og fikse det :( kunne du ev gidd meg noen gode tips og råd? :) mvh Håkon Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjetil1 Svart 23.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2015 Hvis du kommer til fra begge sider av hullet sliper du ut kantene slik at du har skrå kanter minimum 10 cm ut fra hullet. Hvis det er stort, kan du bruke en side av en vindusspylerkanne som du skjærer til, som forskaling. Legg flere lag med glassfibermatte til du har rett tykkelse på lappingen. Begynn med en liten bit, litt større enn hullet og gå gradvis opp i størrelse slik at du nærmest følger skråkanten du slipte. Jeg bruker polyester og vanlig glassfibermatter. Noen sverger til epoxy og vevd duk. Så slipes reparasjonsstedet glatt og grunnes/lakkes eller behandles med topcoat. Min båt blir grunnet og lakkert når jeg er ferdig med alle skadereparasjoner og slik... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post Share on other sites More sharing options...
haybimmsen Svart 24.Januar.2015 Del på Facebook Svart 24.Januar.2015 Her skal det følges med :) flott arbeid ! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
yamaha_p0wer Svart 24.Januar.2015 Del på Facebook Svart 24.Januar.2015 Tusen takk for svar! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaptein Thomas Svart 24.Januar.2015 Del på Facebook Svart 24.Januar.2015 Følger fortsatt med, ja? Sitér dette innlegget Skvulp BåtforeningNor Star 290, 2001Hjemmehavn; Slependen, Bærum Link to post Share on other sites More sharing options...
yamaha_p0wer Svart 25.Januar.2015 Del på Facebook Svart 25.Januar.2015 Venter spent på oppdatering ja! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjetil1 Svart 26.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2015 (redigert) Litt fremgang har det vært. Skroget er nå tatt av hengeren igjen og snudd oppned slik at det er lettere å slipe av gammel maling og bunnstoff. Men i den prosessen dukker gamle skader opp. De er reparert fra innsiden før dørken ble støpt, så det blir å gjøre rent og fikse fra utsiden. Den gamle gelcoaten viser tegn over alt på at båten har levd et hardt liv, og jeg er nødt å slipe bort det meste for å bli kvitt sprekkene i coaten. Jeg har ikke bestemt meg for om jeg skal legge ett lag polyester og duk over hele skroget utvendig for å sikre at det er sterkt nok og helt tett. Jeg skal uansett pusse glatt, grunne med to-komponent grunning/fyller og så lakkere med to-komponent lakk. Får se hva jeg gjør når alle skadene er fikset og hvordan det hele ser ut da. Hele kjølen har en gang for lenge siden blitt støpt opp/reparert. Dette ser forsåvidt bra ut, men det er noe ujevnt, så der må jeg pusse en del for å rett fasong igjen... Bak skroget er hengeren jeg har laget. Den er ikke ferdig sveist, men nå når båten ikke står på den, kan jeg ta den med på jobb og sveise ferdig... Redigert 26.Januar.2015 av Kjetil1 (see edit history) Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post Share on other sites More sharing options...
yamaha_p0wer Svart 27.Januar.2015 Del på Facebook Svart 27.Januar.2015 Ser flott ut! Stå på! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjetil1 Svart 27.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2015 Skroget er nå fritt for gammelt bunnstoff, og jeg har fibersparklet alle hakk, småskader, skjeve kanter og småfeil i støpen i hele skrogbunnen. Så blir det ny omgang med pussing før jeg nok legger ett lag med duk og polyester ytterst. Og så pusser igjen før grunning... Grunnen til at jeg gjør dette med alle kanter, er at jeg ønsker dem helt rette og fine, uten hakk. Jeg har ikke planer om å bunnstoffe etter lakkering, så derfor går det en del tid i grunnarbeid på bunnen også... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjetil1 Svart 9.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2015 Etter å ha dradd prosjektet ut og inn av garasjen for å pusse mellom regnbygene, gikk jeg lei og fikk tak på en 13,5 kvm portabel garasje. Satte den opp i går kveld og resten i dag. Her planlegger jeg å pusse resten og fullerere og lakkere. Vil ikke gjøre dette i garasjen pga alt støv og skitt som blir utav den jobben. Jeg endte opp med å legge ett lag polyester og duk utenpå hele skroget, etter nesten all gelcoat var slipt av. Den var full i sprekker og skader. Pusset polyester og duk, for så å helsparkle med glassfibersparkel. Dette holder jeg på å pusse jevnt før et godt lag med fyller og så håndpussing før lakkering. Mens jeg har puslet med båten, har spørsmålet om jeg kanskje hadde kjøpt for liten motor plaget meg, og jeg har sett på Finn etter alternativer. Ny firtakter ville bli dyrt, og en E-tec dyr og utrolig nok tyngre enn firtakter. Ikke mange kg men likevel tyngre. Kom så over en Yamaha på 60 hest. Tenkte det var bedre å kunne dra av litt på gassen, enn å hele tiden ha full trøe. Det blir spennende å se hvordan båten takler 104 kg på hekken og de 60 hestene. Og ikke minst fartspotensialet med ubunnstoffet lakkert skrog... Det blir nok ny lakk og nye dekaler på denne og før jeg gir meg... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Svart 9.Mars.2015 Del på Facebook Svart 9.Mars.2015 Blir vel fart `in med den motoren. Husker disse yamis 60 som en motor med bra med pulver i. Tittet på denne, er det samme skroget tro? http://www.ndb.no/Lystbaater/Puma-420 Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post Share on other sites More sharing options...
magnush10 Svart 9.Mars.2015 Del på Facebook Svart 9.Mars.2015 Tøft prosjekt☺ Hvilken farge har du tenkt å lakke den? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
magnush10 Svart 9.Mars.2015 Del på Facebook Svart 9.Mars.2015 puma og selsprint skal vist ha samme skroget ja☺ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjetil1 Svart 9.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2015 Skroget er det samme som Puma 420, overdel er forskjellig. Jeg har stående en del metallic lakk, og jeg lakkerte en kjapp prøveplate. Den sølv fargen til venstre la jeg for mye på i ett strøk, normalt er den veldig fin. Sølv nr tre er mix av nr en og to. Båten blir en av disse tre sølvfargene under og på dekk. Der hvor den var oransje skal den bli blå metallic. Den stripa på dekk der de tre nedsenkede sporene er blir den gråe fargen til venstre for den blå. Kanskje bruker jeg den koksgrå helt til venstre som en tynn stripe for å dele fargene. Alle farger har en del pearl effekt som ikke kommer frem på bildene. Og hvis dette ikke blir bra, kjøper jeg hvit og oransje, og lakker den slik den var... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjetil1 Svart 6.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2015 Endelig etter mange timers pussing, har jeg endelig fått på fuller. Tok skroget først, og klokka 20:05 i kveld var jeg ferdig med dekk/overdelen. Så da er det klart for mer pussing. Denne gang med fint papir og for hånd... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordnissen Svart 6.April.2015 Del på Facebook Svart 6.April.2015 Flott jobb du har gjort! Og spennende prosjekt, skal følge me videre☺ holder selv på med et prosjekt som ska bli ferdig til sommeren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.