Jump to content

Idiotisk spørreundersøkelse fra Redningsselskapet


Dorsken

Recommended Posts

Jeg så nå på skjermdumpene. Jeg ser ingen ting galt i hvordan spørsmålene er utformet. Det de har gjort er å be deg rangere fire ulike egenskaper mot hverandre. De fire egenskapene er imidlertid ikke like hver gang. Så selv om det samme utsagnet gjentas flere ganger, er de tre andre utsagnene forskjellig. Spørsmålet blir dermed ikke det samme.

 

Kostnad går igjen i mange utsagn, men ikke i sammenstilling med de samme alternativene.

 

Hvis jeg for eksempel i denne synes at det er viktigst at registeret koster så lite som mulig:

 

bilde

 

kan jeg i denne...

 

bilde

 

... mene at det er viktigere at de "er behjelpelige og løsningsorienterte..." enn at det koster så lite som mulig.

 

Ved å spørre på denne måten får de fram et riktigere svar enn om de bare spør: "Ranger følgende 10-15 utsagn etter hvor viktig du syns de er", og bare spørre om det.

:thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup:

At misunnelsen er sterkere en kjønnsdriften vet vi alle, men i dette tema tror jeg sutringen til og med er sterkere enn misunnelsen

Link to post

 

At misunnelsen er sterkere en kjønnsdriften vet vi alle, men i dette tema tror jeg sutringen til og med er sterkere enn misunnelsen

 

Ja-ja, det er vel også et argument - dog kanskje mer flåsete enn argumenterende.

 

--

 

For egen del er jeg ikke så opptatt av selve spørreteknikken med repetitive spørsmål. Det virker som om det blir gjort til hovedsak av noen for å legitimere denne undersøkelsen.

 

Mitt poeng mot denne undersøkelsen er det tendensiøse. Jeg ser at få utenom "tobixen" tar tak i at svaralternativene har slagside til fordel for RS. Når RS sender ut/investerer i dette så regner jeg faktisk med at de ønsker å bruke resultatet av denne undersøkelsen. Spør du meg er resultatet helt ubrukelig og uten verdi - når ingen av svaralternativene er et offentlig register på linje med den vi har for biler. Sånn det er nå er det litt som å endre kartet for å få terrenget til å passe.

Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

Link to post

når ingen av svaralternativene er et offentlig register på linje med den vi har for biler. Sånn det er nå er det litt som å endre kartet for å få terrenget til å passe.

Et av utsagnene man skal ta stilling til i flere av spørsmålene er vitterlig om det er viktig at det skal driftes av redningsselskapet. Underforstått betyr det at alternativet er en statlig organisering av registeret.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Jeg synes undersøkelsen er grei. RS vil gjerne finne ut om det er grunnlag for at de fortsetter med sitt register. Det er det eneste de er ute efter. Andre alternativer for et slikt register er det jo pr. dato jo ikke. Hadde Tollvesenet eller andre vært på banen med ønske om å drive et register, hadde det vært noe annet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg synes at dette på et vis avslører Redningsselskapet på sitt minst attraktive. Det er trist, og selskapet framstår som en vanskelig kombinasjon av helter på havet og en ganske rå kommersiell aktør.

 

Jeg har sansen for det arbeidet som utføres på sjøen, med noen viktige unntak. Likevel undres jeg iblant over hvor motivasjonen ligger når vi ser hvilke virkemidler og argumenter selskapet er i stand til å ta i bruk. Hvor mye er motivasjon for at ansatte skal sikre seg et framtidig levebrød og hvor mye er drevet av et ønske om å berge folk på havet?

 

Det er en del av en lang tradisjon dette, formuleringen berget fra "den sikre død" er jo ikke annet enn redningsselskapets egen måte å si det på... Er selv totalmedlem, men under løpende tvil.

Link to post

Jeg mener at registret har vært drevet seriøst, basert på de forutsetningene registret hadde. Det som imidlertid ikke vare seriøst var avviklingen av det obligatoriske.. Det var etter mitt syn en generaltabbe

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Mitt poeng mot denne undersøkelsen er det tendensiøse. Jeg ser at få utenom "tobixen" tar tak i at svaralternativene har slagside til fordel for RS.

Nåja - hvis resultatet skal brukes som brekkstang for å påvirke en opinion eller politikere og hvis slagsiden virkelig er betydelig, så er det rett og slett uredelig - men det er et stort hvis her. Jeg har skummet gjennom screenshots, og ser ikke noen helt klare tendenser der. Kanskje utbruddet mitt var helt uberettiget. Som avlat velger jeg å fullføre småbåtregistreringen som jeg startet på i våres, men som til nå har blitt stående på "hold" i irritasjon over Frode Pedersen har brukt oss som gisler for å få presset igjennom et vestpåbud.

 

Spørreundersøkelsen virker veldig kommersielt spisset - her har man antageligvis betalt et PR-byrå dyrt for å få til en markedsføringsprofil som bidrar til mest mulig penger i kassen, og dette PR-byrået har deretter betalt konsulenter for å utarbeide denne spørreundersøkelsen. Jeg synes det er litt grunnleggende galt at midlene vi bidrar med brukes til PR-byråer, telefonselgere etc. Jeg undrer meg også over verdien på spørreundersøkelsen, når bare medlemmer blir spurt, og når en stor andel av dem velger å ikke fullføre spørreundersøkelsen fordi den er for langtekkelig og "dum". Dersom man skal ha en god markedsføringsprofil, bør vel spørsmålet være mer "hvordan når vi dem som ikke har registrert båten i småbåtregisteret" og "hvorfor finnes det så mange RS-medlemmer som ikke har registrert båten din", snarere enn "hvilken profil skal vi bruke for å beholde de kundene vi allerede har"?

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Jeg har registrert båt, import båt. Selvsagt ikke noen problemer.. Samme båt ble solgt noe senere, dokumenterer sent til RSSR, og alt ok med omregistreringen.. Alt av dokumenter var selvsagt rett utfylt. Ikke noe å utsette på måten RSSR håndterte dette..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Guest Avmønstret#

Må innrømme at det er jævlig irriterende at en ikke kan få informasjon om tidligere eiere av en båt, samtidig som det kreves informasjon om tidligere eiere når man skal registrere.

 

Jeg kunne godt skrevet under på at jeg skal stå som tidligere eier til evig tid i et fungerende register.

Link to post

Personvern er nok årsaken til at en ikke får eierhistorikken, og det styres ikke av RSSR.

 

Det er ikke andre krav ved nyregistrering enn at en skal dokumentere eierrekken tilbake til år null får båten. Det finnes andre alternativer om dette ikke er mulig. Synes i grunnen det er greit at det stilles krav om å dokumentere eierskap før noen regisiteres.. Er mange kjeltringer ute i verden som ikke er så opptatt av hvem som eier hva, og som ikke vet forskjell på mitt og ditt.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Guest Avmønstret#

Det hele bunner enkelt og greit ut i at det burde være et offentlig register og registreringsplikt, det hadde gavnet alle.

 

Så kunne en også sluppet unna falske giroer, telefonselgere, idiotiske spørreundersøkelser og å bli ilagt diverse holdninger for og i mot det ene og det andre basert på at en er medlem for å få registrert båten sin og ikke fordi man er for/mot vestpåbud eller 0,8 promillegrense på sjøen.

Registeret burde hatt null kobling til RS, og hva de nå måtte mene og drive med.

 

I tillegg blir et halvprivat opplegg basert på tunge offentlige overføringer sårbart for svingende politikk, som er tydeliggjort nå. Penger forsvinner basert på motivasjonen, som ikke har en tøddel med fritidsbåter å gjøre, til et miniputtparti helt ytterst på en politisk fløy.

 

Syns det faktum at det er 750 000 fritidsbåter i Norge gjør det såpass viktig at ikke små tullepartier skal kunne slå bena under et register ut fra innfallsmetoden.

 

Få det ordentlig, lovpålagt og offentlig en gang for alle. Så er vi kvitt telefonselgere og alt det tullet med herskekåte småpartier i samme slengen.

Link to post

Det hele bunner enkelt og greit ut i at det burde være et offentlig register og registreringsplikt, det hadde gavnet alle.

 

Dette hadde vi, men noen kronidioter vedtok å legge dette ned på prinsipielt grunnlag. :nonod:

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Det er en frivillig gave, liker man ikke julekortene så kaster man dem bare. Velger man å bruke dem, så mener jeg en skal betale for dem. Dette er noe som har vært sendt ut i flere tiår, og intet nytt av året slik sett. Men de som har et horn i siden på Redningsselskapet fra før vil nok reagere på dette

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Jeg kaster gamle aviser, reklame, emballasje og annet jeg ikke trenger.. En kan ikke samle på alt, siden man ikke liker å kaste ting .. Men som en kar sa "kjekt å ha, kommer sikkert til nytte en vakker dag". .osv.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Hvorfor i alle dager skulle en gjøre det? Makan til å være nysgjerrig! Er du Dreamer interessert i det, kan du jo bare sende spørsmålet til RS selv? Har du lite å gjøre, kan du jo heller hjelpe fruen med litt juleforberedelser som å vaske ned badet, kjøkkenet osv.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Meget godt poeng Lars H :thumbsup:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Guest
This topic is now closed to further replies.


×
×
  • Create New...