Jump to content

1969-70 Selco Selsprint prosjekt


Kjetil1

Recommended Posts

Etter å ha grublet en stund på hvordan jeg skulle gjøre med bensintank, og prøvekjøpt en hos Maritim, som ikke passet, endte jeg opp med å sveise en selv i rustfritt da jeg fant en rull med rustfri sveisetråd her på jobben... Da måtte jeg bare prøve den. Hadde aldri sveist rustfritt før, så da var det glimrende å ta det som trening og opplæring. Så etter et par tidlige morgener på jobb, ble tanken sveist før normal arbeidstid. 45 liter og med skvalpeskott og festebraketter i bakkant...

 

bilde

 

bilde

 

Nå passer den fint bak ryggplata til benken...

 

bilde

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Ja jeg har jo to som jeg ser for meg at jeg får trukket om. Men Puma stolene er jo tøffe etter hva jeg har sett på bilder. Så det kommer an på pris og tilstand. Hvis jeg bytter stoler, må jeg gjøre det nå når jeg ennå kan støpe om fester...

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Det går sakte fremover med prosjektet. Nå er regn og styggevær en hindring for pussearbeidet, og juleforberedelser tar sin tid. I tillegg sitter/ligger jeg uten krefter og er utslått av forkjølelse.

 

Men det som er gjort siden sist er at jeg er blitt enig med meg selv om valg av fenderlist. Enkelte ting må komme på plass tidlig, slik at jeg vet hvordan videre fremdrift skal bli.

Jeg prøvde først med den minste fendrelista hos Maritim, men den ville ligge med kanten oppå popnaglene som skal holde båten sammen. Byttet derfor til den neste størrelsen i utvalget. Men følte den ble for stor og dominerende. Var også redd den ikke ville sitte skikkelig. Så etter noe grubling, kom jeg frem til at jeg vil lime båten sammen kun med Teroson Kraftlim 9220. Dermed blir det ikke noen nagler i veien og jeg kan bruke den lille lista, som jeg tror vil passe best.

 

bilde

 

Jeg har sparklet og pusset mellom regn og haglbyger, og det gjenstår nå bare litt pussing av sparkel i motorbrønnen, samt litt fingersparkling og pussing før overdelen er klar for fuller og jeg kan gå i gang med utsiden av skroget.

 

bilde

 

bilde

 

Jeg valgte også å endre dashbordlinjene litt... Mellom dashbord og dollbord er det opprinnelig en rett kant. Her støpte og sparklet jeg til en kurve for å få en mer flytende overgang. Blir spennende å se om det blir seende bra ut når alt er ferdig...

 

bilde

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Ja så var siste innfall anskaffet. Var og hentet en gammel Tredal tilhenger. Skal bygge den om til å passe båten. Den har forlengbart drag og fjøring med dempere og spiralfjører. Da blir det en mykere transport.

Foretar ombygging og tilpassing før jeg sparkler og lakkerer skroget. Da slipper jeg eventuelle skader etterpå...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Mye julerelatert og lite båtrelatert aktivitet preget desember, sammen med dårlig pussevær ute. Dermed ble det ikke gjort så mye som ønsket. Kjøpte en billig Tredal-henger og en haug med gummihjul. Fjernet kassen på hengeren og sveiste en vippbar krybbe og noen fester som jeg har sveist på hengeren sånn røflig, slik at det hele passer båten. Skal dra den med på jobb en gang og

sveise skikkelig med kraftigere apparat enn hva jeg har hjemme...

 

bilde

 

Slik så den ut før jeg begynte.

 

Har også begynt å fjerne maling, sparkel og bunnstoff fra skroget. Den er både sparklet og malt/lakkert over gammel bunnstoffing, så jeg endte opp med å måtte bruke stålbørste på vinkelsliperen for å få av det verste...

Hengeren slik den vil være ferdig synes under båten. Skjermen som skal på, bruker jeg som krakk foreløpig. Når båten er ferdig, blir nok hengeren og lakkert til å matche båten...

 

bilde

 

bilde

 

 

bilde

 

 

Vurderer også å bytte aksel, slik at jeg får 4 bolter på navet, slik at jeg kan bruke alu felger jeg har liggende...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hvis du kommer til fra begge sider av hullet sliper du ut kantene slik at du har skrå kanter minimum 10 cm ut fra hullet. Hvis det er stort, kan du bruke en side av en vindusspylerkanne som du skjærer til, som forskaling. Legg flere lag med glassfibermatte til du har rett tykkelse på lappingen. Begynn med en liten bit, litt større enn hullet og gå gradvis opp i størrelse slik at du nærmest følger skråkanten du slipte. Jeg bruker polyester og vanlig glassfibermatter. Noen sverger til epoxy og vevd duk. Så slipes reparasjonsstedet glatt og grunnes/lakkes eller behandles med topcoat. Min båt blir grunnet og lakkert når jeg er ferdig med alle skadereparasjoner og slik...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Litt fremgang har det vært.

Skroget er nå tatt av hengeren igjen og snudd oppned slik at det er lettere å slipe av gammel maling og bunnstoff.

 

bilde

 

Men i den prosessen dukker gamle skader opp.

De er reparert fra innsiden før dørken ble støpt, så det blir å gjøre rent og fikse fra utsiden.

 

bilde

 

Den gamle gelcoaten viser tegn over alt på at båten har levd et hardt liv, og jeg er nødt å slipe bort det meste for å bli kvitt sprekkene i coaten. Jeg har ikke bestemt meg for om jeg skal legge ett lag polyester og duk over hele skroget utvendig for å sikre at det er sterkt nok og helt tett. Jeg skal uansett pusse glatt, grunne med to-komponent grunning/fyller og så lakkere med to-komponent lakk.

Får se hva jeg gjør når alle skadene er fikset og hvordan det hele ser ut da.

Hele kjølen har en gang for lenge siden blitt støpt opp/reparert. Dette ser forsåvidt bra ut, men det er noe ujevnt, så der må jeg pusse en del for å rett fasong igjen...

 

bilde

 

Bak skroget er hengeren jeg har laget. Den er ikke ferdig sveist, men nå når båten ikke står på den, kan jeg ta den med på jobb og sveise ferdig...

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Skroget er nå fritt for gammelt bunnstoff, og jeg har fibersparklet alle hakk, småskader, skjeve kanter og småfeil i støpen i hele skrogbunnen. Så blir det ny omgang med pussing før jeg nok legger ett lag med duk og polyester ytterst. Og så pusser igjen før grunning...

 

bilde

 

bilde

 

 

bilde

 

 

Grunnen til at jeg gjør dette med alle kanter, er at jeg ønsker dem helt rette og fine, uten hakk.

Jeg har ikke planer om å bunnstoffe etter lakkering, så derfor går det en del tid i grunnarbeid på bunnen også...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Etter å ha dradd prosjektet ut og inn av garasjen for å pusse mellom regnbygene, gikk jeg lei og fikk tak på en 13,5 kvm portabel garasje. Satte den opp i går kveld og resten i dag. Her planlegger jeg å pusse resten og fullerere og lakkere. Vil ikke gjøre dette i garasjen pga alt støv og skitt som blir utav den jobben.

Jeg endte opp med å legge ett lag polyester og duk utenpå hele skroget, etter nesten all gelcoat var slipt av. Den var full i sprekker og skader. Pusset polyester og duk, for så å helsparkle med glassfibersparkel. Dette holder jeg på å pusse jevnt før et godt lag med fyller og så håndpussing før lakkering.

 

Mens jeg har puslet med båten, har spørsmålet om jeg kanskje hadde kjøpt for liten motor plaget meg, og jeg har sett på Finn etter alternativer. Ny firtakter ville bli dyrt, og en E-tec dyr og utrolig nok tyngre enn firtakter. Ikke mange kg men likevel tyngre. Kom så over en Yamaha på 60 hest. Tenkte det var bedre å kunne dra av litt på gassen, enn å hele tiden ha full trøe. Det blir spennende å se hvordan båten takler 104 kg på hekken og de 60 hestene. Og ikke minst fartspotensialet med ubunnstoffet lakkert skrog...

 

bilde

 

bilde

 

Det blir nok ny lakk og nye dekaler på denne og før jeg gir meg...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Skroget er det samme som Puma 420, overdel er forskjellig.

Jeg har stående en del metallic lakk, og jeg lakkerte en kjapp prøveplate.

 

bilde

 

Den sølv fargen til venstre la jeg for mye på i ett strøk, normalt er den veldig fin. Sølv nr tre er mix av nr en og to. Båten blir en av disse tre sølvfargene under og på dekk.

Der hvor den var oransje skal den bli blå metallic. Den stripa på dekk der de tre nedsenkede sporene er blir den gråe fargen til venstre for den blå. Kanskje bruker jeg den koksgrå helt til venstre som en tynn stripe for å dele fargene. Alle farger har en del pearl effekt som ikke kommer frem på bildene.

Og hvis dette ikke blir bra, kjøper jeg hvit og oransje, og lakker den slik den var...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Endelig etter mange timers pussing, har jeg endelig fått på fuller. Tok skroget først, og klokka 20:05 i kveld var jeg ferdig med dekk/overdelen.

 

bilde

 

bilde

 

Så da er det klart for mer pussing. Denne gang med fint papir og for hånd...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...